هفتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در دانشگاه علوم پزشکی قم آغاز به کار کرد

هفتمین دوره مدارس تابستانی سلامت و دین در قالب چهار مدرسه "سلامت معنوی" ،" فقه پزشکی"، "اخلاق پزشکی" و "تاریخ پزشکی" از امروز در قم آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از قم، این دوره ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از امروز 23 مرداد ماه آغاز شده و تا 26 مرداد ماه ادامه دارد.
آغاز به کار این دوره از مدارس، با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز و در ادامه دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم طی سخنانی اظهار داشت: در حوزه زیستی و پزشکی کلید واژه ای به نام انسان وجود دارد که بایستی تمام ابعاد مختلف علوم انسانی و انسان شناخته شود تا بتوان به شناخت جامع‌تری دست یافت.
دکتر مصری توجه به اخلاق را در تمام لایه‌های دانش ضروری دانست و گفت: یکی از ماموریت‌های مهم ما اینست که اخلاق را در لایه لایه‌های دانش و تحقیقات نهادینه کنیم و آداب تربیت و داشتن سبک زندگی مطلوب موضوع مهمی است که شناخت آن در گرو برگزاری همین مدارس تابستانی است.
وی در ادامه تعامل انسانی سازنده در جامعه را مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: خروجی دانشگاه بایستی فارغ التحصیلان و انسان‌هایی باشند که رشد بشریت به عنوان افرادی مطالبه گر را به دنبال داشته باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه مهمترین نیازها و خواسته‌های حاکمیت را به ترتیب حقیقت جویی و رفع نیازهای جامعه، عمیق شدن و رسیدن انسان به مرحله بندگی وعبد بودن، توجه به علوم نافع و تغییر بنیادی در علوم و دانشگاه‌ها یعنی توجه به علوم بالین و علوم میان رشته ای و تمام رشته ای برشمرد.
دکتر مصری همچنین به مهمترین اصول موضوعات مدارس تابستانی و سلامت اشاره و مطرح کرد: سخن گفتن حکیمانه و نیکو؛ نداشتن ترس، اضطراب و حرص ناشی از ناسپاسی از نعمت‌ها؛ توبه به درگاه الهی؛ ترجیح آخرت به جای دنیا و دور کردن بدی‌ها از خود و کسب مهارت‌های ارتباطی در حوزه درمان مهمترین محورهایی هستند که باید در عمل و زندگی به کار بگیریم.
در ادامه خانم دکتر حیدری رئیس دانشکده سلامت و دین، به روایتی از امام حسین(ع) در خصوص آخرت گرایی اشاره و اظهار داشت: دنیا محل رشد و تولد انسان در فضا و محیطی کوچک است که باید با اعمال نیکی که انجام می‌دهیم خودمان را آماده آخرت کنیم.
رئیس دانشکده سلامت و دین اولین قدم آماده شدن برای آخرت را تسلیم بودن در برابر ولی دانست و گفت: برای جامعه عمل پوشاندن به این مهم بایستی پارادایم وجودی خود را به گونه‌ای هماهنگ کنیم که تربیت بیابیم و بدانیم وظیفه مان چه هست؟
به گفته دکتر حیدری مهمترین هدف این مدارس این است که هر کدام از ما آموزه‌های دین را در درونمان نهادینه کنیم و برای دستیابی به این مهم لازم است آنچه مولایمان می‌گوید انجام دهیم.
در بخشی از این جلسه حجت الاسلام والمسلمین زمانی معاون امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و اظهار داشت: پیکره اصلی دانش را دو رشته دانش بالینی و دانش ابدانی تشکیل می‌دهد.
شایان ذکر است پس از اتمام مراسم آغاز به کار هفتمین دوره مدارس تابستانی شرکت کنندگان و حاضرین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا با آرمان‌های آنان تجدید میثاق کردند.

امیرحسین کرمی _طبنا قم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha