نظام جمهوری اسلامی در معرض جنگ ترکیبی و شناختی است

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: همه مدیران اجرایی و رسانه‌ای باید متوجه باشند که امروز جمهوری اسلامی ایران در معرض جنگ ترکیبی و شناختی جبهه معارض قرار گرفته و پایه ثابت آن رسانه و قوای ادراک است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، سپهر خلجی ظهر امروز در گردهمایی مدیران روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی که با موضوع "کنش‌گری ارتباطی در آرایش جدید رسانه‌ای" در تالار شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: دشمن فناوری، قدرت نظامی، قدرت سیاسی و اقتصادی دارد اما تمرکز اصلی در مقابل جمهوری اسلامی ایران بر قدرت رسانه‌ای است.

وی گفت: الان در مقابل جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها انواع قدرت را دارند اما استفاده از آن برایشان هزینه دارد لذا سرمایه‌گذاری را روی رسانه‌ گذاشته‌اند.

این مدرس حوزه ارتباطات اظهار داشت: دشمن فهمیده که رسانه نقطه آسیب است که اگر افکار عمومی را از تصمیمات کشوری جدا کند، موفقیت‌هایی را هرچند مقطعی به دست می‌آورد و در همین راستا اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای متفاوت کرده است.

وی افزود: حوزه رسانه طیف وسیعی را شامل می‌شود که عبارت‌ است از شبکه‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های اجتماعی، برجسته کردن روزنامه‌نگاران فراری، جریان‌سازی خبری، موسیقی، فیلم، سریال و انیمیشن که دشمن از همه این ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

خلجی تاکید کرد: سازمان رسانه‌ای کشور باید از حالت پدافندی فاصله بگیرد و تا حدودی نقش آفندی خود را برای حمله به نقاط آسیب جریان رقیب فعال کند که این نبرد نامرئی و چند لایه است و اعتقادات، نگرش‌ها، نخبگان و عامه جامعه را هدف قرار داده است.

وی گفت: وقتی با ابراز رسانه به منبع ادراک اجتماعی حمله می‌شود راهکار مقابله با آن، دفاع از منبع ادراک به کمک ابزار رسانه است و در چنین وضعیتی باید مانع از شکل‌گیری مارپیچ سکوت شویم بنابراین باید اصل متقاعدسازی و اقناع مخاطبان در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت افزود: همچنین سازمان رسانه‌ای کشور که مهمترین رکن آن صدا و سیماست باید فعال‌تر از گذشته میدان‌داری کرده و به‌شدت مراقبت کند که خود به زمینه‌ای برای بر هم زدن امنیت روانی مردم تبدیل نشود.

وی تصریح کرد: امروزه وظیفه تبیین، اعتمادسازی و رفع شبهه را روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برعهده دارند و این یک ماموریت راهبردی است که طبق تاکید مقام معظم رهبری در طول ادوار انقلاب کسانی در مقابل دشمن ایستادند اما در مقابل شبهه کمرشان خم شد.

خلجی از روابط عمومی‌ها به عنوان حلقه وصل ساختار با افکار عمومی نام برد و گفت: طبیعی است که اجرای هیچ برنامه و سیاستی جز با توجه به افکار عمومی امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: باید نگاه عمیق‌تری به حوزه روابط عمومی و انتقال پیام داشته باشیم و با مخاطب‌شناسی درست اقدام به تولید محتوا کنیم زیرا دوره جدید عصر انسان رسانه است و شرایطی را به ما تحمیل می‌کند که باید به آن توجه داشت.

عضو شورای عالی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در این دوره با مسأله پدیده ارتباط جمعی شخصی روبه‌رو هستیم یعنی یک شخص امکان ارتباط جمعی را فراهم می‌کند و عملکرد یک سازمان رسانه‌ای در قامت ارتباط جمعی را انجام می‌دهد و دشمن هم از همین موضوع سوء‌استفاده می‌کند.

وی گفت: در این دوره رسانه‌های خرد جایگزین رسانه‌های بزرگ شدند و کارکرد بیشتری پیدا کردند همچنین انسان محور روایت‌سازی است و شاهد زیست مجازی هستیم که فضای مجازی غلبه کرده و فعالیت دروازه‌بانان رسانه‌ای کمرنگ‌تر شده است.

خلجی افزود: وقتی توان دروازه‌بانی کاهش می‌یابد، خبرهای مخدوش بیشتر می‌شود و وقتی هر فردی امکان رسانه شدن دارد، عطش دیده شدن باعث وضعیتی می‌شود که شاهد آن هستیم؛ وضعیت موجود که در برقراری خط ارتباط و مساله‌سازی باعث افزایش روایت‌های مخدوش و سخت شدن تشخیص روایت‌های راست از دروغ می‌شود.

وی گفت: کار ویژه‌های رسانه در تراز یک ابزار قوی و اثرگذار شامل تغییر نگرش در جامعه هدف، مدیریت هیجان و احساسات، گسست عاطفی ادراکی بین توده‌ها و نخبگان حاکمیت، تغییر مدل تحلیل اطلاعات در افراد، اختلال و خطا در دستگاه محاسباتی تصمیم‌گیران، وارونگی افکار عمومی و تضعیف و ‌زوال سرمایه اجتماعی است که همه این محورها انجام می‌شود و از ایرانی بودن بدمان بیاید و بگوییم کاش شهروند جمهوری اسلامی نبودیم.

این مدرس حوزه ارتباطات اظهار داشت: آنها دین را مایه عقب‌افتادگی عنوان کرده و غرور جامعه ایرانی را تضعیف می‌کنند زیرا می‌خواهند بیان کنند که ایران شرایط عادی ندارد و همه این موضوعات با رسانه اتفاق می‌افتد.

خلجی گفت: خارج شدن روان اجتماعی از تعادل، مواجهه حافظه اجتماعی با تلنباری از اخبار منفی، مین‌گذاری در بستر افکار عمومی و کاهش توان سیستم ایمنی افکار عمومی و کاهش تاب‌آوری اجتماعی نتیجه بمباران افکار عمومی با افکار منفی است که در این شرایط هر حادثه‌ای توان تشدید شوندگی دارد.

وی بیان کرد: امروزه تمرکز دشمن بر ایده اصلی نظام یعنی هسته اصلی و مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی، ساختار و ‌کارکردهای نظام است در چنین شرایطی باید جریان فعال تزریق امید در جامعه راه بیفتد و در مقابل موج سازمان‌یافته ضد امید در گوشه گوشه کشور باید نشانه‌هایی در مقابل چشم مردم قرار گیرد.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: تحت تاثیر بمباران خبری، مجازی‌زدگی، ضعف در تشخیص رویداد، تمرکز غالب بر اخبار منفی، بی‌توجهی به فرآیندهای بازخورد پیام، عملیات رسانه‌ای براساس الگوهای سنتی، استفاده نکردن از امکانات جدید داده‌کاوی، ناتوانی در تنظیم و پردازش خبر و درگیر شدن با حواشی و کم‌توجهی به متن از مهمترین خطاهای کنش‌گری در حوزه رسانه است.

وی اضافه کرد: روابط عمومی یک حوزه تخصصی است و نباید به واحد رانده‌شدگان ادارات تبدیل شود بلکه باید از روابط عمومی توجیه‌گر به سمت روابط عمومی اندیشه‌محور برود و قبل از اینکه یک رویداد تبدیل به مساله شود برایش چاره‌اندیشی کند.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت امروز با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم دیدار کرد و در ادامه دیدار با استاندار خراسان جنوبی، حضور در گردهمایی روحانیون و مبلغین، دیدار با خانواده شهید مدافع حرم و شرکت در نشست تبیینی ویژه مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان را در برنامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha