رعایت سرعت مطمئن چه نقشی در پیشگیری از سوانح رانندگی دارد؟

سرعت بالای وسایل نقلیه به صورت مستقیم بر خطر وقوع حادثه ترافیکی و شدت مصدومیت های ناشی از آن اثرگذار است. بنابراین مدیریت سرعت مؤثر در اکثر استراتژی های ایمنی، مهم ترین و اساسی ترین راه مداخله است.

بی شک تصویب و اجرای قانون محدودیت سرعت، عنصر اصلی مدیریت سرعت به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه با در نظر گرفتن کیفیت جاده ها و حاشیه آن، وسایل نقلیه و آستانه تحمل انسان برای آسیب دیدگی است.

به ازای یک درصد افزایش در متوسط سرعت، میزان خطر حوادث منجر به فوت چهار درصد و آسیب دیدگی های شدید سه درصد افزایش می یابد. حتی کاهش اندک در سرعت وسایل نقلیه، اثرگذاری قابل ملاحظه ای بر کاهش خطر حوادث کشنده و مصدومیت های شدید دارد.

همچنین به ازای ۵ درصد کاهش در متوسط سرعت، تعداد کشته های حوادث ترافیکی می تواند تا ۳۰درصد کاهش یابد.

در این زمینه خوب است بدانیم:

۱. حدود ۳۰ درصد تلفات جانی در جاده ها بر اثر تجاوز از سرعت مجاز رخ می‌ دهد.

۲. حرکت با سرعتی در حدود ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیش از حد سرعت مجاز، خطر تصادف در مناطق ورودی شهرها را چهار برابر می سازد.

۳. حرکت با سرعتی بیش از ۱۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به سرعت مجاز بزرگراه تنها باعث چهار و نیم دقیقه تفاوت در زمان سفر می شود که در این حالت، خطر تصادف در نواحی ورودی شهرها چهار برابر می شود.

۴. شدت تصادفات در سرعت های بیشتر از ۹۵ کیلومتر بر ساعت و احتمال مرگ در سرعت های بیشتر از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به شدت افزایش می یابد.

مهمترین علت های بروز تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی:

۱. تکرار موارد رانندگی با سرعت های غیرمجاز و عادی تلقی شدن آن و عادت خطرناک برخی رانندگان به آن موجب ایجاد اعتماد کاذب در راننده به توانایی خود می شود.

۲. عدم اطلاع از عواقب تصادف با سرعت های بالاتر از سرعت های مجاز و مطمئن.

۳. بی توجهی به سرعت مناسب در راه های کشور به ویژه در نواحی مسکونی که خطر برخورد با عابران و موتورسیکلت سواران را به همراه دارد و نیازمند افزایش احتیاط و توجه مضاعف رانندگان است.

راهکارهای پیشگیری از تصادفات ناشی از عجله، شتاب و سرعت غیرمجاز در رانندگی:

۱- با در نظر گرفتن عواقب تصادفات ناشی از اضافه سرعت غیرمجاز، می توان به این مقایسه دست یافت که آیا اندکی زمان حاصل از تعجیل و تخلف در مقابل خطر موجود اهمیت دارد؟

۲- مدیریت و زمانبندی انجام سفر به نحوی که نیاز به سرعت های بالاتر از مقادیر مجاز نباشد.

۳- تمامی سرنشینان خودرو نسبت به سرعت غیرمجاز راننده دقت نظر داشته باشند و به راننده خاطی تذکر دهند.

۴- در مواجهه با رانندگان دارای سرعت غیر مجاز از آن ها فاصله بگیرید.

۵- رعایت اصل تعدیل سرعت با شرایط و واقعیت های پیش رو نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در انواع جاده های کشور (به جز آزادراه ها)، نواحی مسکونی و راه ها در مجاورت هم قرار دارد و هر لحظه خطر برخورد با استفاده کنندگان آسیب پذیر راه همچون عابران و موتورسیکلت سواران وجود دارد.بنابراین رانندگان باید همواره سرعت خود را با شرایط موجود تطبیق داده و تعدیل کنند.

«محسن ایزدی»، کارشناس برنامه پیشگیری از حوادث گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha