محتوای کتب درسی از مهرماه ۱۴۰۲ اصلاح و تغییر خواهد کرد/ خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تأمین مقوای کتب درسی

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت : مجموعه اقدامات کوتاه مدتی در زمینه تغییر محتوای درسی در حال انجام هست و در مهر  ۱۴۰۲ برخی از کتابها را اصلاح و تغییر خواهیم داد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)حجت الاسلام علی لطیفی، در حاشیه مراسم عقد قرارداد تامین مقوای جلد کتب درسی در راشا کاسپین زنجان با اشاره به عقد این قرارداد در جمع خبرنگاران اظهارکرد: طی مناقصه صورت گرفته شرکت راشا کاسپین در این مناقصه شرکت کرد و اعلام کرد که این توان را دارد که مقوای کتب درسی کشور را تولید کند و این امر برای ما هم بسیار مایه خشنودی بود.

رویکرد آموزش و پرورش حمایت از تولید داخلی است

وی با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش همیشه این بوده است که از تولید داخل حمایت کند افزود :با توجه به اینکه شرکت راشا کاسپین این توانایی را داشت از همین بابت آماده عقد قرارداد جهت تامین مقوای جلد کتب کشور شدیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: ضمن اینکه ما نمونه‌هایی را از این شرکت گرفتیم و روی کتاب‌های درسی در شرکتهای چاپ و نشر تست کردیم که خوب جواب داد و لذا این تفاهم‌نامه را منعقد کردیم.

خودکفایی ۱۰۰درصدی در تامین مقوای کتب درسی

حجت الاسلام لطیفی بیان کرد: اهمیت این موضوع از این جهت است که از این تاریخ وابستگی مان به خارج برای تامین مقوا برای جلد کتاب درسی به کلی رفع می‌شود و امروز ما در تامین جلد مقوای کتب درسی به خودکفایی صد در صد رسیدیم.

وی افزود: رقم قرارداد امسال نزدیک به ۱۷۰ میلیارد تومان است و این هزینه جهت تامین کل جلد کتب‌ وزارت آموزش و پروش که در حدود ۱۴۷ میلیون کتاب در سال است هزینه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه از جهت صرفه‌جویی ارزی و عدد شاید اتفاق خاصی نیفتد، اظهار کرد: نکته‌ای که بسیار در این زمینه مهمتر است ارزش معنوی این کار است که ما دیگر به خارج از کشور بابت تامین مقوای جلد کتاب وابستگی نداریم و گرفتاری‌های وارداتی که در چند سال اخیر برای ما بسیار مشکل ایجاد کرده بود برطرف می‌شود.

لطیفی با اشاره به اینکه مهمترین اتفاق در این موضوع اصل اعتماد به تولید داخلی است اظهار کرد:برخی از مشکلات وارادات با عقد این قرارداد به حداقل می‌رسد چرا که اکنون تولید در داخل صورت می‌گیرد و این موضوع باعث ایجاد اشتغال نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته این مبلغ را باواسطه ارز ترجیحی تامین میشد و مقوای کتب درسی از خارج از کشور تامین میگشت، افزود: مقوای تامین شده طی امسال نیز برای چاپ کتاب در سالهای بعد استفاده خواهد شد چرا که کتابهای امسال چاپ و حتی در برخی از مناطق توزیع شده است.

محتوای کتب درسی از مهرماه ۱۴۰۲ اصلاح و تغیر خواهد کرد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد تغییر محتوای درسی نیز خاطر نشان کرد: مجموعه اقدامات کوتاه مدتی در زمینه تغییر محتوای درسی در حال انجام هست و در مهر ۱۴۰۲ برخی از کتابها را اصلاح و تغییر خواهیم داد .

حجت الاسلام لطیفی تصریح کرد:این اتفاق نیازمند یک تغییرات بنیادی‌تر در میان مدت است و ان شا الله پس از دو سال شاهد اتفاقات مهمتری در این حوزه باشیم ، کتابهای درسی برای مهر ۱۴۰۱ از ماه ها قبل به چاپ سپرده شده‌اند و لذا مهرامسال کتابها تغییر فیزیکی ندارند.

خبرنگار: زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha