کرمانی ها با ۵۶ موکب به استقبال زوار اربعین می روند

مدیر امور مواکب ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات کرمان از برپایی ۵۶ موکب در مسیر نجف_ کربلا و شهر کربلا جهت خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رسول فتحی، گفت: استان کرمان با ۵۶ موکب در مسیر نجف_ کربلا و در شهر کربلا به زائران امام حسین(ع) خدمت‌ رسانی می‌ کند که هفت موکب در مسیر نجف _کربلا و ۴۹ موکب در شهر کربلا مستقر هستند.

وی بیان کرد: میزبان اصلی زائران اربعین حسینی، عراقی‌ ها هستند و عمده‌ موکب‌ های استان در کنار موکب‌ های عراقی فعالیت می‌ کنند، زیرا هدف بالا بردن کیفیت خدمات است نه بالا بردن آمار موکب‌ ها؛ هرچند ما وظیفه‌ اسکان و تغذیه زائران را به‌ عهده گرفته‌ ایم، اما در کنار آن، خدمات پزشکی، تعمیر ماشین‌ های سنگینی که امکانات موکب‌ ها را جا به‌ جا می‌ کنند، خیاطی، توزیع گیاهان دارویی و... را هم در برنامه داریم.

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین استان کرمان با اشاره به حضور چشمگیر بانوان برای پخت نان برای زائران اربعین حسینی گفت: موکب‌ های نان صلواتی کرمانی‌ ها، گردان نانوا خانوک و موکب چریک پیر خانوک از استان کرمان در مسیر و در کربلا به همت بانوان عاشق ابا عبدالله‌ الحسین(ع) اقدام به طبخ و توزیع نان بین زائران می‌ کنند.

فتحی در ادامه به امکان مشارکت علاقه‌ مندان به پرداخت نذورات در امر پذیرایی از زائران اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: افراد برای ادای نذورات خود و پذیرایی از زائران می‌ توانند به لینک https://atabat.org/fa/forms/۴۱ مراجعه کرده و در بخش پروژه‌ ها، گزینه اربعین حسینی را انتخاب کنند.

وی از حضور رابط بهداشتی در موکب‌ های امسال خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار برای هر موکب یک رابط بهداشتی تعریف شده که این شخص از سوی هلال‌ احمر و دانشگاه علوم پزشکی آموزش می‌ بیند تا بر مباحث بهداشتی موکب نظارت کند، البته هلال‌ احمر نیز به‌ صورت جداگانه نیز در خدمت زائران است.

مدیر امور مواکب ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان با بیان اینکه موکب‌ های ستاد عتبات در مرزهای خروجی و در کشور عراق مستقر هستند، اظهار کرد: موکب‌ های درون‌ شهری هیچ ارتباطی با ستاد عتبات ندارند.

فتحی به برپایی موکب ماهان در ابتدای شهر ماهان و در کنار پلیس راه این شهر اشاره کرد و گفت: این موکب پذیرای زائران خارجی مرزهای شرقی کشور است و هر چند تحت پوشش ستاد نیست، اما خدمات خوبی در بحث تغذیه و بهداشت به زائران ارائه می‌ دهد.

وی ادامه داد: در این موکب از مبلغین پاکستانی استفاده می‌ شود تا غذاها را مطابق ذائقه زائران پاکستانی طبخ کنند. همچنین تدابیری هم اندیشیده شده تا زائران خارجی بتوانند با اتوبوس‌ های شهرداری به زیارت مرقد سردار سلیمانی بروند. پیش‌ بینی می‌ شود حداقل ۳۰۰ هزار زائر پاکستانی برای حضور در مراسم اربعین حسینی از کرمان عبور کنند.

مدیر امور مواکب ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان تصریح کرد: با توجه به اینکه عراقی‌ ها بعد از اربعین، موکب های خود را جمع می‌ کنند، به موکب‌ های استان کرمان اعلام کردیم به‌ گونه‌ ای برنامه‌ ریزی کنند که تا دو روز بعد از اربعین هم امکان پذیرایی از زائران را داشته باشند.

فتحی همچنین از استقرار یک دستگاه بستنی‌ ساز در صحن عقیله(س) برای خدمت به زائران اربعین به همت یکی از خیرین کرمانی و عاشقان اباعبدالله(ع) خبر داد و افزود: تنها نماینده مردمی ستاد اربعین، ستاد عتبات عالیات است و تمام هزینه‌ های موکب‌ ها مردمی تأمین می‌ شود و البته برخی دستگاه‌ های خصوصی هم در این زمینه خدماتی ارائه می‌ دهند.

وی ضمن تقدیر از همکاری ادارات اوقاف، غله، جهاد، آب‌ و فاضلاب، برق و تعاون در بحث هماهنگی‌ های لازم برای تهیه اقلام مورد نیاز موکب‌ ها و خروج کالاها از مرز، گفت: هرچند هزینه‌ ها مردمی است، اما همکاری و هماهنگی این ادارات نیز در روند تسریع کارها مؤثر است.

مدیر امور مواکب ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در خاتمه خاطر نشان کرد: در ساختار هیئت امنای موکب ها، حضور روحانی برای مباحث فرهنگی و شرعی ضروری است و امسال کمیته بانوان را هم فعال کرده‌ ایم تا بتوانیم از حضور خواهران مبلغه در مباحث فرهنگی هم بهره ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha