گره گشایی می‌کنیم/ فرآیند شروع تولید پتروشیمی زنجان مستلزم پایبندی تعهد بانک مرکزی

شرکت صنایع پتروشیمی زنجان سال ۱۳۸۵ کلنگ زنی شد که پس از ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی آن فقط ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان با پایبندی تعهد بانک مرکزی امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ به سمت فرآیند شروع تولید برویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان، پروژه پتروشیمی یکی از پروژه‌هایی است که در زنجان و شمال غرب کشور مطرح است و همه منتظرهستند که این طرح کی به اتمام می رسد.

طرح پتروشیمی زنجان جز مصوبات دولت نهم به استان در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ بود، که به عنوان تنها واحد تولید کننده کود اوره در شمال غرب کشور مطرح بود.

این طرح که در آذر ماه ۱۳۸۵ آغاز عملیات اجرایی آن شروع شد و براساس وعده‌های داده شده باید در عرض ۴ سال به بهره‌برداری می‌رسید اما هنوز بعد از گذشت ۱۶ سال از کلنگ زنی، این پروژه ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آماده گره گشایی هستیم

محسن افشارچی استاندار زنجان دربازدید از پروژه پتروشیمی زنجان که چندین سال بدلیل یک سری مشکلات تحریمی و مالی آن می‌گذرد با بیان اینکه این پروژه از تمامی جهات برای مردم استان مهم است اظهار کرد: یکی حجم زیادی از مردم در این پروژه سهامدار شده اند و دیگری این است که حجم اقتصاد کل استان را تکان می‌دهد.

وی با اشاره به چگونگی پیشرفت و عملکرد این پروژه بیان کرد: این طرح به نوعی بخش خصوصی است و ما در سیستم دولتی آماده هستیم که گره گشایی کنیم از این طرح .

استاندار زنجان با اشاره به اینکه پایان سال گذشته یکی از مشکلات اساسی این طرح حل شد افزود: این مشکل در ارتباط با اعتبارات ارزی بود که جز بزرگترین گیرهای این طرح بود.

در ادامه مدیری مدیرعامل شرکت پتروشیمی در این خصوص بیان کرد: بزرگترین ایراد این بود که وجوهی را دولت در زمانی که خود سهامدار بود به یک سهامداری داده بود که به پتروشیمی زنجان نرسیده بود و از پتروشیمی مطالبه می‌شد که با کمک کار فنی استاندار و نمایندگان شرکت ملی پتروشیمی به مدارک توجه کرد و به این تصمیم رسید که حق با پتروشیمی زنجان است .

لزوم تسریع در ادامه روند طرح پتروشیمی

استاندار زنجان با بیان اینکه از این جنس کار وجود دارد که نیاز به تسهیلگری و گره گشایی است ما انجام می‌دهیم افزود : انتظار داریم مسئولین پتروشیمی تا جایی که امکان دارد ادامه روند پروژه تسریع کنند در تسریع در موازی کاری کارها، خرید اقلام و همچنین در ارتباط تامین مالی تا در اسرع وقت صورت بگیرد تا در زمان مشخصی سرپا شود که سر پا شدن آن امید برای مردم و اقصاد استان اتفاق مثبتی است.

با پایبندی تعهد بانک مرکزی تا سال ۱۴۰۳به سمت فرآیند شروع تولید میرویم

در ادامه خبرنگاران در خصوص زمان پایان این طرح سوال کردند که مدیری پاسخ داد : این طرح یک پروژه ۶۰۰ میلیون یورویی است که فقط ۵ درصد آن از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است تا به امروز که از کل پیشرفت فیزیکی نیز نزدیک به ده درصد از محل صندوق توسعه ملی است که با تامین ۵ درصدی ۴۴ درصد پیشرفت در کار را داشتیم ولی با 5درصد نمی توان پروژه را به ۱۰۰ درصد رساند.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی به تعهداتش در قبال صندوق توسعه ملی پایبند باشد در سال ۱۴۰۳ به سمت فرآیند شروع تولید میرویم که قاعدتا اگر در آن مقطع مشکلاتی بیرون از سایت مثل آب ، ،برق و خوراک نداشته باشیم که نخواهیم داشت که تامین شده است و اگر ایرادهای مهندسی پیش نیامده باشد که ما متوجه نشده باشیم در سال ۱۴۰۳ به ذخیره می‌رسانیم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی زنجان بیان کرد : بانک مرکزی باید به تعهداتش پابند باشد یعنی وقتی سندی را میددهیم که به پیمانکار داده شود این پول 17 ماه طول نکشد ،ما در سنوات گذشته در سال ۹۹ یک یورو نتوانستیم از بانک دریافت کنیم .

بانک مرکزی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ هیچ وجهی به پروژه پتروشیمی نداد

مدیری در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص اینکه در زمان دولت آقای روحانی چه اقدامی در این طرح انجام داده اید افزود: در زمان آقای روحانی رئیس جمهور پیشین توانستیم مصوبه هیات دولت و مصوبه صندوق توسعه ملی را اخذ کنیم و ال سی باز کنیم .

وی تصریح کرد: روزی که مسدودی ارزی شرکت حل شده دقیقا مصادف با روزی بود که روزی که رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج شد و روزی که ال سی ما باز شد سه روز قبل از این است که قرار شد دوباره تحریم ها برگردند که در واقع در زمان آقای روحانی توانستیم فاینانس طرح را عوض کنیم و شروع بکار کنیم که متأسفانه ایالت متحده از برجام خارج شد و بانک مرکزی نیز از سال 98 تا 99 حتی یک یورو و هیچ وجهی به پروژه پتروشیمی نداد و هر آنچه ساخته شده بود از منابع خود شرکت و قرض منابع بیرون ایران است.

تسهیل و گره گشایی می‌کنیم

استاندار زنجان در ادامه سخنان مدیر شرکت پتروشیمی اظهار کرد: ما در دولت متعهدیم که در این کار تسهیل و گره گشایی کنیم و توانایی لازم را هم داریم حتی قرار باشد تا حتی با بانک مرکزی نیز پیگیری ها را انجام می‌دهیم.

امروزه طرح حامی دارد /آخرین شانس پروژه

مدیری در ادامه پاسخ استاندار تاکید کرد : بانک ملی پشت این طرح است و معتقدیم اگر امروز طرح حامی دارد صندوق توسعه ملی و بانک ملی حامی است که اگر در این دوره نسازیم دوباره به چالش های قبلی مواجه می‌شویم ،بنابراین تلاش ما این است در این دوره خط و مرزمان را با وظایف حاکمیتی ترسیم کنیم که بعد از آن وظیفه ای بر عهده حاکمیت و دولت محلی و ملی نمانده باشد چراکه این آخرین شانس پروژه است .

سالانه ۳۰ پرونده دادگاهی در خصوص زمین پتروشیمی داربم

وی با اشاره به مشکلات معارضین این طرح بیان کرد : اراضی پتروشیمی زنجان همگی خریده شده اند و دارای سند هستند که پس اجرای طرح شمیم دولت می‌گوید من سند اشتباه داده ام به شما اما محاکم دادگستری این موضوع را قبول نمی کند که به استناد این اسناد تهاتر کردیم .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان اظهارکرد: امروز وقتی دولت جمهوری اسلامی سند صادر شده را قبول ندارد و ما قریب به ۳۰ پرونده در سال در خصوص اراضی داریم که بعضی از آن ها دائم تکرار می‌شود که وقت گیر است .

مدیری ادامه داد: وقتی ما در زمینی که زیر ساخت ساختیم و ورودی را درست کردیم با استناد سندی زمین را فروختیم امروز باید همان زمین را بفروشیم و حداقل ۱۵ میلیارد تومان زیان می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افرادی تصور می‌کنند که پتروشیمی زنجان مثل درختی است که خودش رشد می کند در واقع چنین نیست بلکه باید تمام زنجیره ملی و منطقه ای و تامین مالی و سهامداران باید کار کنند تا کار به سرانجام برسد .

شماره تلفن استانداران سابق را نداشتم

مدیرعامل شرکت پتروشیمی زنجان گفت : در طی ۶ سالی که در پتروشیمی زنجان فعالیت دارم فقط آقای درویش امیری مدتی در این طرح وقت گذاشتند و به نتایج رسیدیم که بعد از آن هیچ استانداری پیگیر نبود که استاندار وقت آقای افشارچی به پای موضوع آمدند
و صندوق توسعه ملی برای اولین بار از سال 96 به بعد که تحریم ها را پذیدفته طرح ما را پذیدفت و پای کار آمد که به‌ فال نیک میگیرم و امیدوارم تحولات مدیریتی کشور باعث نشود که این تیم از دست ما خارج شود.
مدیری بیان کرد: دوسال پیش آرزوی چنین روزی را داشتیم و التماس می کردیم که استاندار را ببینم و وقت ملاقات داشته باشیم، بنده از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ فقط یک بار به دفتر استانداری توانستم بروم حتی هیچ وقت نتوانستم به استاندار زنگ بزنم و هیچکدام از تلفن استانداران سابق را نداشتم در حالی که طرح ملی در این سایز بدون کمک و حمایت والی استان غیر ممکن است ساخته شود مخصوصا ما در برهه ای استاندار با طرح مشکل داشت.

تعهد میکنم تا پایان سال جاری سفارش گذاری تجهیزات تمام شود

وی با اشاره به تجهیزات این طرح افزود : جمع مهندسی تجهیزات 383میلیون یورو است که حدود 290 میلیون یورو سفارش گذاری شده از که ازاین میزان ۶۰ میلیون یورو وارد شده است که باید تا پاپایان سال میلادی 30 میلیون یورو دیگر نیز وارد کشور شود تا به تدریج تا انتهای پروژه تکمیل می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی زنجان بیان کرد: حدود ۹۰ میلیون یورو از کل تجهیزات طرح را هنوز سفارش گذاری نکردیم که طول مدت ساخت آن ها جز دو قلم کوتاه‌تر است که تعهد میکنم در سال ۱۴۰۱ سفارش گذاری خرید ما تمام می شود و آنچیزی که ما را متوقف می کند این است که جریان مالی اگر از بانک مرکزی متوقف شود سازندگان طرح کار را متوقف می کنند تا ادامه پول را دریافت کنند تا ریسک را کاهش دهند که این باعث کندی است وگرنه ما به سهامداران قول می دهیم مسائل بزرگ شرکت را در خون دل خوردن ها حل شده باشد و واقعا اگر فکر کنیم طرح کوچکی است و اراده و قلم یک نفر می تواند کار را به اتمام برساند امان پذیر نیست .

هنوز زیان شرکت را از متخلفان شرکت نتوانستیم اخذ کنیم

مدیری در پاسخ خبرنگار با اینکه مشکلی که با آقای مفیدی بود آیا حل شد؟ افزود: نخیر آقای مفیدی مهم ترین زمان پروژه ،۳۰ درصد سرمایه پروژه را تلف کردند و ما تنها اصل پول را سال ۹۸ گرفتیم و هنوز نتوانستیم زیان شرکت را بگیریم و این امر باعث دشمنی بین دولت وقت و پروژه ایجاد شد و لغو مجوز شیم و زمین ها را گرفتند.

گزارش: زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • درود IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 0
    به امید خدا که موفق و سربلند خواهید شد و انشاالله در سال ۱۴۰۳ پتروشیمی زنجان راه اندازی خواهد شد و در نهایت دل چند هزار سهامدار و در کل اقتصاد زنجان و کشور شاد خواهد شد. ممنون از تلاش تک تک انسان ها ی باشرف کشور