سالانه 170 هزار نفر به پزشکی قانونی خراسان رضوی مراجعه می کنند

سیدآریا حجازی مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: نزاع بالاترین آمار مراجعات به این مجموعه می باشد.

سیدآریا حجازی مدیر کل پزشکی قانونی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت از خراسان رضوی گفت: سالانه این مجموعه نزدیک به 170 هزار مراجعه کننده دارد .

سیدآریا حجازی ادامه داد: در چهار ماه نخست امسال مجموع فوتی های گزارش شده به این اداره کل هزارو 632 نفر بوده که از این تعداد 486 نفر به مرگ طبیعی و هزار و 146 نفر نیز بصورت غیرطبیعی در چارچوب علل 19 گانه همچون تصادفات ، سوختگی ها، مسمومیت ها، قتل ، خودکشی جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۱ هزارو 900 نفر به این مجموعه مراجعه کرده که بررسی ها نشان می دهد از این تعداد بالاترین آمارها با قریب به 20 هزار و 937 نفر مربوط به نزاع و درگیری است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی با تبیین جزئیات آمار مراجعین به این اداره کل تصریح کرد: تصادفات با 12 هزار و 388 مورد یکی دیگر از مهمترین علل مراجعه هم استانی ها به پزشکی قانونی است.

حجازی به بهره مندی از آزمایشگاه های با تکنولوژی این مجموعه اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 800 مورد انجام آزمایشات مختلف جمله آزمایشات ژنتیک ، آسیب شناسی ، سم شناسی و سرولوژیک در این بخش انجام شده است.

پزشکی قانونی خراسان رضوی جز 3 استان برتر در حوزه آموزش

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی در ادامه با تاکیید بر نقش آموزش در ارتقا سطح کیفی ارائه خدمات به مراجعین گفت: آموزش از اقدامات مهم این مجموعه به شمار می رود و به همین سبب برای هر پزشکی که تازه به سیستم می پیوندد دوره های سه و چهارماهه برگزار می شود.

حجازی در همین زمینه افزود: در بخش پژوهش نیز به منظور برطرف کردن اشکالات و ابهامات سیستمی نیز طرح های متعددی در قالب پایان نامه ، طرح های پژوهشی ، مقالات داخلی و بین المللی منتشر می شود.

وی در بخش دیگر این گفتگوی اختصاصی به شرایط سخت کاری مجموعه ی پزشکی قانونی اشاره کرد و افزود: شرایط دشوار و بار منفی بسیار زیاد ماهیت کاری در این مجموعه در کنار کمبود امکانات رفاهی به فرسودگی نیروی انسانی می افزاید.

توسعه ی فضای فیزیکی برای ارائه ی خدمات مطلوب تر در دستور کار پزشکی قانونی خراسان رضوی

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی در ادامه به اقدامات زیربنایی برای ارتقا سطح کیفی و کمی ارائه خدمات به مراجعین اشاره کرد و گفت: در همین زمینه توسعه ی سالن های ازمایشگاه و تشریح با زیربنای هزار و 200 متر مربع در مرکز استان ، ایجاد ساختمان های تشریح در شهرستان های نیشابور و سبزوار و تربت حیدریه و همچنین بازسازی ساختمان معاینات در راه آهن مشهد از مهمترین این اقدامات است.

حجازی با تاکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به خواسته ها، انتقادات و پیشنهادات آنان گفت: در این خصوص سامانه پیامکی در اختیار مراجعین قرار گرفته که می توانند اعتراضات و پیشنهادات خود را به مجموعه پزشکی قانونی استان منعکس کنند.

پایان بخش این گفتگو اختصاصی با دکتر سید آریا حجازی شنیدن خاطرات تلخ و شیرین سال های خدمت وی بود که به آنها اشاره کرد و گفت:

(پرونده ی ناصر و سمیه در تهران ، دختری که به خاطر اذدواج با فرد مورد علاقه اش خواهر و برادرش رو به قتل رساند و تصمیم به قتل مادر و خواهر دیگر خود را نیز داشت تلخ ترین و اثبات نسبت پدر و مادری که پس از آزمایش های ژنتیک پزشکی قانونی، فرزند آن ها شناسایی شد شیرین ترین خاطره ی دوران خدمت من بوده است.)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha