نجات معجزه آسای مادر مازندرانی در بابل

خانم 25 ساله باردار اهل فریدونکنار پس از ارجاع به بیمارستان روحانی بابل با همکاری تیم جراحی و اقدامات سریع و به موقع دوباره به زندگی برگشت.

دکتر عطیه چاله کانی متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خانم 25 ساله باردار با سن بارداری 25 هفته که بدنبال درد شکم ناگهانی در بیمارستان بابلسر بستری شد، به دلیل وخیم بودن حال مادر و احتمال خونریزی داخل شکم به بیمارستان آیت الله روحانی بابل منتقل شد.
وی بیان داشت: بیمار در بیمارستان روحانی بعد از اقدامات اولیه احیا و در ساعت ۴ و ۵۰ دقیقه صبح سریعا به اتاق عمل منتقل شد و با عمل سزارین، جنین 25 هفته که متاسفانه در اثر خونریزی شدید مادر، فاقد حیات بود خارج شد و جهت تشخیص محل خونریزی ادامه عمل جراحی به متخصص جراحی عمومی و جراحی عروق سپرده شد.

بیمار با خونریزی شدید وارد اتاق عمل شد

دکتر یاسر اصغری متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: این خانم باردار دچار شوک عمیق، با افت فشار، رنگ پریدگی ، افزایش ضربان قلب ، قطع جریان ادرار شده بود و حجم قابل توجه‌ی مایع آزاد در شکم و ضایعه مشکوک در قسمت فوقانی چپ شکم در گزارش سونوگرافی بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: با اطلاع گزارش سرویس زنان، گروه جراحی عمومی و عروق، با پیش بینی احتمال ضایعه عروقی تهدید کننده حیات از جمله آنوریسم یا مالفورماسیون عروق طحالی، کبدی و... که دچار عوارض خونریزی دهنده شده، به سرعت در اتاق عمل حاضر شد.

وی افزود: در بررسی به عمل آمده حجم زیاد خون و لخته در فضای شکم مشهود بود که تخلیه شد و در ادامه ارزیابی ها، هماتوم حجیم با خونریزی شدید و فعال زیر کولون عرضی مشهود بود که نسبت به تخلیه هماتوم و شناسای ناحیه خونریزی اقدام شد.

متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در ابتدا نسبت به کنترل نسبی محل خونریزی اقدام شد و با توجه به شرایط بحرانی بیمار، همزمان نسبت به تعبیه شالدون، کاتتر ورید مرکزی و تجویز فرآورده های خونی با حجم زیاد و احیای بیمار انجام گردید.
وی بیان داشت: در ادامه با حضور جراح عروق ، کنترل کامل خونریزی و ترمیم ساختار عروقی پاره شده، انجام شد و نهایتا پس از کنترل خونریزی و تجویز محلول های لازم و فرآورده های خونی، بیمار در وضعیت نسبتا پایدار و اینتوبه منتقل به آی سی یو شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی شواهد شوک و اسیدوز به تدریج رفع شد و بیمار در روز بعد، هوشیار و با علائم حیاتی پایدار از ونتیلاتور جدا شد.

جراحی ترمیم سودو آنوریسم در خانم باردار از سنگین‌ترین اعمال جراحی عروق می باشد

دکتر پویا طیبی فوق تخصص جراحی عروق و اندوواسکولار با اشاره به اینکه عمل جراحی ترمیم سودو آنوریسم پاره شده شریان طحالی در خانم باردار از اعمال جراحی سنگین در حیطه اعمال جراحی عروق می باشد، گفت: بعلت میزان بالای خونریزی در داخل شکم با احتمال بالای مرگ و میر در مادر و نوزاد همراه می باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بیمار حاضر به علت اقدام به موقع در جراحی و کنترل خونریزی جان مادر حفظ شد و ایشان پس از دو هفته بستری در بخش مراقبت های ویژه از بیمارستان ترخیص شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در این عمل جراحی شریان طحالی که در زیر لوزالمعده دچار گشاد شدگی و پارگی ثانویه به آن شده بود ترمیم شد و خونریزی بیمار کنترل گردید و جان وی حفظ شد.

دکتر طیبی با اشاره به اینکه آنوریسم شریان طحالی یکی از پاتولوژی های بسیار نادر عروق داخل شکم است، بیان کرد: میزان مرگ و میر در دوران بارداری بسیار زیاد است و اگر پارگی صورت گیرد حدود 75 درصد در مادران و حدود 95 درصد در نوزادان منجر به مرگ خواهد شد.
وی افزود: تاکنون 12 مورد آنوریسم پاره شدن شریان طحالی در دنیا هم مادر و هم فرزند زنده ماندند و بقیه متاسفانه یا مادر یا فرزند فوت شدند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خوشبختانه در بیمارستان آیت الله روحانی بابل با نجات جان این بیمار جز یکی از مراکزی بودیم که توانستیم با موفقیت در این زمینه عمل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha