خدمت‌رسانی موکبی به نیابت از خواهر امام رئوف

در عمود ۱۰۸۰خادمین حرم حضرت معصومه(س) به خدمت‌رسانی زائرین سفر عشق مشغولند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از عراق؛ اینجا قدمگاه عاشقان حسینی است، در چند کیلومتری کربلا از آن سوی عمود ۱۰۸۰ با دیدن سر دری شبیه به حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به راحتی می‌توان فهمید همان موکبی است که به دنبالش بودیم، موکبی که خیل عظیم زائران اربعین حسینی (ع) را در خود جای داده است.

در ورودی موکب اولین صحنه‌ای است که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، غرفه کفاشان و خیاطان است؛ جایی که خادمین عاشق آقا عبدالله حسین (ع) کوله‌پشتی و کفش‌های پای زائران را تعمیر می‌کنند. وارد غرفه که می ‎شویم و از هرکس می‌پرسیم با کدام خادم صحبت کنیم همه ما را به آقا رضا کفاش راهنمایی می‌کنند، مردی میانسال که خود را خاک پای زائران می‌داند.

از او می‌پرسیم آقا رضا چه شد که در اینجا کفاشخانه دایر کردید؟ می ‎گوید هر سال در ایام اربعین خودش با کیف دستی ابزار کفاشی می‌آورد و کنار خیابان کفش زائران را تعمیر می‌کرد، هشت سال پیش اما از آقا امام حسین (ع) طلب کرد تا جا و مکان ثابتی به او بدهند تا بتواند بهتر به زائران خدمت کند. از همان سال این موکب راه‌اندازی و خدمت در این موکب قسمت او شد.

خادم‌الحسین (ع)، غلامرضا شاه‌محمدی با بغض ادامه می‌دهد: «زائران عزیز کرده‌ی امام حسین هستند و ما وظیفه داریم به آنها خدمت کنیم اما از مردم می‌خواهم از کفشی استفاده کنند که کفی داخلی آن از چرم و پاشنه نرمی داشته باشد تا راحت‌تر به مقصد برسند.»

سمت چپ ورودی موکب، درمانگاه برادران است. از بیرون درب به زائری با گویش اصفهانی برخورد می ‎کنیم و از او در مورد خدمات هلال‌احمر می‌پرسیم، او جواب می‌دهد: «در طول مسیر دو بار از خدمات هلال‌احمر ایران استفاده کردم. هم خدمات خوبی ارائه شد و هم رفتار شایسته‌ای با زائران داشتند.»

به سراغ درمانگاه‌ خواهران می‌رویم و با دکتر معصومه قادری صحبت می‌کنیم. او درباره بیشترین علت مراجعه زائران توضیح می‌دهد: «بیشترین شکایت بیماران، موارد گوارشی و دردهای عضلانی است. از زائران می‌خواهم رژیم غذایی را رعایت کنند و از مصرف چندین غذای متنوع که در مسیر وجود دارد پرهیز کنند.»

فاطمه جمالی‌کیا یکی از پرستاران این درمانگاه نیز می‌گوید: «بیشترین علت مراجعه بیماران به این درمانگاه تاول پا، عرق‌سوزی و دردهای کمر و پاست؛ همچنین به علت گرمای هوا بدن آنها دچار کمبود آب می‌شوند. طولانی بودن مسیر، حرکت کردن در هوای گرم، مصرف کم مایعات و استفاده از کفش‌های نامناسب باعث بروز این عوارض آزاردهنده شده است.»

بانویی به درمانگاه هلال احمر ایران مراجعه کرده است. او درباره خدمات این درمانگاه توضیح می‌دهد: «ما زائران به اینجا می‌آییم که در مدت کوتاهی خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت می‎کنیم خوشبختانه بدون معطلی به درمان ما رسیدگی می‌‎شود.»

غرفه دیگری که جلب‌توجه می‌کند، غرفه شست‌وشوی لباس زائران است؛ غرفه‌ای که همه‌ی خادمان آن از استان اصفهان هستند، دلدادگانی که مشتاقانه هر خدمتی از دست آنها بربیاید برای زائران اباعبدالله (ع) انجام می‌دهند، انسان‌هایی که با خلوص نیت خدمت می‌کنند. در این غرفه لباس‌های زوار را ظرف ۲۰ دقیقه شسته، خشک کرده و تحویل آنها می‌دهند.

وارد جمع خواهران خادمان حسینی (ع) می‌شویم، همه او را حسنی صدا می‌زنند، صغری حسنی چندین سال است خادم حرم حضرت معصومه (س) است. همه خادمین حسنی را به نام «مامان بربری» می‎ شناسند. او هر روز با نان بربری وارد حرم می‌شود و نان‌بین زائران توزیع می‌کند. از او درباره موکب خدمت به زائران اربعین حسینی (ع) می‌‎پرسیم. در جواب حسنی عشق امام حسین (ع) موج می‎زند: «هر سال از ۲ تا ۳ ماه قبل از برگزاری مراسم فکرم این است که به سفر اربعین بیایم و به زائران خدمت کنم و هر طور شده خودم را به مراسم برسانم. چه در اینجا و چه در حرم بی‌بی فاطمه معصومه (س) ذهنم از تمام مشکلات زندگی فارغ می‌شود، از همه می‌خواهم هرجایی به مردم خدمت می‌کنند عاشقانه، خالص و برای خدا باشد.»

وارد داروخانه درمانگاه می‎ شویم و با مسئول درمانگاه که برای بازدید به آنجا آمده است صحبت می کنیم. دکتر حبیب‌اله مقدم توضیح می‌دهد: «در موکب حضرت معصومه (س) تعداد زیادی از زائران روزانه استراحت می‌کنند بنابراین لازم است به این زائران و سایر زائرانی که از این مسیر گذر می‌کنند خدمات بهداشتی درمانی ارائه شود. به همین سبب هلال‌احمر ایران در این موکب درمانگاه ایجاد کرده است.»

مسوول اکیپ درمانی ۱۰۸۰ به زائران توصیه‌ می‌کند که با توجه به فصل گرما و وجود تنوع غذایی به ویژه در موکب‌های عراقی زائران از چندخوری خودداری کنند تا درگیر بیماری‌های گوارشی نشوند و همچنین به جهت جلوگیری از گرمازدگی در اوایل صبح حرکت کنند.

وی پیشنهاد می‌کند: «بیماران قلبی، کودکان و بانوان حتی‌المقدور در این سفر شرکت نکنند، در صورت حضور با به همراه داشتن داروهای مورد نیاز را به همراه داشته باشند و با احتیاط در مسیر حرکت کنند.»

خبرنگار: ملیحه زنگانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha