اگر دانشگاه‌ها دچار اختلال شوند، جامعه دچار آسیب می‌شود

قائم‌مقام وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها کانون تعالی جامعه هستند، گفت: دوست و دشمن دانشگاه را مبدأ تحولات می‌دانند. اگر دانشگاه‌ها دچار اختلال شوند، جامعه دچار آسیب می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، محمد سلیمانی در گردهمایی مدیران حراست دانشگاه‌های سراسر کشور که در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه پیشران و کانون تعالی جامعه است و اهمیت این موضوع برای همگان مبرهن است، گفت: دشمن هم این موضوع را به خوبی می‌داند. همانطور که بعد از انقلاب اسلامی نیز گروهک‌های مختلف دانشگاه‌ها را تسخیر کرده بودند، امروز نیز به دنبال تسخیر این فضا هستند.

وی افزود: اگر مجموعه دانشگاه‌ها دچار اختلال شود، جامعه دچار آسیب می‌شود. از آنجایی که دانشگاه محل کسب دانش معرفت و محل پژوهش است، باید محیطی باشد که دانشجویان و اساتید آرامش داشته باشند.

سلیمانی ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها به روزمرگی بیفتد، جامعه عقب می‌افتد. دانشگاه باید با ایجاد تحولات موجب پیشرفت و توسعه جامعه شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود دانشگاه را محل آزادی بیان و تفکر اعلام کرد و گفت: به صورت مکانیکی نمی‌شود با اندیشه مقابله کرد. باید با استدلال دقیق و ادله محکم با تفکرات گوناگون گفتگو کرد.

وی با بیان اینکه جامعه تاثیرپذیر از تحولات دانشگاه است، گفت: رتبه کنونی دانشگاه‌های کشور نشان‌دهنده این است که دانشگاه‌ها به خوبی کار خود را انجام داده اند و نقش خود را از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خروجی دانشگاه‌ها باید در راستای نظام و انقلاب باشد، تصریح کرد: برون‌دادهای پژوهشی دانشگاه‌ها نیز باید مشکلات جامعه را حل کند.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه آموزش محور همه تحولات است، تاکید کرد: هر چقدر روی موضوع آموزش سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم کم است. مدیران حراست دانشگاه‌ها باید دائم آموزش را در اولویت کار خود قرار دهند و به صورت مداوم کارگاه‌های آموزشی در زمینه مأموریت‌ها و وظایف خود داشته باشند. همچنین عالم بودن به وظایف قانونی مسأله مهم دیگری است که باید مورد توجه مسئولان حراست دانشگاه‌ها قرار گیرد.

آمادگی رویارویی با مسائل مختلف جامعه، دیگر موضوع مهمی بود که قائم‌مقام وزیر علوم به تشریح آن پرداخت و تأکید کرد: در این زمینه نیز باید آمادگی تجربی و هم آمادگی تئوری داشته باشید.

سلیمانی همچنین با اشاره به اینکه رفاقت با بدنه دانشجویی و همراه بودن با آنان مهم‌ترین عامل در حفاظت و صیانت از آنهاست، خطاب به مدیران حراست دانشگاه‌ها گفت: در راستای صیانت از کیان دانشگاه و دانشجو باید در قلب و دل دانشجویان جا باز کنید و با همدلی مشکلات آنان را بشنوید.

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی و تاثیرگذاری آن در زندگی امروز گفت: اطلاع‌رسانی اطلاعات صحیح، دقیق و به موقع بسیار اهمیت دارد و مسئولان حراست باید در این زمینه نیز بسیار هوشمندانه و مدبرانه عمل کنند.

سلیمانی با بیان اینکه ۴ بعد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بستر کارکرد دشمن است تاکید کرد: از نظر بنده امروز دشمن در بعد اقتصادی کار می‌کند و همه تلاش خود را برای ضربه زدن در این زمینه به کار گرفته و به صورت طراحی شده عمل می‌کند. چرا که فرهنگ ایرانی اسلامی به دلیل غنا و عمقی که دارد قابل ضربه زدن نیست و همواره سازنده و ارتقادهنده است.

وی ادامه داد: در بعد سیاسی هم دشمن از جوانان ما نیروگیری می‌کند و با ایجاد پایگاه در دل آنان عوامل خود را تقویت می‌کند. نباید اجازه دهیم جوانان و دانشجویان عزیز ما از این زاویه ضربه بخورند.

رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت علوم با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند" بشکند دستی که بخواهد دانشگاه‌ها را غیر سیاسی کند" گفت: سیاسی بودن دانشگاه سازنده است و موجب تقویت نیروهای انقلابی می‌شود. اساتید و دانشجویان انقلابی سرمایه‌های ما هستند برای آینده ایران.

وی افزود: در بعد اجتماعی هم باید فعالیت‌های اجتماعی توسعه یابد. مدیریت‌ها در دانشگاه‌ها باید در این زمینه برنامه داشته باشند. زمینه فعالیت انجمن‌های علمی، هیئت‌های مذهبی و. فراهم کنیم تا با توسعه فعالیت‌ها در زمینه اجتماعی اثرگذار باشند.

قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه نوع کار حراست بسیار حساس است، گفت: برای شناسایی و کنترل عواملی که خطرزا هستند، تجسس امری واجب است، اما اگر از حدی فراتر رود، تجسس حرام می‌شود. از این رو بسیار باید مراقب حدود کار خود باشیم.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این مقام مسئول در پایان داشتن صعه صدر، حفظ شخصیت والای انسانی و برخورد کریمانه را از مهم‌ترین شاخصه‌های اثرگذار در رفتار مسئولان حراست دانشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: توسل و توکل نیز در کارها دو رمز اصلی موفقیت در هر کاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha