کد خبر: 187490
۳۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۵۲

نقش محافظتی HDL  در پیشگیری از آلزایمر

تحقیقات جدید نشان می دهند که ذرات کوچک HDL در مایع مغزی نخاعی (CSF) ممکن است به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک کنند.
نقش محافظتی HDL  در پیشگیری از آلزایمر

به گزارش خبرگزاری طبنا قم ، نتایج یک مطالعه مبتنی بر فرضیه نشان داد که وجود تعداد بیشتری از ذرات HDL در CSF با توانمندی شناختی (cognition) بهتر و خطر کمتر دمانس (dementia) ارتباط دارد.
محقق این مطالعه، دکترحسین یاسین، ازدانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در یک بیانیه خبری اشاره کرد؛ " در این مطالعه برای اولین بار ذرات کوچک HDL موجود در CSF شمارش شده است. این ذرات ممکن است در پاکسازی و دفع پپتیدهایی که پلاک‌های آمیلوئیدی را در بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهند، دخیل باشند، بنابراین ما حدس می‌زنیم که می‌توان نقشی برای ذرات HDL در پیشگیری از AD درنظر گرفت."


محققین خاطرنشان می کنند که شواهد پیشین فراوانی وجود داشته است که بیماری‌ها و ریسک فاکتورهای قلبی عروقی نقش مهمی در اتیولوژی AD دارند.

با استفاده از آنالیز حرکت یون‌ها، محققان ذرات کوچکِ HDL موجود در CSF و پلاسمای 180 فرد بزرگسال سالم با میانگین سنی 76.6 سال را شناسایی، شمارش و اندازه گیری کردند.

وجود تعداد HDL بیشتر در CSF ، با عملکرد بهتر در حوزه‌ی کارکردهای شناختی ارتباط مثبت داشت. محققان خاطرنشان کردند این ارتباط در افرادی که اختلال شناختی نداشتند قوی‌تر بوده که نشان‌دهنده نقش ذرات HDL‌ در پیشگیری از AD است.
آن‌ها هم‌چنین اشاره کردند این ذرات دارای خواص نوروپروتکتیو هستند و احتمالا از طریق توانایی خود در تبادل لیپیدها و تاثیر بر ترکیب غشای سلولی نورون‌ها و عملکرد عروقی و سیناپسی، ریسک AD را کاهش می‌دهند.

تایید نقش ذرات کوچک HDL در مراحل اولیه AD ، تاثیر مهمی در پیشگیری و مدیریت AD دارد.

اندازه‌گیری HDL‌های کوچک نوروپروکتتیو یا اجزای آن در پلاسما و CSF می‌تواند به عنوان بیومارکرهایی برای هدایت کارآزمایی‌های بالینی آینده با موضوع پیشگیری از AD عمل کند، و تعیین تبادل آنها بین پلاسما و CSF می‌تواند به توسعه درمان‌های جدید کمک کند.

در ادامه، هدف محققان تعیین این است که آیا اجزای خاصی از ذرات HDL بین سد خونی مغزی و CSF تبادل می‌شوند یا خیر. آنها همچنین درنظر دارند رویکردهایی را برای استفاده بالقوه از این ذرات در اهداف درمانی ایجاد کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha