توقعات اقتصادی از مناطق آزاد هنوز برآورده نشده است

یک نماینده مجلس گفت: ما و مردم توقع بیشتری از مناطق آزاد کشورمان داشتیم که در این مناطق راحت‌تر مبادلات اقتصادی صورت گیرد، اما متأسفانه این توقعات هنوز برآورده نشده است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،دکتر محمدرضا دشتی اردکانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ما توقع بیشتری از مناطق آزاد کشورمان داشتیم و مردم هم توقع داشتند که در این مناطق راحت تر مبادلات اقتصادی داشته باشند که متأسفانه این توقعات هنوز برآورده نشده است.

وی افزود: علت این مسئله شاید وجود قوانین دست و پاگیر و شاید هم عدم تخصیص بودجه لازم باشد اما به طور کلی مناطق آزاد تا به حال عملکرد خوبی نداشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه از زمان ورود دکتر سعید محمد به مناطق آزاد تلاش های شبانه روزی در این مناطق اتفاق افتاده و اقدامات خوبی انجام گرفته اما مناطق آزاد موفقیتی که باید حدأقل نسبت به کشورهای همسایه خودمان را هم ندارند.

دشتی اردکانی گفت: مردم در مناطق آزاد باید می توانستند مسائل اقتصادی خود را به راحتی مدیریت کنند اما الان مناطق آزاد و غیرآزاد تقریباً یکی شده اشت.

در ادامه، مهندس فروزان زیادلو، مدیر سابق سرمایه گذاری دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: بنده با اصل وجودی مناطق آزاد به عنوان یک ابزار توسعه مخالفتی ندارم اما به ضعف عملکردی این مناطق معتقد هستم.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از ابزارهای توسعه هستند و فلسفه وجودی خود را هم به اثبات رساندند افزود: فلسفه وجودی مناطق آزاد با تأکید بر واژه «آزاد» به معنای خصوصی سازی و مقررات زدایی است که این مهم در نظریه توسعه ساختاری نیز مطرح می شود.

مدیر سابق سرمایه گذاری دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی متذکرشد: البته در مقابل این نظریه، ۱۹ نظریه دیگر هم وجود دارد که هر کدام یک رویکرد و راهکار دیگری را برای توسعه اقتصاد در سطح ملی و ناحیه ای پیشنهاد می کنند.

زیادلو به یک تفاوت اساسی کارکرد مناطق آزاد با مناطق ویژه اقتصادی اشاره و اظهارکرد: مناطق آزاد به طور کلی برای پیوند با زنجیره های ارزش جهانی و مناطق ویژه اقتصادی نیز برای بهبود محیط کسب و کار ایجاد شدند.

همچنین، علیرضا مناقبی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی واردات ایران و کارشناس اقتصادی گفت: ما برای ارزیابی مناطق آزاد اول باید بررسی کنیم که آیا به سمت هدفگذاری اولیه آن ها پیش رفتیم و بخشی از مشکلات اقتصادی کشور از طریق تأسیس مناطق آزاد حل شده یا خیر.

وی افزود: سوال ما این است که سرمایه گذاری که در مناطق آزاد انجام شده آیا بر معیشت مردم و روان سازی اقتصاد و بهبود کسب وکارهای مردم هم تأثیری داشته یا خیر؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha