بایدها و نبایدهای بهداشتی در آستانه آغاز سال تحصیلی/ بخش یک

آموزش نکات بهداشتی به فرزندانمان، باید از دوران کودکی آغاز شود تا به یک عادت ماندگار در طول زندگی تبدیل شود. بنابراین آموختن اصول بهداشتی به کودکان هیچگاه زود نیست.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)از فارس،آموزش نکات بهداشتی به فرزندانمان، باید از دوران کودکی آغاز شود تا به یک عادت ماندگار در طول زندگی تبدیل شود. بنابراین آموختن اصول بهداشتی به کودکان هیچگاه زود نیست. در بخش نخست این مطلب به برخی مبانی بهداشتی موثر در سلامت کودکان در سنین مدرسه، می پردازیم و بخش دوم این مطلب را نیز طی روزهای آینده می توانید از همین پایگاه خبری دنبال کنید.

اهمیت مصرف صبحانه

مصرف صبحانه برای دانش آموزان به عنوان اصلی ترین وعده غذایی محسوب می شود، اما مورد بی مهری فراوانی واقع شده است؛ اکثر دانش آموزان عادت به خوردن صبحانه کامل ندارند و والدین به ناچار تنقلات رنگارنگی را تهیه و با دانش آموز راهی مدرسه می کنند؛ تاکید می شود تنقلات نه تنها مواد موردنیاز بدن کودک را تامین نمی کند، بلکه در درازمدت اثرات سوء جسمی، رشدی و ذهنی برجای می گذارد.

دانش آموزی که تغذیه مناسبی برای صبحانه میل کند، سر کلاس نتیجه بهتری در یادگیری دارد؛ مواد غذایی مثل نیمرو، پنیر و چایی شیرین، گردو و خرما یا یک لیوان شیر، نمونه های سالم و مناسبی برای صبحانه است؛ همچنین استفاده از مواد مغذی مثل مغزها، به ویژه استفاده از مویز برای صبحانه بسیار مفید است. مصرف کربوهیدرات مانند نان و غلات (به ویژه انواع سبوسدار) برای وعده صبحانه، کارایی حافظه را افزایش می دهد و در طول روز قند خون را با ثبات نگه می دارد.

همراه داشتن وسایل بهداشتی

هر روز کوله پشتی کودک خود را چک کنیم و از همراه داشتن وسایل بهداشتی ضروری اطمینان داشته باشیم؛ لیوان شخصی، دستمال کاغذی، ژل ضدعفونی کننده و ماسک از وسایل ضروری برای هر کودک به شمار می‌رود.

شستن صحیح دست ها

از همان سنین ابتدایی، کودک خود را عادت دهیم تا پس از لمس محیط‌ های عمومی و وسایل آلوده و قبل از خوردن هر گونه خوراکی دست خود را بشوید؛ طرز صحیح شستن دست یعنی استفاده از مایع دستشویی به مدت ۳۰ ثانیه که در این زمینه لازم است روش شست و شوی صحیح را به کودک خود آموزش دهیم؛ همچنین یک ژل ضدعفونی کننده در کیف او بگذاریم که اگر امکان شستن دست ‌ها وجود نداشت، از آن استفاده کند.

رعایت اصول بهداشت

به کودک خود آموزش دهیم که همیشه زباله را در هر موقعیتی در سطل زباله بیندازد؛ مدرسه را به عنوان خانه دوم او معرفی کنیم تا ضمن رعایت بهداشت، حس خوبی به محیط مدرسه داشته باشد.

به کودک یاد بدهیم که کمک بخواهد

بسیاری از کودکان هنگامی که با مشکلی مواجه می‌شوند، از مطرح کردن آن به معلم احساس شرم می‌کنند؛ اگر کودک یاد بگیرد هر موردی مانند احساس کسالت، رفتن به توالت و مشاهده هرگونه رفتار ناراحت کننده یا دیگر مشکلات خود را با معلم و والدین خود در میان بگذارد، از بروز بسیاری از معضلات جلوگیری ‌می شود و بهترین راهکار این است که مشکلات کودکان را به بدون هیچ پیش داوری بشنویم و راهکار درستی ارائه دهیم.

بهداشت ناخن‌ها

همیشه ناخن‌های فرزند خود را کوتاه نگه داریم؛ چرا که محل مناسبی برای رشد میکروب‌هاست؛ به ویژه در کودکانی که عادت به جویدن ناخن‌ها دارند.

اگر کودک ما مدام ناخن خود را می‌جود یا انگشت خود را می‌مکد، سعی کنیم به مرور این عادت را در او از بین ببریم، برای این کار می ‌توانیم با یک روانشناس یا مشاور مدرسه مشورت کنیم.

آب خوردن با لیوان شخصی

برای فرزند خود یک لیوان درب دار در کیفش قرار داده و به او یاد دهیم با لیوان خود و نه با دست آب بنوشد؛ همچنین به کودک یادآوری کنیم اگر لیوان در دسترس نبود، از لیوان یک بار مصرف استفاده کند.

استفاده از قمقمه شخصی نیز یک روش بهداشتی دیگر است؛ این کار کمک می‌ کند کودک همیشه آب در دسترس داشته باشد. همچنین لازم است به کودک خود آموزش دهیم همیشه از قمقمه شخصی خود استفاده کند و آن را با کسی شریک نشود.

بخش دوم این مطلب را می توانید از همین پایگاه خبری دنبال کنید.

دکتر «مژگان غفاری»، مسوول واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha