تاثیر غذاهای چرب و تند روی رفلاکس معده و مری

خوردن منظم فلفل قرمز می تواند بهترین کار برای کاهش سوزش معده باشد.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خوردن غذاهای تند باعث آسیب دیدن دستگاه گوارش و سوزش و رفلاکس معده می شود. از نظر علمی، رفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که محتویات معده به مری باز می‌ گردد که می‌تواند باعث احساس سوزش ناخوشایندی شود.

افرادی که علائم مکرر رفلاکس اسید و سوزش سر دل دارند ممکن است به بیماری رفلاکس معده و مری یا GORD مبتلا شوند. نکته جالب توجه این است که بالاترین سطوح GORD در کشورهای اروپا و ایالات متحده است که کمترین میزان فلفل و ادویه جات را در رژیم غذایی خود داشته و در مقابل، کمترین میزان این بیماری در آسیا گزارش شده است که مردم آن ادویه جات و فلفل زیادی مصرف می کنند.

اگرچه بسیاری از مردم گزارش می دهند که پس از خوردن غذاهای تند دچار رفلاکس اسیدی می شوند اما داده های علمی در این مورد به هیچ وجه قطعی نیستند. گمان می رود مظنون اصلی ماده ای به نام کپسایسین باشد که به فلفل ها احساس داشتن حرارت می دهد. کپسایسین گیرنده های به اصطلاح TRPV1 را در مری فعال می کند تا احساس سوزش ایجاد کند.

نتایج یک مطالعه محدود در مکزیک نشان داد که کپسایسین باعث ایجاد علائمی مانند سوزش سر دل و درد قفسه سینه در ۲۸ نفر از ۳۱ نفر مبتلا به GORD و ۶ نفر از ۱۷ فرد سالم می شود.

در همین حال، یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که افزودن کپسایسین به غذا باعث ایجاد سوزش سر دل زودتر پس از صرف غذا می شود. در سال ۲۰۲۰، پزشکان تایلندی گزارش دادند که بیماران مبتلا به GORD پس از خوردن یک وعده غذایی حاوی فلفل سوزش سر دل شدیدتری را تجربه کردند، اگرچه بر افراد سالم تأثیری نداشت.

ریفلاکس اسید و GORD توسط تعدادی از عوامل به ویژه چاقی تحریک می شوند. غذاهای چرب همچنین علائم را تشدید می کنند، زیرا مدت زمان بیشتری برای عبور از معده طول می کشد و فشار را بر دریچه ای که به مری منتهی می شود افزایش می دهد.

نتایج مطالعه ‌ای دیگر در کره جنوبی نشان داد: خورش های تند و ادویه دار، رشته فرنگی و غذاهای سرخ ‌شده از عوامل عادی سوزش سر دل هستند. محققان خاطرنشان می کنند که سریع غذا خوردن و ادامه غذاخوردن بعد از احساس سیری نیز علائم احساس سوزش را تشدید می کند.

جالب اینجاست که خوردن منظم فلفل قرمز می تواند بهترین کار برای کاهش سوزش معده باشد. نتایج پژوهش یک تیم تایوانی نشان داد که اگرچه کپسایسین اگر یک بار آن را بخورید سوزش سر دل را افزایش می دهد، اما مصرف منظم آن علائم رفلاکس معده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نکته جالب تر مطالعه فوق، این است که کپسایسین در دوزهای بالاتر، به عنوان یک مسکن عمل می کند. در نهایت توصیه می شود سعی کنید تا جایی که می توانید با غذاهای تان ادویه و فلفل بخورید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha