سالمندان را تشویق کنیم به فعالیت های تازه روی بیاورند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در پیامی به مناسبت روز جهانی و هفته ملی سالمند، افزایش تاب آوری را یکی از علت های اصلی افزایش طول عمر سالمندان دانست

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارسز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

ارزش والای سالمندان در جامعه و ضرورت توجه به ابعاد گوناگون این دوره از زندگی آنها سبب شد نخستین روز اکتبر به عنوان «روز جهانی سالمندان» نامگذاری شود تا آنگونه که شایسته است این قشر را تکریم کرد و در مسیر تامین نیازهای آنان گام برداشت.

امسال نیز همچون سال های گذشته، ۶ تا ۱۲ مهر، هفته بزرگداشت ملی سالمند اعلام و شعار «تاب آوری و مشارکت زنان سالمند» برای این هفته انتخاب شده است.

این روزها فرصتی است برای تقدیر و تشکر شایسته از زحمات فراوانی که این عزیزان در عرصه های مختلف جامعه به عهده داشته اند.

سالمندی پدیده‌ای است با جنبه‌ های مختلف زیستی، روانی و اجتماعی؛ به این معنی که فردی در شرایط سالمندی از لحاظ زیستی و جسمی،‌ ممکن است از جنبه‌ های روان شناختی از بسیاری از افراد، جوان تر و با نشاط تر باشد.

تحقیقات نشان داده سالمندانی که عمری طولانی دارند؛ از تاب آوری بیشتری برخوردار هستند. بیشتر سالمندان به زندگی طولانی و شاد باور دارند؛ بنابراین افراد متخصص و درمانگر می توانند فرایند تاب آوری را به سالمندان آموزش دهند.

در این راستا سالمندان می بایست تشویق شوند تا به فعالیت های تازه روی آورده و دوستی های تازه برقرار کنند، بنابراین کارهایی مثل پیوستن به گروه های اجتماعی؛ گردهمایی های خانوادگی؛ بازی ها و سرگرمی های تازه و کارهای داوطلبانه در این زمینه بسیار مؤثر است.

تفکر تاب ‌آوری به سالمندان اجازه می ‌دهد تا فراز و فرودهای سالمندی را بپذیرند و در عین حال با مشکلات و بحران هایی مثل از دست دادن عزیزان و مراقبت از همسر یا معلولیت کنار بیایند. به نحوی که احساس کنند در مقایسه با زمان پیش از بحران قوی ‌تر شده ‌اند. بر این اساس در تفکر تاب ‌آوری شکست به رشد می ‌انجامد.

یادمان باشد سالمندان سرمایه ‌های اجتماعی و ولی نعمتان ما هستند و رسیدن به سالمندی توفیقی است که باید ضمن ارج نهادن به این سرمایه ‌های اجتماعی، بستر سالمندی فعال و مثبت را برای ایشان به ویژه زنان سالمند از طریق مشارکت آنان در جامعه ایجاد کرد.

روزشمار هفته سالمند به شرح زیر اعلام شده است:

روز چهارشنبه ۶/۷/۱۴۰۱: روز رسانه، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی پدیده سالمندی

روز پنج شنبه ۷/۷/۱۴۰۱: روز آموزش و توانمندسازی سالمندان

روز جمعه ۸/۷/۱۴۰۱: روز خانواده و جامعه دوستدار سالمند

روز شنبه ۹/۷/۱۴۰۱ : روز جهانی سالمند: روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند

روز یکشنبه ۱۰/۷/۱۴۰۱: روز مراقب و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان

روز دوشنبه ۱۱/۷/۱۴۰۱: روز حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی سالمندان

روز سه شنبه ۱۲/۷/۱۴۰۱: قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان

دکتر عباس رضائیان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رییس مرکز بهداشت استان فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha