افزایش ۸ درصدی مراجعان به مراکز معاینه فنی در نیمه اول امسال

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران از افزایش ۸ درصدی مراجعان به مراکز معاینه فنی در نیمه اول امسال خبر داد.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، سید رضا مفیدی درباره وضعیت مراجعات به مراکز معاینه فنی شهر تهران در شش ماهه نخست امسال گفت: حدود ۸۸۷ هزار دستگاه خودرو طی ۶ ماه نخست امسال به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات ۸ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه از آمار اعلامی، ۶۸۴ هزار دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده است، افزود: طی این ۶ ماه نقص مربوط به آلایندگی برابر با ۹۰ هزار دستگاه خودرو، هم راستایی ۵۲ هزار دستگاه، کمک فنر ۲۴ هزار دستگاه، تست ترمز ۶۷ هزار دستگاه و وضعیت ظاهری ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت برای دریافت معاینه فنی توسط راکبین آن رفع ایراد شده است.

به گفته وی؛ در مجموع ۲۹ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده‌اند.

مفیدی درباره مراجعات اتوبوس‌های شرکت واحد، عنوان کرد: حدود دو هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین شهر تهران مراجعه کرده است. شهر تهران از بضاعت سه مرکز معاینه فنی تک خطه مختص خودروهای سنگین برخوردار بوده که دو مرکز آن در پایانه‌های شرکت واحد قرار دارد.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا پایان شهریور، حدود ۶۵۱ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، حدود ۱۱۷ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر است. در مجموع حدود ۱۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران دارای معاینه فنی برتر هستند.

مفیدی ضمن اشاره به مراجعه روزانه حدود ۵ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران، گفت: مراکز بیهقی، نیایش، دماوند، شهید آبشناسان، سراج، خاوران، امام رضا (ع)، شهدای زمان آباد، بعثت، فداییان اسلام و ایران خودرو از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۷ و مراکز شقایق، شهید چمران، الغدیر، چیتگر، ابوذر و تمامی واحدهای سیار از ساعت ۷:۳۰ لغایت ۱۶:۱۵ ارائه خدمات می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود از شهروندان درخواست کرد که با توجه به فعالیت تعدادی از مراکز در روزهای تعطیل و متفاوت بودن ساعت کاری مراکز در روز پنج شنبه با سایر روزها، حتماً جهت اطمینان از آخرین وضعیت کاری مراکز به سایت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس inspection.tehran.ir مراجعه کنند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره خودروهای مشمول معاینه فنی گفت: بر اساس قانون خودروهای شخصی از زمان تولید به مدت چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند. شهروندان برای انجام معاینه فنی دوره‌ای جهت توزیع مراجعات در طول سال و جلوگیری از ازدحام در مراکز معاینه فنی در ایام ابتدایی و انتهایی سال تنها خودروهایی که بر اساس ماه، چهار سال از تولید آن گذشته به مراکز مراجعه کنند. در حال حاضر خودروهای تولید داخل مهر ۱۳۹۷ و ماقبل و خودروهای وارداتی سپتامبر ۲۰۱۸ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.

مفیدی درباره آخرین وضعیت انجام معاینه فنی سرویس مدارس و اقدامات ویژه برای این خودروها توضیح داد: با توجه به اهمیت انجام معاینه فنی خودروی سرویس مدارس در موضوع ایمنی، ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱ برای حفظ سلامت دانش آموزان و آرامش والدین نسبت به اجرای طرح معاینه فنی و کنترل ویژه ایمنی خودروهای سرویس مدارس در مراکز معاینه فنی شهر تهران از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه جاری اقدام کرده است. طبق مصوبه سال ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «برنامه عملیاتی ایمنی حمل و نقل دانش آموزان» در مراکز معاینه فنی شهر تهران برای وسایل نقلیه سرویس حمل و نقل دانش آموزی افزون بر آزمون‌های متعارف معاینه فنی، کنترل‌های مضاعف ویژه‌ای نظیر بررسی سیستم سرمایشی و گرمایشی خودرو، مجهز بودن به وسایل کمک‌های اولیه و اطفا حریق و نیز علائم ممیزه و تجهیزات شناسایی و وضعیت قفل درب‌ها نیز پیش بینی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اجرای این طرح کنترلی ویژه در مراکز معاینه فنی شهر تهران از مسئولان مدارس انتظار می‌رود با مراقبت و حساسیت ویژه ضمن عدم استفاده از خودروهای فاقد معاینه فنی، برای اطمینان از ایمنی وسیله نقلیه حتماً از خدمات خودروهایی که دارای تاییدیه صادره از مراکز معاینه فنی خودرو شهر تهران بوده و یک ماه از اعتبار معاینه فنی آن نگذشته باشد استفاده کنند.

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران؛ در راستای تسهیل در ارائه خدمات به خودروهای سرویس مدارس دو خط معاینه فنی به صورت ویژه در مراکز شقایق و چمران به پذیرش این خودروها در خارج از نوبت اختصاص یافته است.

مفیدی در پایان یادآوری کرد که امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در هشت مرکز معاینه فنی بیهقی، سراج، الغدیر، شقایق، دماوند، چمران، نیایش و آبشناسان رایگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha