آش امسال پول ندارد/ زنجان میزبان جشنواره آش ایرانی

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه جشنواره آش امسال پول ندارد و اعتباری در نظر گرفته نشده بود گفت : به واسطه وجود مطالبه مردمی و همکاری شهرداری   پانزدهمین جشنواره آش ایرانی از ۱۹ تا ۲۲مهرماه در نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان برگزار می‌شود تا مقدمه پرباری برای سال بعد باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان سید سعید صفوی شامگاه سه شنبه در مراسم رونمایی از پانزدهمین پوستر جشنواره آش ایرانی و شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: جشنواره ملی آش ایرانی با همکاری شهرداری زنجان از ۱۹ تا ۲۲ مهرماه سالجاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ساعت بازدید این نمایشگاه و جشنواره بیان کرد : همشهریان برای بازدید از این جشنواره می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۲ شب در محل نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان حضور یابند .

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه زنجان ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به شهر جشنواره‌ها را دارد بیان کرد: برپایی ۱۲۰ غرفه در شانزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و ۳۰ غرفه در پانزدهمین جشنواره ملی آش ایرانی تدارک دیده شده است .

صفوی با اشاره به برپایی شانزدهمین نمایشگاه صنایع ملی صنایع دستی با حضور هنرمندان ۳۱ استان با فرهنگ ها ،قومیت ها و گویش های مختلف در قالب در ۱۲۰ غرفه صنایع دستی گفت: صنایع دستی امروز ما میراث فرهنگی خواهد بود .

وی با اشاره به حضور ۱۵۳ هنرمند از سراسر کشور در این نمایشگاه بیان کرد: علاوه بر سایر استان ها برای هنرمندان شهرستان‌های استان زنجان حضور خواهند داشت.

این مسئول با بیان اینکه گاها به سُخره گرفته می‌شد که مگر می‌شود با آش جشنواره ایجاد کرد گفت : زنجان این ظرفیت لازم را دارد جشنواره هایی را با همکاری دستگاه ها اجرا کند بویژه شهر زنجان تبدیل شود به جشنواره های خوشمزه غذا شود .

صفوی با اشاره به اینکه در این دوره باتوجه به شرایط آب و هوایی و مدت زمان کم در ۳۰ غرفه جشنواره آش ملی را برگزار خواهیم کرد افزود : در این دوره از ۱۳ استان از برترین های دوره های قبل حضورخواهند داشت.

وی با اشاره به برپایی سیاه چادر به همراه برنامه‌های فرهنگی متنوع در حاشیه جشنواره آش بیان کرد : علاوه بر این ۲۵ غرفه سوغات نیز تدارک دیده شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه باید همدلی و هم افزایی را در عمل باید نشان داد افزود: رئیس این دوره از جشنواره آش و صنایع دستی شهردار زنجان و دبیرخانه جشنواره نیز میراث فرهنگی استان است .

صفوی با بیان اینکه متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که زنجان را نمی شناسند اظهار کرد: اگر نتوانیم زنجان را بشناسیم نمی‌توانیم آن را بشناسانیم که یکی از دلایل برگزاری این ۲ رویداد مهم علاوه بر انجام کار فرهنگی معرفی و شناساندن استان زنجان و صنایع دستی این استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر میراث فرهنگی ملموس زنجان آش ترش و جغور بغور زنجان به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است افزود : باید از این میراث به عنوان مادر جشنواره‌های غذا پاسداری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با بیان اینکه استان زنجان در صنایع دستی فلزی (ملیله ،چاقو،مس) رتبه اول در کشور داریم بیان کرد : برگزاری چنین جشنواره باعث بوجود آمدن رونق اقتصادی هنرمندان و شهر می‌شود و همچنین پرداختن در این حوزه موجب اشتغال خواهد بود .

صفوی خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع دستی استان زنجان ۱۰۶ نفر دارای نشان ملی و ۱۰ نفر دارای نشان بین المللی است که در این نمایشگاه از ۴۴ نفر از دارندگان نشان ملی تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی در پایان با بیان اینکه آش امسال پول ندارد افزود : اعتباری برای برگزاری جشنواره آش در نظر گرفته نشده بود، ولی به واسطه وجود مطالبه مردمی و همکاری یکدیگر امیدواریم این دوره مقدمه پرباری برای سال بعد باشد تا این جشنواره را چنانچه شایسته زنجان است میزبانی کنیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha