با کمبود موزه مواجه ایم

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت : کمبود موزه در استان موجب شده است تا در معرفی آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی خوب عمل نکنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ، سید سعید صفوی صبح روز پنجشنبه در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به وجود ۲ هزار اثر تاریخی طبیعی و معنوی در استان زنجان اظهارکرد: از این تعداد ۹۱۴ اثر تاریخی،طبیعی و معنوی در استان زنجان در فهرست آثار ملی و جهانی ثبت شده است.

وی با اشاره به ۹۱۴ اثر ثبت شده در استان زنجان تصریح کرد : از این تعداد ۷۱۹ اثر غیر منقول، یک اثر ثبتی، ۲۲ اثر طبیعی، ۶۱ اثر معنوی ثبتی و ۳۹ منقول تاریخی است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه سابقه تاریخی نشان می دهد، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فراز و فرود بسیاری داشته است افزود : در سنوات اخیر این وزارت به یک وزارت پاسخگو تبدیل شده است که به دلیل وجود حوزه های فرابخشی، نیازمند همراه دستگاه های اجرایی است.

صفوی افزود: انجمن های میراث فرهنگی ظرفیت هایی هستند که از نیروهای مردمی تشکیل شده و براساس آموزش هایی که دیده اند، میراث این مرز و بوم را حراست می کند.

وی با اشاره به اینکه در ثبت آثار ملی در استان خوب عمل کرده ایم ولی متأسفانه در نمایش این آثار و معرفی آن در استان ها بویژه در استان زنجان خوب عمل نکرده ایم اظهار کرد: این موضوع به دلیل کمبود موزه در استان است که موجب شده است تا در معرفی آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی و جهانی خوب عمل نکنیم که لازم است از ظرفیت های استان از جمله پارک هاشمی نژاد که در دست ساخت است موزه بزرگ شهر زنجان را در آنجا داشته باشیم و استفاده کنیم .

این مسئول با اشاره به اساسنامه انجمن میراث فرهنگی که در سال ۹۸ به تصویب شورای عالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است افزود: ترغیب مردم به حفظ ارزش های میراث، اجرای برنامه جلب مشارکت های عمومی و مساعدت های مالی و معنوی مردم، ارائه مشاوره های فرهنگی و اجتماعی، پیشنهاد راهکارهای عملی جلوگیری از اقدامات غیرقانونی در حفاری های غیرمجاز ، همکاری با هیات های تخصصی، ایجاد ارتباط ادارات میراث فرهنگی استان ها از وظایف و اختیارات این اساسنامه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha