پرونده الکترونیک سلامت برای 80 درصد از جامعه هدف در مناطق روستایی ایجاد شده است

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تا کنون پرونده الکترونیک سلامت برای 80 درصد مراکز روستایی و 75 درصد شهرستان های کمتر از 500 هزار نفر جمعیت زیر پوشش این دانشگاه ایجاد شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر محمد حسن درخشان، با اشاره به اینکه پرونده الکترونیک سلامت از سال 95 در سطح یک خدمات درمانی راه اندازی شد، خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 98 درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد یک بار از طریق پرونده الکترونیک سلامت خدمت دریافت کرده اند .

وی با اشاره به اینکه اجرایی کردن پرونده الکترونیک سلامت در کلان شهرها با چالش هایی روبروست خاطر نشان کرد: واحدهای ارایه دهنده خدمت در شهرستان مشهد در حوزه بخش خصوصی، خیریه، دستگاه های دولتی و نیمه دولتی بسیار متنوع است از همین رو پوشش پرونده الکترونیک سلامت با مشکلاتی همراه بوده اما در عین حال قبل از پاندمی کرونا 50 درصد کار پیشرفت داشت.

دکتر درخشان با بیان اینکه به علت پاندمی کرونا تمام خدمات تحت الشعاع قرار گرفت اما بعد از موج ششم کرونا که وضعیت ثبات نسبی در کشور حاکم شده بود ، پیگیری ارتقا و تکمیل پرونده های الکترونیک سلامت خانواده نیز در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: در واقع نظام ارجاع الکترونیک سلامت جز لاینفک پرونده الکترونیک سلامت است و از سال 97 این اقدام شروع و پیشرفت های خوبی نیز در این حوزه به دست آمد اما این موضوع نیز تا حدود زیادی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت زیرا فراهم سازی زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح در نقاط مختلف استان نیاز به فراهم آوری شبکه سراسری حتی در روستاها داشت.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه نسخه نویسی الکترونیکی نیز از دی ماه سال گذشته آغاز شد افزود: تمام دستگاه ها در بخش های مختلف برای رفع چالش ها باید در سطح ملی همکاری کنند تا در سایه همکاری و همدلی مشکلات آی تی سی و مخابراتی مرتفع شود و زمینه اجرای دقیق این طرح های الکترونیک فراهم شود.

دکتر درخشان با بیان اینکه در پرونده الکترونیک سلامت بسته های خدمتی در گروه های سنی مختلف تعریف شده و هر فرد با ارائه کد ملی و یک شماره تلفن همراه می تواند پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهد، گفت: برای اتباع خارجی نیز پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده و اتباع با مجوز اقامت می توانند از خدمات بهداشتی به صورت رایگان بهره بگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل هم مرزی زیاد این استان با کشور همسایه افغانستان اتباع غیر قانونی بسیاری در مناطق تحت پوشش دانشگاه ساکن هستند که باید خدمات بهداشتی مورد نیاز را دریافت کنند.

دکتر درخشان بیان کرد: ارائه خدمات بهداشتی و واکسیناسیون رایگان به اتباع از جمله اقدامات مهم در این حوزه است و در همین راستا نیز بیش از 500 هزار دُز واکسن کرونا به صورت کاملا رایگان به اتباع خارجی تزریق شده است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha