اجرای الگوی کشت در فضای عالمانه دنبال شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه مطالبه گری اجرای قانون الگوی کشت قابل تحسین است، گفت: قانون تعیین و اجرای الگوی کشت در یک فضای عالمانه و مبتنی بر مباحث کارشناسی باید دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، مجتبی دهقان پور در کارگروه تخصصی الگوی کشت فارس، عنوان کرد: اجرای الگوی کشت به عنوان یک مطالبه عمومی در سطح جامعه مطرح شده است.

وی افزود:مبانی قانونی اجرای الگوی کشت در قانون بودجه ۱۴۰۱ به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده است که این امر وظیفه ی ما را سنگین تر کرده و افکار عمومی به دنبال این هستند که این موضوع به کجا رسید؛ ما باید به پیچیدگی‌های الگوی کشت توجه کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اظهار کرد: عوامل مداخله‌ای بر تولید مترتب است که در الگوی کشت اثرگذار بوده و می‌تواند الگوی کشت را دچار یکسری نوساناتی کند. باید توجه کنیم چه داده‌هایی داریم و داده‌های ما در چه سطحی است، اگر داده‌ای داریم چقدر متقن است.

دهقان‌پور همچنین با بیان اینکه نظام آماری در بخش کشاورزی دارای ایراداتی است و باید در ماه‌های آتی حل شود، عنوان کرد: برای اجرای الگوی کشت نیازمند همکاری دستگاه‌های ذی ربط هستیم به این منظور سیاست‌های جبرانی و حمایتی باید تعریف شود.

او با تاکید بر اینکه باید به یک الگوی کشتی برسیم که محصولات کم آب برن تولید شود، اضافه کرد: میزان مصرف آب در محصولات مختلف باید با دقت بررسی شود. پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در الگوی کشت اثرگذار است. رفتار کشاورز، میزان پذیرش و رضایتمندی از الگوی کشت برای ما بسیار مهم است.

دهقان پور با بیان اینکه الگوی کشت حاضر با یک نگاه متوازن و پایدار و نبا این رویکرد که چه منابعی در اختیار و محدودیت‌ها کدام است، تهیه شده است، افزود: در این الگوی کشت به مزیت نسبی تولید و نهایتا تولید محصولات اساسی و راهبردی توجه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در الگوی کشت اگر مشخص شود در هر مکان چه محصولی و در چه زمانی کشت شود، تقریبا الگوی کشت خوبی به شمار می‌آید، تصریح کرد: این الگوی کشت پایدار و مورد قبول کارشناسان و تولید کنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha