برخورداری از سلامتی، بدون داشتن تغذیه صحیح امکان پذیر نیست

برخورداری از سلامتی، بدون داشتن تغذیه صحیح امکان پذیر نیست، غذا در حفظ سلامتی انسان اهمیت خاصی دارد و یک نیاز دائمی است تا آنچه که به وسیله عوامل داخلی و خارجی به تحلیل می رود جایگزین شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در مکتب طب ایرانی بر تغذیه صحیح و نیز درمان از طریق غذا تأکید بسیاری شده است به طوری که فیلسوف بزرگ محمدبن زکریای رازی در قرن سوم، اولین و مهمترین تدبیر درمانی را اصلاح یا تجویز رژیم غذایی می داند.

دکتر سید مجید غضنفری تصریح کرد: مکتب طب ایرانی، راهکارهای حفظ سلامتی و همچنین درمان بیماری ها را رعایت تدابیر و اصول شش گانه ضروری زندگی (هوا و محیط زیست، ورزش و استراحت، خواب و بیداری، خوردن و آشامیدن، دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری، حالات روحی و روانی) می داند.

وی، اظهار کرد: خوردن و آشامیدن، نسبت به بقیه اصول شش گانه، بیشتر در اختیار فرد است و فرد می تواند آن را برنامه ریزی و کنترل نماید، علاوه بر اینکه چون غذا ماده اولیه تولید خلط در بدن است پس با کنترل در خوردن و آشامیدن، اخلاط را هم متعادل نموده و بواسطه تاثیر اخلاط بر خصوصیات جسمی و روحی، فرد با تنظیم مواد غذایی مصرفی، بر خصوصیات جسمی و روحی خود نیز تاثیر گذارد.

دکتر غضنفری،گفت: امروزه نحوه غذا خوردن، از اصول اصلی خود که در طب ایرانی آمده، فاصله زیادی گرفته است. دانشمندان طب ایرانی مواردی را که روی گوارش و هضم غذا تاثیر می گذارند از جمله نوع مواد غذایی و نیز نحوه استفاده از غذا را به صورت آداب و عادات غذایی به جامعه معرفی کرده اند.

دانش آموخته ی طب ایرانی و مکمل، به آداب صحیح غذا خوردن از دیدگاه طب ایرانی پرداخت و گفت: برای کمک به هضم مناسب غذا در دستگاه گوارش، قبل از احساس گرسنگی واقعی (اشتهای صادق) غذا نخورید و قبل از احساس سیری کامل، دست از غذا خوردن بکشید. در غذا خوردن حد اعتدال را رعایت کنید؛ یعنی نه آنقدر زیاد غذا بخورید که باعث سنگینی معده، احساس ناراحتی حالت تهوع و غیره شود و نه آنقدر کم غذا بخورید که باعث ضعف و لاغری و از دست رفتن قوت بدن شود.

وی به رعایت ترتیب خوردن غذاها و پرهیز از درهم خوری اشاره و اظهار کرد: ترتیب غذا خوردن از دستورات حفظ سلامتی است. غذاهای زود هضم را نباید همراه با غذاهای دیرهضم استفاده کرد؛ مثلا عادت استفاده از سالاد به همراه غذا و یا خوردن سوپ بلافاصله قبل از یک غذای سنگین، بسیار نادرست بوده و باید به تدریج ترک شود. سوپ یا سالاد را می توانید به عنوان پیش غذا، یک ساعت قبل از غذای اصلی بخورید.

دانش آموخته ی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: غذا را خوب بجوید. فراهم کردن محیطی آرام و با نشاط در حین غذا خوردن و دوری از عصبانیت در حین غذا خوردن، یکی از اصول مهم در طب ایرانی است.

وی خوردن غذا به آهستگی و آرامش، اجتناب از تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کردن، اجتناب از خوردن غذاهای خیلی داغ و یا خیلی سرد، اجتناب از ایستاده غذا خوردن، نوشیدن آب همراه غذا و نخوابیدن بلافاصله بعد از غذا و خوردن غذا در ظروف مناسب همچون شیشه ای، پیرِکس، مسی قلع اندود و سفالی لعابدار را از جمله شیوه صحیح تغذیه از دیدگاه طب ایرانی و مکمل برشمرد.

دانش آموخته ی طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: عموم مردم از نوشیدن آب یا هر نوشیدنی یخ، به خصوص نوشیدنی هایی که برای خنک شدن آن ها از یخ استفاده شده، خودداری کنند، افراد گرم مزاج می توانند از آب خنک شده در یخچال استفاده کنند و افراد سرد مزاج نیز بهتر است از آبی که دمای محیط را دارد و یا آب جوش استفاده کنند.

وی افزود: بلافاصله بعد از ورزش کردن و انجام حرکات سنگین، در حالی که بدن هنوز گرم است، آب سرد ننوشید. متاسفانه اغلب در باشگاه های ورزشی مشاهده می شود که ورزشکاران یک بطری آب یخ به همراه داشته و در حین انجام ورزش از آن می نوشند؛ این کار حرارت غریزی بدن را کاهش داده و بسیار مضر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha