کم سن ترین بیمار دیالیزی در زنجان پیوند شد

«امیرسالار غریبه» کم سن و سال‌ترین بیمار دیالیزی استان زنجان با دریافت کلیه از جسد به زندگی برگشت، وی متولد ۱۳۸۵ بوده که از سه سال پیش به دلیل مشکلات کلیوی به اجبار وارد چرخه دردناک دیالیز شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) زنجان، محمدرضا طهماسبی مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر با اشاره به افزایش آمار پیوند در سال‌جاری نسبت به سال گذشته اظهار کرد: پیوند کوچکترین بیمار دیالیزی، یازدهمین مورد پیوند کلیه در استان طی ۶ ماه سال جاری است.

وی با اشاره به افزایش هزینه پاداش چند ۱۰۰ میلیونی تومانی اهداء‌کنندگان زنده و تامین هزینه این مبلغ توسط بیمار دیالیزی بیان کرد: با افزایش فرهنگ‌سازی اهدای عضو در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر پیوند کلیه از جسد در استان هستیم.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه اهدای عضو فرصتی دوباره برای تجدید زندگی افراد دیالیزی است، گفت: باید در این زمینه اقدامات فرهنگی بیشتری انجام شود تا شاهد افزایش اهدای عضو پس از مرگ مغزی باشیم.

طهماسبی با اشاره به افزایش هزینه آزمایشات پیش از پیوند و هزینه پاداش کلیه عنوان کرد: همراهی و همکاری خیرین در این زمینه می‌تواند موجب رهایی بسیاری از بیماران واجد شرایط پیوند از چرخه دردناک دیالیز شود.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴۳۸ بیمار دیالیزی در سطح استان در سه مرکز زنجان و ۶ مرکز شهرستان این انجمن تحت درمان دیالیز هستند افزود: از این تعداد ۲۳۰ نفر آقا و ۲۰۸ نفر خانم است که درصد بالای مبتلایان از ناحیه دیابت و فشار خون است.

طهماسبی با اشاره به اینکه در طی ۶ ماهه سال‌جاری ۸۹ نفر بیمار دیالیزی در این انجمن پرونده تشکیل داده اند گفت: متأسفانه نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۸ درصدی بیماران دیالیزی هستیم که اکثرا از قشر جوانان است.

وی اضافه کرد: از ۲ هزار و ۱۵۰ بیمار دیالیزی، مراقبتی و پیوند کلیه دارای پرونده در انجمن کلیوی زنجان تعداد یک هزار و۶۵۰ نفر تاکنون با هماهنگی انجمن کلیوی و با حمایت مردمی با مراقبت و پیوند کلیه از چرخه دیالیز خارج و به چرخه زندگی برگشته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha