دریافت واکسن آنفلوانز برای گروه های پرخطر یک ضرورت است

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دریافت واکسن آنفلوانز برای همه افراد جامعه لازم است و این موضوع برای گروه های پر خطر از جمله مادران باردار، سالمندان، بیماران زمینه ای و نقص ایمنی به عنوان یک ضرورت مطرح محسوب می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر حمید رضا نادری، با توجه به اینکه هنوز زمان برای دریافت واکسن آنفلوانز باقی است، خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر بهترین زمان برای دریافت واکسن است، زیرا هنوز شاهد اپیدمی این بیماری نیستیم اما در صورت اپیدمی این بیماری و جهش ویروس حتما افراد در معرض خطر باید ایمنی کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: به طور کلی واکسن آنفلوانز یک ضرورت جهانی است که در برخی از سال ها این بیماری به شکل اپیدمی مشکلاتی را برای جهانیان به وجود آورده و حدود یک دهه از زمان شیوع آن می گذرد.

دکتر نادری با بیان اینکه سالمندان، مادران باردار به خصوص در سه ماه دوم و سوم بارداری، بیماران نقص ایمنی و بیماری های زمینه ای افراد دارای اولویت برای دریافت واکسن آنفلوانز هستند، اظهار کرد: بیماری آنفلوانز از ابتدای فصل پاییز شروع شده و در فصل زمستان بیشتر شیوع پیدا می کند بنابراین چه بیماری کووید شیوع داشته باشد و چه در شرایط عادی به لحاظ کرونایی به سر بریم، ضرورت دارد واکسن آنفلوانز را دریافت کنیم.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه واکسن آنفلوانز و کووید دو مقوله متفاوت است، اظهار کرد: خوشبختانه در سال گذشته آنفلوانز شدید و همه گیری را شاهد نبودیم اما باید بدانیم از زمان دریافت واکسن آنفلوانز 10 روز تا دو هفته زمان لازم است تا بدن ایمنی لازم را به دست بیاورد بنابراین هم اکنون بهترین زمان دریافت واکسن آنفلوانز است.

دکتر نادری با اشاره به اینکه تفاوت چندانی بین انواع واکسن آنفلوانز نیست زیرا اکثر آن ها دو سویه رایج آنفلوانز را دارند، تصریح کرد: اما براساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت واکسن های چهار ظرفیتی که مدل های مختلف آن از جمله کره ای و ایرانی در دسترس است می تواند ایمنی زایی خوبی ایجاد کند.

وی بیان کرد: عموما واکسن آنفلوانز به این دلیل که حاوی ویروس زنده نیست عارضه جدی برای هیچ کس حتی بیماران پیوندی و نقص سیستم ایمنی ایجاد نمی کند بلکه تنها از ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری های ویروسی اصولا به انتی بیوتیک پاسخ نمی دهد و درمان خاصی برای آن وجود ندارد از همین رو بهتر است بدن نسبت به ابتلا به نوع شدید بیماری واکسینه شود، ابراز کرد: واکسن آنفلوانز در افراد تب دار و مبتلا به بیماری ویروسی از جمله سرما خوردگی باعث تشدید عوارض می شود و تشدید عوارض نیز فقط به شکل درد بیشتر در ناحیه دست و یا تب طولانی تر بروز می کند و باعث عوارض ریوی نمی شود بنابراین بهتر است عموم مردم واکسن آنفلوانز را در شرایطی که مبتلا به بیماری ویروسی نیستند دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha