مشهد، قطب پیوند و اهدای عضو در شرق و شمالشرق کشور

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی در بیمارستان پیوند اعضای "منتصریه" دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب اهدای عضو و پیوند اعضا در شرق و شمال شرق کشور، از سال ۱۳۸۰ راه اندازی شده و استان‌های سه گانه خراسان و همچنین استان‌های گلستان، سمنان، کرمان، زاهدان، سیستان و بلوچستان را زیر پوشش دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،بر این اساس کلیه بیمارانی که در این استان ها دچار مرگ مغزی می‌شوند، پس از جلب رضایت خانواده آنان برای فرایند اهدا و پیوند عضو به بیمارستان منتصریه مشهد اعزام می‌شوند.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: شاخص اهدای عضو در کشور در سال ۱۳۸۰ و همزمان با نخستین پیوند عضو از بیمار مغزی یک به ازای یک میلیون نفر جمعیت بود که اکنون میانگین این شاخص (پی. ام. پی) در کشور ۱۱ و در استان خراسان رضوی ۱۷ است که این رقم در مشهد ۲ برابر میانگین کشوری، یعنی ۲۱ اهدا به ازای هر میلیون جمعیت است.

دکتر محسن علی اکبریان افزود: افزایش چشمگیر شاخص اهدای عضو در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناشی از سه عامل رضایت خانواده‌ها، فعالیت رسانه‌ها و همچنین توانایی بالای این دانشگاه در پیوند عضو است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰ تنها اهدا و پیوند کلیه، قرنیه، پوست، قلب و پانکرانس در این بیمارستان انجام می‌شد که با پیشرفت‌های صورت گرفته اکنون عمل پیوند کبد، ریه، پیوند همزمان کبد و کلیه، پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز انجام می‌شود.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان اینکه هم اینک بیشتر عمل‌های پیوند اعضا در مشهد قابل انجام است، افزود: برداشت قلب در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان امام رضا(ع)، برداشت قرنیه در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) و یا در بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود.

وی ادامه داد: پیوند کبد، پانکراس و کلیه، پیوند همزمان کبد و کلیه و همچنین پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز در بیمارستان منتصریه و پیوند قلب، ریه و پوست در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد صورت می گیرد.

دکتر علی‌اکبریان در خصوص چگونگی آگاهی واحدهای پیوند و اهدای عضو بیمارستان از بیماران مرگ مغزی، گفت: شناسایی بیماران مرگ مغزی به سه روش بررسی حضوری و یا تلفنی بخش‌های آی سی یوی بیمارستانها توسط بازرسان و یا از طریق گزارش‌های دریافتی از سوی بیمارستان‌ها صورت می گیرد.

اهدای بیش از پنج هزار عضو و بافت به نیازمندان عضو در مشهد

رییس بیمارستان منتصریه با بیان اینکه خراسان رضوی در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو پیشتاز است، گفت: از زمان راه‌اندازی واحد پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون هزار و ۲۴۵ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند شده است که در مجموع پنج هزار و ۲۹۴ عضو و بافت به نیازمندان عضو اهدا و پیوند شده است که این امر نشان از فرهنگ سازی مطلوب در جامعه دارد.

دکتر علی‌اکبریان افزود: طی این مدت بیشترین پیوند اعضا مربوط به کلیه با هزار و ۶۴۵ مورد و بیشترین پیوند بافت مربوط به قرنیه چشم با هزار و ۳۱۹ مورد بوده است.

وی ادامه داد: از این تعداد اهدای عضو، هزار و ۱۰۸ مورد پیوند پوست، ۵۱۵ مورد پیوند کبد، ۹۸ مورد پیوند قلب، ۱۹ مورد پیوند کلیه و پانکراس(لوزالمعده) همزمان باهم، هشت مورد پیوند پانکراس یا لوزالمعده، سه مورد پیوند ریه و هفت مورد پیوند همزمان کلیه و کبد انجام شده است.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان اینکه بیشترین عضو ارسالی از این مرکز کبد اهدایی بوده است، مقصد بیشترین اعضای ارسالی را مرکز پیوند عضو شیراز عنوان کرد و گفت: از مجموع اعضای اهدایی یاد شده، ۵۶۱ مورد شامل ۴۵۹ کبد، ۹۰ کلیه، ۶ قلب و ۶ پانکراس به مراکز پیوند عضو در تهران و شیراز ارسال شده است زیرا یا در مشهد گیرنده آن عضو وجود نداشته‌ و یا متقاضیان دریافت عضو پیوندی در مراکز یادشده بدحال‌تر بوده‌اند.

دکتر علی‌اکبریان با بیان اینکه بیشترین مرگ های مغزی‌ مربوط به رده ۳۰ تا ۵۵ ساله ها است، ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ تاکنون رده سنی اهداکنندگان مرگ مغزی بین ۶ ماهه تا ۷۳ ساله بوده است که در سال ۱۴۰۰ کمترین سن بیمار مرگ مغزی ۱.۵ سال و بالاترین سن بیمار مرگ مغزی ۷۳ سال بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha