کد خبر: 188991
۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۳۰
اولین کسوف قرن در کرمان

مدیر انجمن نجوم استان کرمان، گفت: اولین کسوف قرن و آخرین کسوف سال ۱۴۰۱ امروز در کل ایران از جمله آسمان استان کرمان مشاهده می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ امیرعباس شهدای، گفت: امروز سوم آبان ماه خورشید گرفتگی جزئی از ساعت حدود ۱۴ در استان کرمان آغاز می‌ شود و تا حوالی ساعت ۱۶ ادامه دارد و در ۱۵ و ۱۴ دقیقه به اوج خودش می‌ رسد.

وی با بیان اینکه پدیده کسوف زمانی که ماه، بین خورشید و زمین قرار می گیرد و سایه ماه روی زمین می‌ افتد، پدیده خورشیدگرفتگی ایجاد می شود و سه حالت کلی، حلقوی و جزئی دارد، افزود: امروز خورشیدگرفتگی جزئی داریم و در پهنه استان کرمان به طور میانگین ۴۹ درصد گرفت داریم.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان، تصریح کرد: در کل پهنه ایران و استان کرمان این پدیده قابل رصد است و به خوبی با روش‌ های مستقیم و غیرمستقیم می‌ توان این پدیده را مشاهده کرد.

شهدادی، با تاکید بر اینکه خورشیدگرفتگی در شهر کرمان ساعت ۱۶:۳۰ پایان می‌ یابد و دیگر از این زمان به بعد قابل رویت نخواهد بود، ادامه داد: در هر شهری متناسب با موقعیتی که دارد، شروع گرفت، اوج‌ گرفت، پایان‌ گرفت و میزان گرفت متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تفاوت رویت خورشیدگرفتگی در این استان با سایر مناطق کشور در حد چند درصدی خواهد بود که آن هم زیاد محسوس نیست، گفت: بهترین مکان برای دیدن خورشیدگرفتگی در ایران حوالی بجنورد در استان خراسان شمالی اعلام شده است.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان همچنین با اشاره به اینکه از کل این خورشید گرفتگی چهار ساعته،۲ ساعت و ۲۲ دقیقه آن در ایران قابل رویت است، تاکید کرد: کمترین گرفت این خورشید گرفتگی در شهر پسابندر استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

شهدای تاکید کرد: برای مشاهده کسوف امروز نیاز به تلسکوپ، دوربین دو چشمی و ابزار خاص نیست، اما فیلتر مخصوص نیاز است تا به چشم آسیب نزند و به هیچ عنوان مردم نباید با عینک آفتابی و عکس رادیولوژی به خورشید نگاه کنند.

وی تصریح کرد: برای دیدن خورشیدگرفتگی یا باید فیلتر مخصوص یا از روش‌ های غیرمستقیم استفاده شود؛ به عنوان مثال افراد تصویر خورشید را با آینه روی دیوار اتاق بیندازند، یا با استفاده از یک سبد که در آشپزخانه دارند، یک سایه ایجاد و به سایه روی زمین نگاه کنند یا به سایه زیر یک درخت پربرگ نگاه کنند.

مدیر انجمن نجوم استان کرمان خاطرنشان کرد: خورشیدگرفتگی پدیده بسیار جذابی است و توصیه می‌ کنم؛ علاقمندان این فرصت را از دست ندهند، چرا که تا پنج سال آینده خورشیدگرفتگی قابل رصد در ایران نخواهیم داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha