دستاورد صنعت برق کاملا ملی است/افزایش ظرفیت ۶هزار مگاواتی عددی بی سابقه در شرایط ارزی کشور

وزیر نیرو گفت : افزایش ظرفیت ۶ هزار مگاواتی در طرح های توسعه ای برق یک عدد بی‌سابقه حتی در بهترین شرایط ارزی و مالی کشور بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ،علی‌اکبر محرابیان روز پنجشنبه (۵ آبان) در آیین افتتاح رسمی پنج نیروگاه برق حرارتی به ظرفیت ۱۰۲۶ مگاوات در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی و فارس که به صورت وبینار با حضور رئیس‌جمهوری در استان زنجان برگزار شد اظهار کرد: صنعت برق صنعت پر افتخار پش از انقلاب است و افتخارات زیادی را داشته است .

وی با بیان اینکه به دلیل بی توجهی در سال های اخیر و عدم سرمایه گذاری شاهد ناترازی عجیبی بوده ایم افزود : اگر از ۲۰ هزار مگاوات صحبت می‌شود که در اوج مصرف یک چهارم تقاضای برق کشور ناترازی داشته ایم که با مدیریت و برنامه‌ریزی در صنعت برق اقدامی انقلابی و درخور انقلاب اسلامی امسال اتفاق افتاد.

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه های صورت گرفته در این اقدام دو محور اساسی داشت بیان کرد : در محور یکم طرح های توسعه مگاواتی (۶هزار مگاوات) افزایش ظرفیت که یک عدد بی‌سابقه حتی در بهترین شرایط ارزی و مالی کشور بود .

محرابیان تصریح کرد: شش هزار مگاوات شامل نیروگاه‌های حرارتی، ارتقاء توان نیروگاه‌های موجود که یک کار کاملا دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف برق جزء اولویت ما بوده که بتوانیم از ظرفیت نیروگاهی کشور حداکثر استفاده را بکنیم بیان کرد: در تابستان سال جاری ضریب آمادگی نیروگاهی کشور ۹۸ درصد بوده که یک رکورد است و در دنیا این کار بی‌سابقه است که این ۹۸ درصد نیروگاه‌ها یا در حال تولید یا آماده به تولید بودند.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت مصرف خانگی، صنعتی، اداری و کشاورزی بیان کرد : با توجه به نمودار مصرف خانگی که در طول ۳۰ سال گذشته رو به رشد بوده است سالی نبوده که کاهش تولید داشته باشیم مگر سالی که هدفمندسازی یارانه صورت گرفت قدری این رشد کاهش پیدا کرد که خوشبختانه در مرداد ماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی بوده و نسبت به برنامه های معمول وزارت نیرو این عدد ۱۰ درصد بوده است .

محرابیان با بیان اینکه دستاورد صنعت برق کاملا ملی است افزود: طبق نمودار با اقدامات تشویقی وزارت نیرو ۱۸ درصد از مشترکان پرمصرف برق به محدوده مصرف الگو بازگشتند و مشترکان کم مصرف نیز حدود ۱۰ درصد رشد مصرف داشته اند.

وی با بیان اینکه عمده مصارف در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته است اظهار کرد: تا پایان شهریور سالجاری ۵۶ میلیون قبض صادر شده است که از این مقدار قبض ۲۲ میلیون قبض شامل پاداش مصرف شده اند.

این مسئول با بیان اینکه از ۵۶ میلیون قبض صادره ۸ میلیون قبض یا صفر بوده و یا بستانکار شده‌اند افزود: ۱۳۵۷ میلیارد تومان پاداش مصرف به مشترکان داده شده است که با صرفه‌جویی در حوزه برق خانگی شاهد صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی برق بوده ایم و در حوزه برق اداری نیز ۶۵۰ مگاوات صرفه‌جویی شده است که در مجموع این دو عدد بعلاوه افزایش ظرفیت مدار تولید تقدیم بخش تولید و صنعت کشور شد.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه ۶۳۰ هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور وجود دارد افزود : از این تعداد ۵۸۰ هزار واحد گارگاه های کوچک هستند که میزان تاب آوری این کارگاه ها کم است که این امسال این واحد ها حتی یک کیلووات محدودیت نداشته اند.

وی با مدیریت صحیح مصرف در صنایع مختلف شاهد رشد چشمگیر تولید بوده و تقریبا هیچ صنعتی نداریم که شاهد تولید داشته باشد اظهار کرد: در صنعت فولاد به گواهی انجمن بین المللی فولاد در تیر ماه ۳۴ درصد و مردادماه ۶۴.۷رشد تولید داشته ایم که ایران جز ۱۰ تولید کننده بزرگ جهان بحساب می‌آید که در بین این ۱۰ کشور تولید کننده فقط ۳ کشور ایران ،چین ،و هند رشد تولید داشته اند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران ۶۴.۷ درصد رشد تولید داشته است که افتخار بزرگی است افزود: در صنایع کشور نسبت به سال گذشته عدد قابل توجهی را توانستیم تأمین برق کنیم .

محرابیان با اشاره اینکه نیروگاه آریان زنجان که شاهد افتتاح آن هستیم ۱۵۰ هزار سهامدار دارد بیان کرد: این واحد نیروگاهی یک واحد خصوصی مردمی است و حمایت لازم را خواهیم کرد تا شاهد واحد بخار این نیروگاه در سال ۱۴۰۲ نیز باشیم که با افتتاح واحد بخار از نظر اقتصادی بدون مصرف سوخت جدید ۱۷۰ مگاوات دیگر به تولید کشور اضافه می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح همزمان نیروگاه سیکل ترکیبی آریان ۲ زنجان با ۴ واحد دیگر در سایر استان‌ها اشاره کرد و افزود: این واحدها در استان های خراسان رضوی ،آذربایجان‌غربی، شرقی و استان فارس تمامی این واحد ها واحدهای بخار بدون مصرف هیچ سوختی به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شوند.

این مسئول در پایان گفت : تأمین آب و انرژی مهمترین عنصر رشد اقتصادی و ایجاد رضایتمندی در کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha