رسانه‌ها منتظر "ترند" شدن دروغ‌های رسانه‌های معاند نباشند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در مراسم اختتامیه کارگاه آموزشی "خبرنگاری در میدان" گفت: همیشه در مقام «نظر» در مورد اهمیت و صورت رسانه و خبرنگار صحبت شده است اما این بار در جریان اغتشاشات اخیر شاهد هستیم که این مساله در «مقام عمل» چقدر دارای اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از قم، سید مهدی قریشی افزود: در عصر ارتباطات و رسانه هستیم و تصور این است که با پیشرفت‌های موجود در دنیا یک توسعه و آزادی بیان جهان‌شمول ایجادشده است و این در حالی بوده که فقط پیشرفت در زمینه‌های تکنولوژیک رسانه اتفاق افتاده ولی با سلطه رسانه‌ای نوعی دیکتاتوری رسانه‌ای ایجادشده و بجای ارتباطات و تعامل دوطرفه یک ارتباطات گزینشی همراه با سانسور، یک‌جانبه و مدیریت‌شده در دنیا وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم با اشاره به جنگ رسانه‌ای هفته‌های اخیر گفت: در این روزها شاهد هستیم که هجمه عظیم رسانه‌ای باعث ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور شده و علاوه بر جنگ روایت‌ها با ساخت روایت‌های دروغ همچون کشته سازی ها و ... روبرو هستیم و اینجاست که رسانه‌ها و اصحاب رسانه باید نقش خود را به‌درستی ایفا نمایند.

وی ابراز کرد: حرفه خبرنگاری زیرشاخه‌های متعددی دارد که خبرنگاری در بحران یکی از آن‌هاست و خبرنگاران باید در بحران‌ها مهارت‌ها و تخصص‌های لازم را داشته باشند و با همه جوانب بحران آشنا باشند و در کنار سایر مسئولان به حل بحران کمک کنند، البته باید مفهوم فرماندهی میدان را دانسته و خود را جدا از شرایط حاکم فرض نکنند.

قریشی ضرورت خروج از حالت انفعالی را موردتوجه قرار داد و افزود: باید جهت‌گیری ما به سمتی برود که از فضای پدافند و دفاع به سمت فضای آفندی و حملات رسانه‌ای برویم و منتظر این نباشیم که دشمن دروغ‌های خود را «ترند» کند و ما برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم پاسخگوی دروغ‌های ترند شده باشیم؛ چرا نباید یک‌بار هم ما فضاسازی رسانه‌ای درست کنیم و آن‌ها بدوند که پاسخگوی ما باشند.

وی با اشاره به‌ضرورت تقویت سرمایه اجتماعی دولت گفت: متأسفانه طی سالیان اخیر با عملکرد ضعیف برخی دولتمردان بخش زیادی از سرمایه اجتماعی دولت تضعیف‌شده و به‌نوعی باعث کاهش اعتماد عمومی در برخی حوزه‌ها شد، ولی دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته با وجود محدودیت‌های زیاد، اقدامات خوبی در راستای افزایش اعتماد مردم انجام داده و بسیاری از خدماتی که تعطیل‌شده بود یا کاری برای آن انجام نمی‌شد، را موردتوجه قرار داد ولیکن دستاوردهای دولت کماکان به‌خوبی تبیین نشده و اینجاست که رسانه‌ها باید در راستای تقویت سرمایه اجتماعی یا همان اعتماد به کمک دولت بیایند.

گفتنی است کارگاه دوروزه آموزشی "خبرنگاری در میدان" از سری برنامه‌های دومین سوگواره بین‌المللی ملت امام حسین(ع) به همت معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رادیو معارف در شهر قم برگزار گردید.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha