از لزوم بازنگری قانون شهرداری‌ها تا بازگشت کارشناسان در تصمیم‌گیری‌های تخصصی در شهرها

شهردار قم با تأکید بر لزوم بازنگری قانون شهرداری‌ها گفت: باید به‌صورت تخصصی و در جلسات کلان‌شهرها قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها بررسی و بازنگری شود، زیرا اگر شهرداری دچار مشکل شود تأثیر مستقیم بر سفره مردم خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از قم، دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد در پنجاه و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری شورای شهر برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت هم‌وطنان در حادثه تروریستی حرم حضرت شاه‌چراغ اظهار داشت: امروز نیازمند مدیریت قوی در حوزه شهری هستیم، زیرا عملکرد ما تأثیر مستقیم بر سفره مردم دارد.

وی به نقاط ضعف قانون درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: تا زمانی که در جهت دولتی کردن شهرداری‌ها و کم کردن اختیارات شوراها حرکت می‌کنیم، مشکلات حل‌نشده و باید نگاه خود را به مدیریت شهری تغییر دهیم.

شهردار قم تصویب قانون درآمدهای شهرداری‌ها در مجلس را موردتوجه قرارداد و گفت: این قانون در مجلسی تصویب‌شده که انتظار داشتیم نگاهی واقع‌بینانه و کارشناسانه‌تر به مدیریت شهری داشته باشد.

وی ساختار شورای عالی استان‌ها را غیر کارشناسی دانست و ابراز کرد: بدنه شورای عالی استان‌ها سیاسی بوده و جلسه کلان‌شهرها خاصیت خود را ازدست‌داده است و امروز ما با نامه‌ای از طرف دولت مواجه هستیم که خواستار ارائه خدمات از طرف شهرداری به دولت است.

دکتر سقاییان نژاد با یادآوری حوزه فعالیت شهرداری‌ها تصریح کرد: حتی با یک نگاه اجمالی هم می‌توانیم ببینم تمام ‌کارهای فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و اقتصادی در شهرها توسط شهرداری‌ها بدون هیچ حمایت دولتی در حال انجام است و هنوز بدون هیچ کمکی از شهرداری توقع حمایت می‌رود.

وی با ابراز نگرانی از حذف کارشناسان در تصمیم‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: باید مسائل مربوط به شهرداری‌ها و شوراها در جلسات کلان‌شهرها به‌صورت تخصصی بررسی و بازبینی شود.

شهردار قم قانون جدید را تنها دربرگیرنده ۵ درصد از هزینه‌های شهرداری‌ها عنوان کرد و گفت: دولت منابع درآمدی شهرداری‌ها را حذف می‌کند، درحالی‌که درآمدهایی که مربوط به خود دولت بوده مانند آب و برق و گاز را هرروز گران کرده و افزایش می‌دهد.

وی در ادامه طرح اصلاح شوارع محدود جمکران را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: محله جمکران از محدوده و منطقه جمکران جدا بوده و نباید این دو محدوده را باهم یکی بدانیم.

دکتر سقاییان نژاد ساخت شوارع جدید را نیازمند ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه دانست و اظهار داشت: تا منابع این طرح‌ها تأمین نشود شهرداری نمی‌تواند کار بزرگی در جهت توسعه این منطقه انجام داده و باید هر چه سریع‌تر وضعیت تغییر کاربری ۴۰ هکتار فضای سبز این منطقه مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر منابع مالی اجرای طرح‌ها مشخص شود، شهرداری نیز سهم خود از ماده ۱۰۱ را به میدان آورده و در کمترین زمان طرح‌ها اجرا می‌شود و می‌توانیم طرح جامعی را در محدوده و محله جمکران اجرا کنیم، ‌البته در حال حاضر نیز این طرح در مرحله مطالعه و تدوین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha