هدفگذاری برای ارتقای تجارت ایران و قزاقستان تا سقف ۳ میلیارد دلار

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدف دو کشور، ارتقا تجارت ایران و قزاقستان تا سقف ۳ میلیارد دلار است.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه دیدار با سریک ژومانگارین معاون نخست‌ وزیر و وزیر تجارت قزاقستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور جلسات متعددی را داشته ایم که جلسه امروز سومین جلسه در چند ماه گذشته است و نشان می دهد که عزم بالایی در حوزه روابط تجاری وجود دارد.

وی افزود: روسای جمهور دو کشور دو دیدار در ماه های اخیر داشته اند و هدف ما ارتقای تجارت دو کشور تا سقف ۳ میلیارد دلار است. عمده تبادلات تجاری ما کشاورزی است و قزاقستان در زمینه تامین غلات و ایران در زمینه سبزی، صیفی، میوه، خشکبار، خرما، پسته و انواع محصولات می تواند نیازهای هم را برآورده کند.
ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: کمیته مشترک بخش کشاورزی مابین دو کشور تشکیل خواهد شد تا بتوانیم تجارت را به مرحله عملیاتی برسانیم و تقویم و حجم را در حوزه تبادلات تجاری ایجاد کند.
وی افزود: به دلیل علاقه قزاقستان به بازارهای جنوبی و نیاز شمال ایران به غله، می توانیم تامین غله در شمال را با قزاقستان انجام دهیم و در جنوب به صورت سواپ یا ایجاد مسیر ترانزیتی راه را برای تجارت با بازارهای جنوبی برای قزاقستان باز کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با کشاورزی فراسرزمینی عنوان کرد: ما علاقه مند به کشت فراسرزمینی در قزاقستان هستیم و مقرر شد نشست مشترکی برای توسعه این بخش تشکیل شود، در حوزه تجاری با قزاقستان نگاه ویژه ای وجود دارد و ظرفیت های خوبی در این زمینه در هر دو کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه کریدورها اهمیت بالایی برای ایران دارند، گفت: توافقات خوبی در این زمینه داشته ایم و امیدواریم مسیر چین به اروپا از سمت ترکیه ایجاد شود که مورد تاکید رئیس کمیسیون مشترک هم بود و به دنبال آن هستیم.
ساداتی نژاد در پایان تصریح کرد: صادرات مرکبات یکی از مواردی است که ایران بر آن تاکید دارد و امیدواریم خروجی این نشست ها به صادرات این محصول به قزاقستان بینجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha