خراسان رضوی با نصب ۱۵ ژنراتور برای باروری ابرها پیشگام در کشور است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حوزه مطالعات باروری ابرها، برای اولین بار در کشور نصب ۱۵ ژنراتور زمینی باروری ابرها در استان خراسان رضوی در حال انجام است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،علیرضا طاهری افزود: باروری ابرها یک روش علمی تحقیقاتی برای افزایش میزان بارندگی ها است و طبق ادعای مطرح شده با بارور کردن ابرها ۱۵ درصد به حجم بارشها اضافه خواهد شد.وی بیان کرد: اگر طرح باروری ابرها در استان خراسان رضوی موفق عمل شود، در کشور نیز اجرایی خواهد شد.
مدیر عامل آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت سد دوستی نیز اظهار کرد: اکنون میزان ذخیره آب سد دوستی به کمتر از ۱۹ درصد کاهش یافته است، در حالیکه این میزان در مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد بود.
وی بیان کرد: هفته گذشته حجم آب سد دوستی ۲۲۰ میلیون متر مکعب بود که روز گذشته این میزان به ۲۱۹ میلیون متر مکعب رسیده است ، ۱۱۹ میلیون متر مکعب از این آب قابل استفاده شرب است که این میزان نیز بین ایران و ترکمنستان نصف می شود.
طاهری خاطر نشان کرد : در حال حاضر حجم آب شرب ذخیره شده مشهد در سدهای طرق ۶ میلیون متر مکعب، کارده چهار میلیون متر مکعب و سد ارداک ۹ میلیون مترمکعب است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: پروژه آب رسانی سد تبارک در قوچان با ۲۴ کیلومتر لوله‌گذاری، تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.
طاهری ادامه داد: طرح خط انتقال آب از غرب مشهد پروژه دیگری برای تامین آب مشهد است که با توجه به فرسودگی خط قدیم و ظرفیت انتقال محدود، از شهر چناران خط جدیدی ایجاد شده که این پروژه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی گفت: در جریان اجرای طرح های بزرگ تعادل بخشی آب شامل حفظ آبخوان ها، انسداد چاه ها، کنترل میزان برداشت آب از چاه های مجاز و رفع تصرف بستر رودخانه نیز در دست اجراست که در جریان اجرای آن ۱۷ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تاکنون مسدود شده است.
منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد "طرق، ارداک، دوستی و کارده" چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است.
خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می شود.
سرزمین خراسان رضوی نیز با اقلیم خشک و کویری، وضعیت بحرانی‌تری دارد و هم اینک از ۳۷ دشت استان، وضعیت ۳۴ دشت بحرانی است و سطح آب زیرزمینی آن افت کرده است.
به ازای هر نفر در شبانه روز ۱۲۰ لیتر آب در خراسان رضوی تولید می شود، ولی میزان مصرف در شهرها ۱۷۳ و روستاها ۱۹۹ لیتر در شبانه‌روز است که بخشی از مصارف آب شرب روستایی برای دام و کشاورزی استفاده می شود و منجر به کسری آب در سایر روستاها می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha