قطرات تنفسی آلوده تنها راه انتقال بیماری سل

افراد با نقص سیستم ایمنی، بیماران پیوندی، دیالیز و HIV بیش از دیگران در معرض ابتلا به سل هستند. ۵۰ درصد از افرادی که دارای سل نهفته هستند بعد از یک الی دو سال به سل فعال مبتلا می شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر محمد جعفر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به کاهش آمار مبتلایان به بیماری سل در شهرستان گفت: سل یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتا ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری از طریق قطرات کوچک از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه مهم ترین راه برای عدم ابتلاء به بیماری سل است گفت: در شش ماه گذشته سال جاری ۲ نفر در شهرستان مبتلا به بیماری سل شده اند که در مقایسه با شش ماه اول سال ۱۴۰۰ که ۴ مبتلا وجود داشته، آمار روند کاهشی داشته است.

وی عنوان کرد: از ۴ بیمار مبتلا به بیماری سل فعال در شش ماه اول سال ۱۴۰۰، ۳ نفر خانم ایرانی و یک آقا ایرانی بوده و در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰هم نیز ۴ نفر آقا از اتباع افاغنه بوده است. تمام تلاشمان این است که با بیمار یابی فعال بتوانیم آمار مبتلایان به این بیماری در ماه های پیش رو سال جاری نیز به حداقل برسانیم.

وی افزود: بیمار یابی سل فعال یکی از مهم ترین اقدامات در جهت پیشگیری از این بیماری است که در حال حاضر پزشکان و مراقبین سلامت حساس تر از قبل آن را انجام می دهند. همین طور فراهم نمودن امکانات نمونه گیری در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی و بیمارستان ها و درمان رایگان با نظارت بهورزان و مراقبین سلامت از اقداماتی است که جهت پیشگیری و درمان این بیماری صورت می گیرد.


دکتر محبی خاطرنشان کرد: بررسی سل فعال و شناسایی سل نهفته و درمان آن در گروه های پر خطر و بررسی اطرافیان فرد بیمار از دیگر اقدامات مهمی است که توسط کارشناسان واحد بیماری های واگیر معاونت بهداشتی انجام می شود.

دکتر محبی با اشاره به سل نهفته گفت:
افراد با سل نهفته به هیچ عنوان احساس بیماری نمی کنند و هیچ یک ازعلایم بیماری سل را ندارند. بدن این افراد دارای باکتری سل است اما این افراد مبتلا به بیماری سل نیستند. تنها علامت ابتلا به سل جواب مثبت به تست پوستی سل و آزمایش خون این بیماری است. فرد دارای سل نهفته مبتلا به این بیماری نیست و قابلیت انتقال این بیماری را ندارد.

به گفته وی به طور متوسط ۵۰٪ از افرادی که دارای سل نهفته هستند، در یک تا دو سال اول پس از ابتلا در صورت عدم درمان، مبتلا به بیماری سل فعال می شوند. در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، به خصوص افراد مبتلا به ویروس HIV احتمال ابتلا به این بیماری نسبت به افراد با سیستم ایمنی نرمال بسیار بالاتر است.

محمد علی راستگو فرد کارشناس واحد بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در تعریف سل فعال گفت: در بعضی افراد، باکتری سل، سیستم ایمنی را شکست داده، تکثیر کرده و از سل نهفته به بیماری سل تبدیل می شود. برخی افراد بلافاصله پس از ابتلا، مستقیما مبتلا به بیماری سل می شوند. برخی دیگر اما مدت ها پس از ابتلا، در اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی به این بیماری مبتلا می شوند.

به گفته وی کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل،
کم اشتهایی و یا بی اشتهایی، عرق کردن به هنگام خواب، تب و لرز و احساس خستگی شدید از علائم سل فعال است.

وی با اشاره به علائم سل ریوی گفت:
سرفه کردن برای مدت بیش از سه هفته، سرفه های خونی، درد قفسه ی سینه از علائم سل ریوی است.

به گفته وی افرادی که بیماری سل فعال دارند قابلیت انتقال این بیماری را دارند. سل از طریق میکروبی بنام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس فرد را مبتلا می کند. این بیماری از طریق هوا به سایر افراد منتقل می شود. هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سل ریوی عطسه یا سرفه کند، قطره های خیلی کوچک که حاوی میکروب سل است در هوا پخش می شود و اگر شخص دیگری همان هوای حاوی میکروب را تنفس کند ممکن است به بیماری سل مبتلا شود.

وی ادامه داد: بیماری سل در تماس طولانی و نزدیک منتقل می شود. افرادی که هر روز با بیمار مبتلا به سل در تماس هستند مانند افراد خانواده، دوستان و همکاران در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

به گفته این کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر، بیماری سل از طریق دست دادن، استفاده از دستشویی و یا قاشق و ظرف مشترک پخش نمی شود اما رعایت سلامت جنسی و روانی و موارد بهداشتی از جمله مسائلی است که برای جلوگیری از ابتلا به سل باید به آن توجه کرد.

وی گفت: اگر فردی مشکوک به ابتلاء به این بیماری است، می بایست برای ارزیابی کامل پزشکی به دکتر مراجعه کند. اگر تشخیص داده شد که فرد مبتلا به بیماری سل است، درمان باید بلافاصله شروع شود. بیماری سل بیماری جدی ست و عدم درمان آن می تواند منجر به مرگ فرد شود.

وی عنوان کرد: افراد با نقص سیستم ایمنی، بیماران پیوندی، افرادی که دیالیز می شوند، بیماران مبتلا به عفونت HIV، بیماران تحت درمان های تضعیف کننده سیستم ایمنی، اطرافیان بیمار مبتلا به سل و... از گروه های پر خطر ابتلا به بیماری سل هستند که بیماریابی و مراقبت در این افراد بیش از دیگران انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha