ترس از انگ اجتماعی؛ مانع اصلی درمان بیماران روان

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیماریهای روان ،همانند بیماریهای جسمی نیاز به پیگیری و درمان دارند، اما در سطح جامعه به دلیل ترس از انگ اجتماعی یک سوم بیماران نیازی برای درمان در خود احساس نمی کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر ندا اخروی، با اشاره به اینکه تحقیقات نشان میدهد که برخی از مردم بیماری روانی را باعث خجالت میدانند واز پذیرش این مسئله برای خود یا اعضای خانواده خود سرباز می زنند، خاطر نشان کرد: شاید علت این احساس خجالت از بیماریهای روانی به سالهای بسیار دوری برمیگردد که بدلیل ناشناخته بودن عوامل ایجاد کننده این اختلالات در بدن، این گونه بیماریها را به روح، اجنه، شیاطین و .... نسبت میداده اند.

وی ادامه داد: با پیشرفت علم و تکنولوژی در سالهای اخیر، مشخص شد عامل ایجاد این بیماریها بهم خوردن تعادل در میزان موادی است که از سلولهای عصبی آزاد میشود و حتی تغییر در برخی از هورمونهایی که از غدد مترشخه داخلی بدن (مثل تیروئید، هیپوفیز، غدد فوق کلیه و ...) ترشح میشوند نیز میتواند عامل بروز این اختلالات باشد.

وی تاکید کرد: کشف این مواد انقلابی در درمان بیماریهای روانپزشکی ایجاد کرد و داروهای پرعارضه و کم اثر قبلی جای خود را به داروهای بسیار موثر و کم عارضه جدید داد.

دکتر اخروی بیان کرد: برای مردمی که در سوابق فامیلی خود به انواع خرافه و توجیهات غیر واقعی در خصوص این بیماریها باور پیدا کرده و از طرف دیگر در سالهای نه چندان دور از درمان طبی این اختلالات نیز معجزه ای ندیده اند، سخت است که این اعتقادات را کنار بگذارند و بپذیرند که بیماریهای روانپزشکی هم مانند سایر بیماریها دارای یک عامل مادی بوده و با دارو قابل کنترل و قابل درمان است.

وی تصریح کرد: گاهی مردم سالها از افسردگی ،اضطراب یا عوارض ناشی از این بیماریها (مانند بی اشتهایی، عصبانیت نابجا و تحریک پذیری، بی علاقگی به فعالیتهایی که قبلا برای آنها خوشایند بوده، نداشتن میل جنسی، از کارافتادگی ، حتی تفکرات آسیب رساندن بخود و پایان دادن به زندگی و...) رنج میبرند ولی حاضر به قبول بیماری ودرمان نیستند.

وی با تاکید براینکه این درحالیست که همین افراد وقتی متوجه بیماری جسمی مزمن در خود میشوند (مثل ابتلا به دیابت یا فشار خون) این بیماریها را بدون هیچ احساس خجالتی می پذیرند و براحتی برای درمان آن اقدام میکنند، گفت: غافل از اینکه در بسیاری از موارد بیماریهای جسمی، در واقع ظهور علائم یک اختلال روانپزشکی درمان نشده مانند افسردگی و اضطراب است که بدون درمان این اختلالات توفیق کاملی در درمان بیماری جسمی حاصل نخواهد شد.

دکتر اخروی با بیان اینکه اهمیت آگاهی بخشی و ارائه اطلاعات صحیح به جامعه در این شرایط مشخص می شود، گفت: انگ زدایی از بیماریهای روان اهمیت زیادی در تشخیص و درمان بموقع این اختلالات، بازگشت شخص به شرایط قابل قبول و برداشتن فشارروانی و اجتماعی از دوش خانواده دارد که این امر با آموزش عموم مردم جامعه امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت: طی سالهای اخیر در کشور ما مراجعه به روانپزشک و مشاور بعنوان یک نیاز کاملا منطقی و معمول، بیش از پیش پذیرفته شده که این حاکی از ارتقاء سواد سلامت روان جامعه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha