اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماعی در محلات کمتر برخوردار

مدیر کل امور اجتماعی استانداری قم با اشاره به اهمیت ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار داشت: دفاتر تسهیلگری از حدود سه سال پیش با ابلاغ سازمان اجتماعی کشور در قم شکل گرفته است که در این زمینه دو مرکز در شهر قائم وامین آباد مشغول خدمات‌رسانی هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از قم حسین غریب با بیان اقدامات این دفاتر تصریح کرد: در این دو دفتر، ۷ کارشناس در حوزه‌های متفاوت حقوقی، اقتصادی، شهرسازی، اجتماعی، مددکاری و روانشناسی مشغول به کار هستند و یک سری مطالعات را در دل محله انجام داده‌اند.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم گفت: هدف از ورود به سکونتگاه‌ها کمک به ظرفیت‌های موجود بوده که این‌ها شناسایی و ارتقا داده شوند که در این راستا مساجد شاخصی را در محلات مد نظر قرار دادیم تا از طریق ایجاد مراکز فرهنگی با محوریت مساجد، فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی را در این سکونتگاه‌ها بهتر تقویت شوند، چراکه این اقدامات می‌تواند در کاهش آسیب تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: از طریق اعتبارات سازمان اجتماعی کشور تجهیزات و امکانات نسبتاً مناسبی را از طریق اعتبارات تملک دارایی‌ها دریافت و خریداری و در مدارس، سازمان‌ها و اماکنی که در سکونتگاه‌ها قرار داشتند مستقر شده و توسط کاربرهای ادارات و نهادهای این سازمان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته غریب، با تأکیدی که مقام معظم رهبری داشتند و طبق آخرین تقسیم‌بندی که از سوی ستاد ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور صورت گرفت، ۲۰۲۰ محله سکونتگاه غیر رسمی برای کشور شناسایی شد که در این میان ۳۲ محله از آن در قم قرار دارد.

وی در خصوص وضعیت این ۳۲ محله اذعان کرد: پس از دریافت دستورالعمل‌های مربوطه جلسات متعددی را با اعضا برگزار کردیم و در حدود ۴ دستگاه رسما وارد کار شدند و فعالیت‌هایی را آغاز کردند و چند دستگاه دیگر را به عنوان دستگاه حامی و معین به کمک مجموعه آوردیم.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم تصریح کرد: در بحث سکونتگاهای غیر رسمی سازمان‌هایی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد به عنوان دستگاه‌های اصلی طرح توانمندسازی و تحول اجتماعی حول محور محلات کمتر برخوردار شناسایی شدند و ما نیز جلساتی برگزار کردیم و تصمیم بر این شد این ۳۲ محله بین چند دستگاه تقسیم شود

وی ادامه داد: بنا بر تقاضای دستگاه‌ها و بضاعتی که در محلات داشتند فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند، برای نمونه ستاد اجرایی فرمان امام، ۶ خانه احسان و سازمان بهزیستی خانه‌های مثبت زندگی را فعال کرده و سازمان هلال که احمر نیز خانه‌های هلال و کمیته امداد نیز مراکز نیکوکاری را فعال کرده‌اند.

غریب با تأکید بر اینکه سپاه، بسیج، اوقاف، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها و نهادها پای کار آمدند و بخشی از مسئولیت این سکونتگاه‌ها را پذیرفته‌اند، عنوان کرد: قرار شده آنان در دل محلات دفتری را فعال کنند که رفع امورات محله را عهده دار شوند، همچنین به لحاظ حجم آسیب‌ها و مشکلات شاید در یک محله حدود دو تا سه دستگاه به طور همزمان فعالیت دارند که‌ایده‌آل ما این بوده که یکی شوند اما با توجه به حجم مشکلات شاید حضور آنان اجتناب ناپذیر باشد و باید به کمک هم بیایند تا بتوانند بخشی از این آسیب‌ها را کاهش دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha