به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) از وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم آغاز سال تحصيلی دانشگاهها و مراكز پژوهشی و فناوری كشور که با حضور رئیسجمهور در دانشگاهتهران برگزار شد، اظهارداشت: محققان سالهای نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم میکنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغالتحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاهها محسوب میشده و عمر این دوره پس از جنگجهانی دوم به پایان رسیده است. در نسلدوم تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاهها تولیدعلم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاههای نسلسوم، فناوری موردتوجه قرارگرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما در حال حاضر نقش دانشگاههای نسلچهارم، تولید رفاه تعیینشده و دانشگاهها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کردهاند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: جایگاه و نقش دانشگاهها، تلاش برای ساختن جامعهای آگاه، ثروتمند و دارای رفاهاجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.
دکتر هاشمی با بیان اینکه متاسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشتهها و دادن مدرک هستند، افزود: بر مدیریت ارشد کشور است که ضمن سیاستگذاری و تامین زیرساختهای لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم برای رسیدن به دانشگاههای نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانیم نسبت به تصحیح مسیر و جبران عقب ماندگیها اقدام کنیم.
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور، یادآور شد: نظام سلامت با بهره مندی از 19 هزار عضو هیاتعلمی در بیش از 60 دانشگاه علومپزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یکسوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.
دکترهاشمی تاکید کرد: محققان و اعضای هیاتعلمی دانشگاههای علومپزشکی کشور، در سال حدود یکسوم مقالات ISI ایران را تولید میکنند بنابراین در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانش آموختگانی خلاق و نوآور است که با بهرهگیری از دانش خود بتوانند به تولیدعلم، خلق ثروت و رفاهاجتماعی بپردازند.
وزیر بهداشت از طرح تحول و نوآوری در آموزشپزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامههای وزارت بهداشت در دولت یازدهم یاد کرد و گفت: این برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آیندهنگری و رسیدن به مرجعیتعلمی در آموزشپزشکی، حرکت به سوی دانشگاههای نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالتمحور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاقحرفهای، بینالمللیسازی آموزش علومپزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای آن است.
دکتر هاشمی یکی از مهمترین وظایف دست اندرکاران آموزش در کشور را استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور دانست و افزود: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا میتوان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.
وزیر بهداشت به چالشهای پیشروی آموزش عالی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاههای علومپزشکی را به شدت به خود جلب میکند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد همچنین کمبود منابع، نیازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستانهای آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.
دکتر هاشمی اضافه کرد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاههای علومپزشکی متناسب باجایگاه علمی خود ازمنابع انسانی ومالی برخوردار نباشند. متاسفانه به دلیل بیتدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیاکردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسرجهان به ویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی میکنند.
وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از چالشهای عدم دستیابی به دانشگاههای نسل سوم و چهارم، وجود سهمیههای متعدد به ویژه سهمیههای مصوب در مجلس شورای اسلامی است بطوری که تفاوت معنیداری در رتبههای ورودی به دانشگاهها دیده میشود. تفاوت رتبهها در یک کلاسدرسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رئیسجمهور در شورای عالی انقلابفرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیههای مختلف، زمینههای اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.
دکتر هاشمی ضمن آرزوی موفقیت برای همه دستاندرکاران آموزش و پرورش کشور، ابراز امیدواری کرد که اساتید و دانشجویان در کنار علمآموزی، به انتقال مفاهیم ناب اخلاقی نیز توجهی جدی داشته باشند چرا که جمهوری اسلامی ایران، سرمایه و نعمتی عظیم از نیروهای زبده، خبره و جوانانی مستعد را در اختیار دارد؛ این ثروت ارزشمند در حوزه علومپزشکی بسیار پررنگ است.
وزیر بهداشت اظهار داشت: امیدوارم دانشگاه فضایی پرنشاط باشد برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی. فضایی که نه تنها عالم و اندیشمند، که انسان به معنای تامّ و تمام آن تربیت کند.
دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که نیرویانسانی، بهویژه محققان و دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروتِ بیهمتاست. امیدورم مسئولان ارشد نظام هم باورکنند که دانشگاه، تنها احترام میخواهد و آرامشی که در پناه آن بتواند به سوی مرزهای دانش حرکت کند؛ آن چنان که فاصله خود را با دانشگاههای معتبر جهان به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.
وزیر بهداشت در پایان گفت: امیدوارم باتلاشی بیشتر، همدلی و بهرهگرفتن از خرد جمعی، بتوانیم زمینه نخبهپروری و کشف و رشد استعدادهای میهن را فراهم کنیم تا شاهد پیشرفت روزافزون ایران عزیز و سربلندی و نامآوری ایرانیان آگاه، اندیشمند و شریف در رشتههای مختلف باشیم. به امید آن روز پرشکوه.
نظر شما