افراد بالای 30 سال تحت غربالگری دیابت قرار می گیرند

رئیس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بیش از دو میلیون و 500 نفر از ساکنان زیر پوشش این دانشگاه بالای 30 سال هستند که از این تعداد 12 درصد مبتلا به دیابت هستند و برای این جمعیت هدف غربالگری رایگان دیابت در مراکز شهری و روستایی انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر بابک اقبالی، با اشاره به اینکه غربالگری بیماری دیابت در تمام مراکز بهداشت شهری و روستایی به صورت رایگان برای افراد بالای 30 سال انجام می شود، گفت: در راستای خطرسنجی قلبی عروقی، بررسی میزان قند و چربی خون افراد بالای 30 سال به صورت رایگان انجام می شود .

وی با اشاره به اینکه در روستاها به دلیل تغذیه سالم و تحرک بیشتر افراد کمتری مبتلا به دیابت هستند، خاطر نشان کرد: اما افراد مراجعه کننده بالای 30 سال در نوبت اول تحت غربالگری رایگان دیابت قرار می گیرند و پس از آن به پزشک ارجاع داده می شوند.

وی با بیان اینکه در خصوص کودکان مشکوک دارای علایم ابتلا به دیابت نیز اقدامات دیگری انجام می شود، گفت: براساس علایمی مانند ابتلا به چاقی، پرخوری، پر نوشی، تکرر ادرار وزمینه خانوادگی کودک تحت بررسی قرار می گیرد و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می شود.

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه در صورتی که آزمایش غربالگری دیابت مشکلی را گزارش نکرد، فرد هر سه سال یکبار با همکاری مراقب سلامت تحت غربالگری بعدی دیابت قرار می گیرد، تصریح کرد: اما اگر در ازمایشات فرد، ابتلا به دیابت گزارش شود فرد هر سه تا 6 ماه باید به لحاظ کنترل و عدم کنترل دیابت تحت بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در تمامی مراکز جامع خدمات سلامت کارشناسان تغذیه حضور دارند که رژیم غذایی مناسب را برای بیماران دیابتی تجویز می کنند،گفت: علاوه براین بیماران دیابتی برای بررسی های بیشتر در حوزه سلامت بینایی، کلیوی و عدم ابتلا پا به مشکلات پای دیابتی به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.

رئیس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری دیابت یک بیماری مزمن است که فرد پس از ابتلا باید به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشد، عنوان کرد: برخی از مردم به اشتباه تصور می کنند که با مصرف یک دوره دارو می توان بیماری دیابت را کنترل کرد در حالی که این بیماری نیاز به بررسی و درمان طولانی مدت دارد و بی توجهی به این امر عواقب زیادی برای سلامتی فرد دارد.

وی با اشاره به اینکه در بیمار سنجی سطح جامعه که سال گذشته در خصوص میزان ابتلا به دیابت انجام شد، حدود 12 درصد افراد بالای 30 سال مبتلا به دیابت هستند گفت: علائم این بیماری زمانی بروز می کند که دیابت صدمه خود را به عروق اصلی بدن وارد کرده است بنابراین غربالگری هر سه سال یکبار برای افراد سالم و برای افراد دیابت و یا پره دیابت هر سه ماه یکبار ضرورت دارد.

دکتر اقبالی بیان کرد: براساس تحقیقات حدود 25 درصد جمعیت بزرگسال در کشور مبتلا به دیابت هستند که متاسفانه از بیماری خود اطلاعی ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha