غربالگری دیابت در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: غربالگری دیابت در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود و آمارها نشان می‌دهد ۴.۹ درصد مراجعان در این بازه سنی، مبتلا به دیابت هستند، یعنی به عبارتی از هر ۱۰۰ نفر مراجعه، حدود ۵ نفر مبتلا به دیابت شناسایی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر ناصر امینی اظهارکرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰، میزان شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال، به میزان ۱۲ درصد در خراسان رضوی بوده است که در مقایسه با آمار کشوری که ۱۴ درصد اعلام شده، ۲ درصد کمتر است.

وی با بیان اینکه میانگین شناسایی مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی سالانه حدود ۹ تا ۱۰ هزار بیمار است، مهمترین علل بروز این بیماری را کم تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی عنوان نمود و عوارض قلبی و عروقی مانند سکته های مغزی و قلبی، زخم پای دیابتی، نارسایی کلیه و کم بینایی و نابینایی را از شایع‌ترین عوارض این بیماری برشمرد..

دکتر امینی با اشاره به اینکه سن ابتلا به دیابت نوع ۲ معمولا بالای ۳۰ سال می باشد گفت: با افزایش سن احتمال ابتلا نیز افزایش می‌یابد و این در حالی است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش چاقی و کم تحرکی در نوجوانان و جوانان میزان بروز بیماری دیابت در این گروه سنی نیز با افزایش همراه بوده است..

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های شهری و خانه‌های بهداشت برنامه غربالگری برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و خطرسنجی قلب و عروق به صورت مستمر در حال اجراست و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به تشکیل پرونده الکترونیک و انجام مراقبت بر اساس گروه سنی و غربالگری بیماریهای مذکور اقدام نمایند.

گفتنی است شیوع دیابت در خراسان رضوی که در سال ۹۵ ، توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ درصد گزارش شد، در سال ۹۷ به ۱۱ درصد و طبق آخرین آمار در سال ۱۴۰۰، به ۱۲ درصد رسیده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha