حدود ۱۳ درصد از افراد جامعه مبتلا به دیابت هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۱۳ درصد از افراد جامعه مبتلا به دیابت هستند که یک چهارم آنان از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی، دکتر سیدجواد حسینی در نشست خبری با خبرنگاران که با موضوع دیابت، در سالن جلسات شهید دلیری مرکز بهداشت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۳ درصد از افراد جامعه مبتلا به دیابت هستند که یک چهارم آنان از بیماری خود خبر ندارند و ۴ اصل مشارکت مردم و هماهنگی بین بخشی، پیشگیری و خودمراقبتی، دسترسی عادلانه به خدمات حوزه سلامت و استفاده از تکنولوژی مناسب در این خصوص بسیار مورد تاکید است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه دسترسی عادلانه به نظام سلامت اقدامات قابل توجهی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صورت پذیرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آموزش دیابت از اصول اصلی خودمراقبتی است، خاطرنشان کرد: برنامه‌های امسال هفته دیابت از ۲۱ تا ۲۷ آبان و با شعار "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم "برگزار می‌شود، در جمعیت جهان ۳۰ تا ۷۰ سال ۵۲۷ میلیون مبتلا به دیابت در جهان داریم و پیش‌بینی می‌شود که تا سال‌های اینده این عدد به ۶۰۰ میلیون نفر برسد.

دکتر حسینی افزود: ۱۴.۵ درصد جمعیت جهان از دیابت رنج می‌برند و در این میان ۲۵ درصد آنان از بیماری خود خبر ندارند که آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم در این خصوص بسیار حائزاهمیت بوده تا مشکلاتی همچون نابینایی و قطع عضو در افراد دیابتی به‌وجود نیاید.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه آنگونه که به موضوع درمان پرداخته شده، به مبحث پیشگیری پرداخته نشده، در حالی که معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: اضافه وزن، فشار خون بالا، اختلال چربی، مصرف دخانیات و کم تحرکی از عمده دلایلی بوده که زمینه ابتلا به دیابت را فراهم می‌آورد و عوارض طولانی‌مدت این بیماری هم بسیارسخت است و امکان برگشت به عقب وجود ندارد.

رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در بحث مدیریت دیابت هم باید به موضوع اصلاح شیوه زندگی و تغذیه مناسب توجه داشته باشیم تا گرفتار مشکلات شدید این بیماری نشویم و این موضوع در زمینه پیشگیری هم مورد تاکید است.

میزان بیماران دیابتی در ۶ سال اخیر با رشد ۴ درصدی همراه بوده است

در این نشست دکتر جعفری‌نژاد، معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۵ از مجموع جمعیت کشور ۹ درصد آنها دیابت داشتند و اکنون که ۶ سال از آن زمان گذشته این عدد با رشد ۴ درصدی به ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: ما به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک پایگاه سلامت و هر ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر یک مرکز خدمات جامع سلامت داریم و در پایگاه‌ها به ازای هر ۳ هزار نفر یک مراقب سلامت داریم که فرد را از بدو تولد در بازه‌های زمانی معین شده مراقبت می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی با ذکر این نکته که در هر پایگاه ۴ مراقب کنترل‌ها و مراقبت‌های فشار خون، قند خون، کنترل وزن، کنترل بارداری، کنترل تغذیه و غیره را دارند، تاکید کرد: اگر فرد مراجعه کننده نیازمند خدمات تخصصی‌تر باشد به مرکز ارجاع می‌شود.

دکتر جعفری‌نژاد افزود: متاسفانه یکی از مشکلات مرتبط با حوزه دیابت در عطاری‌ها دیده می‌شود، وقتی پزشک داروی گیاهی می‌دهد متناسب با ویزیت انجام شده و وضعیت بیمار تجویز دارو را دارند و اگر عطاری‌ها می‌دانستند که کارشناسی و غیرتخصصی آنان چقدر آسیب‌زا است قطعاً چنین کاری را نمی‌کردند.

تنها ۵ درصد از افراد بالای ۳۰ سال جهت انجام غربالگری دیابت به پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه داشتند

در ادامه این نشست دکتر ناصر امینی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ۱۴ درصد از افراد بالای ۳۰ سال باید جهت انجام غربالگری دیابت به پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی مراجعه می‌کردند که از این میزان تنها ۵ درصد آنان به این محل‌ها مراجعه داشتند.

وی افزود: در سطح استان ۱۴۲ هزار نفر مبتلا به دیابت هستند که ۱۵ هزار نفر از آنان دیابت نوع ۱ و مابقی که تعدادشان ۱۲۷ هزار نفر است نوع ۲ هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که ما همواره تاکید بر خود مراقبتی و رعایت نکات پیشگیرانه در موضوعات مختلف از جمله دیابت، آموزش‌، آگاهی و سواد رسانه‌ای در حوزه دیابت و نقش دارو و درمان در حوزه دیابت داریم، تاکید کرد: امیدواریم که با رعایت آحاد مختلف جامعه از بیماری دیابت و آسیب‌های ناشی از آن به‌دور باشیم و باید بدانیم که هرچه قدر که در حوزه پیشگیری هزینه کنیم چند برابر در راستای حفظ سلامت خودمان و اطرافیانمان سود می‌بریم.

دکتر امینی در خصوص شعار و روز شمار هفته دیابت هم گفت: برنامه‌های امسال هفته دیابت از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه امسال و با شعار "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم "برگزار می‌شود و در همین خصوص روز اول این هفته با عنوان آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم، روز دوم با عنوان آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده، روز سوم با عنوان حفاظت از آینده خود با آموزش دیابت، روز چهارم با عنوان آموزش دیابت، خود مراقبتی، روز پنجم با عنوان آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال، روز ششم با عنوان آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، بهورزان و مراقبان سلامت و روز هفتم با عنوان آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه‌ها نام‌گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha