باغ های استان کرمان، جولانگاه مگس مدیترانه ای

مدیر جهاد کشاورزی استان کرمان؛ گفت: سطح آلودگی باغات استان کرمان غیر از جنوب استان به مگس مدیترانه‌ ای حدود ۱۱ هزار هکتار است و با توجه به زمان برداشت میوه‌ ها و آلودگی استان‌ های همجوار، احتمال آلوده شدن تمام باغ‌ های این استان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محمد خیراندیش، گفت: زمان برداشت میوه‌ های مختلف در استان کرمان از اردیبهشت تا دی و اواخر بهمن‌ ماه می باشد و تمام میوه‌ های موجود در استان می‌ توانند میزبان آفت مگس مدیترانه ای باشند.


وی؛ سطح آلودگی باغات استان کرمان غیر از جنوب استان را به مگس مدیترانه‌ ای حدود ۱۱ هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: با توجه به برداشت میوه‌ ها و آلودگی استان‌ های همجوار، وارد شدن میوه‌ ها از استان های دیگر، احتمال آلوده شدن تمامی باغ‌ های استان کرمان، وجود دارد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ ای وجود ندارد و از این رو در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

دکتر خیراندیش، با اشاره به اینکه این آفت قادر است تا ۱۰۰ درصد محصولات را از بین ببرد، از کشاورزان استان کرمان درخواست کرد: توصیه های کارشناسان گیاه پزشکی را جدی گرفته و به آن عمل کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: چنانچه در زمان برداشت، میو ه‌های سیاه‌ ریشه‌ای را مشاهده کردند، که دارای له‌ شدگی هستند، یا محصول آنها دچار ریزش ناگهانی شده است، فوراً به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و گزارش کنند همچنین؛ میوه‌ های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند، میوه‌ های آلوده را برداشته و نسبت به امحای آنها از طریق سوزاندن یا دفن در عمق خاک اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، اظهار کرد: شفیره آفت در عمق چند سانتی‌ متری عمق خاک رشد می کند، لذا توصیه می‌شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و در هنگام خواب زمستانه اجرا کنند، تا شفیره آفت در عمق خاک از بین برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha