هفت ابرپروژه برای استفاده از منابع آبی دریا اجرایی شده است

در دوازدهمین قسمت برنامه «پایش» که شب گذشته از شبکه یک سیما به‌صورت زنده پخش شد، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع ‌طبیعی و محیط‌زیست شورای اسلامی و مهندس عیسی بزرگ‌زاده، ‌مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب، به بررسی بحران آب و تاثیر حکمرانی آب، به‌عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های پیشرو دولتمردان در کشور پرداختند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،عیسی بزرگ‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت منابع آبی کشور و اینکه آیا به شرایط بحرانی رسیده‌ایم، یا خیر؟، گفت: ایران در تمام طول تاریخ اقیلمی خشک و نیمه‌خشک داشته است و از زمان‌های گذشته برای مقابله با این پدیده، ساخت سدها انجام شده که 50 درصد سدهای بلند تاریخی دنیا در ایران هستند.

35 میلیون نفر وابسته به آب سطحی هستند

او ادامه داد: اما چند سالی است که کشور به‌صورت مداوم با کاهش بارش و خشکسالی روبه‌رو است و منابع آب تجدیدپذیر کشور از حدود 130 میلیارد مکعب در 50 سال گذشته به 103 میلیارد مکعب رسیده است. اکنون ایران در سومین سال پیاپی خشکسالی قرار دارد و این مسئله، مشکلات را به صورت تصاعدی افزایش می‌دهد. در حال حاضر حدود 500 شهر در ایران با درصدهای مختلف وابسته به آب سطحی هستند که حدود 35 میلیون نفر را در برمی‌گیرد.

بزرگ‌زاده درباره اقدامات انجام شده برای مدیریت بحران آب، گفت: قیمت‌گذاری صحیح می‌تواند به‌ویژه در بخش خانگی به اصلاح مصرف کمک کند که با تعریف نظام پلکانی این مسئله حل شد. اکنون 54 درصد مشترکین آب، در قالب الگو مصرف می‌کنند و فقط شش درصد مشترک بدمصرف و الباقی پرمصرف هستند.

‌مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب ادامه داد: در بخش صنعتی نیز دستورالعمل‌های تدوین و ابلاغ شده است. در دولت سیزدهم صنایع به سمت استفاده از پس‌آب و منابع آب دریاها سوق داده می‌شوند. قرار است در دولت سیزدهم استفاده از منابع آب دریا، شش برابر شود.

او با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای استفاده از منابع آب دریاها، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ما 572 طرح را فهرست و اولویت بندی کردیم و امیدوارم که بودجه آن را از مجلس بگیریم تا با پایان دولت اجرایی شود. همچنین قرار است 3.6 میلیارد مترمکعب از منابع آب دریا در بخش صنعت استفاده شود که در هفت ابر پروژه تعریف شده که از سیستان و بلوچستان تا استان فارس را دربرمی‌گیرد و برخی از این پروژه‌ها اجرایی و فعال شده است.

پیش‌بینی‌ها غیرممکن شده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این برنامه درباره مدیریت آب در بخش کشاورزی، گفت که به دلیل تغییرات اقلیمی،‌ پیش‌بینی‌ها غیرممکن و غیرواقعی شده است. در حال حاضر بخش کشاورزی مصرف‌کننده 80 درصد از منابع آب است و برای مدیریت در این بخش به یک نقشه راه نیاز داریم.

او با اشاره به اینکه بخش کشاورزی برای کشور ارزآوری دارد، افزود: جنگ روسیه و اوکراین بر امنیت غذایی دنیا تاثیر گذاشت و و کشورها به سمت تامین امنیت غذایی گام برداشتند. در این میان اهمیت آب در بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد. ما متاسفانه از بعد از انقلاب اسلامی در زمینه استحصال منابع زیرزمینی آب بی‌دقتی کردیم.

عسکری تاکید کرد: عمده سدهای که در کشور احداث شده، به دلیل ساخته‌نشدن کانال‌های پایین دست سد، به تشتک تبخیر تبدیل شده‌اند. این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس، هشت میلیارد مترمکعب آب را شیرین می‌کنند اما ما در این حوزه کاری انجام نداده‌ایم.

تغییر در راس مجموعه وزرات راه

در دوازدهمین قسمت برنامه «پایش» مانند برنامه‌های پیشین نگاهی به بخش مسکن انداخته شد. فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در این بخش درباره فروش متری مسکن در بورس، گفت: در نگاه اول شاید فروش متری مسکن برای بازار سرمایه جذاب باشد اما هیچ کمکی به بازار مسکن نخواهد کرد.

او با اشاره به واگذاری زمین که به تازگی خبری شده است، افزود که طرح نهضت ملی مسکن احتیاج به تغییر رویکرد دارد و با تغییر در راس مجموعه وزارت راه و شهرسازی می توان شاهد ادامه پرقدرت این طرح بود.

ایلاتی گفت: در دولت قبلی قرار بود وزارت جهاد کشاورزی،‌ یک میلیون هتکار زمین در اختیار وزرات راه قرار بدهد که پیگیری نشد. اما یک‌شنبه گذشته جلسه‌ای برگزار شد در آن وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که قرار است در پنج شهر الگو جدید از مسکن و استغال تحت عنوان «زیست شهر» اجرایی کنیم که در حقیقت همان باغ شهرهاست که در تاریخ و فرهنگ ایران وجود داشته است.

او در ادامه افزود: امیدواریم که این طرح در این پنج شهر اجرایی و به شهرهای دیگر هم تسری پیدا کند. در این طرح باید متراژ زمین افزایش داشته باشد که بتوان در آن کشاورزی را هم انجام داد.

این کارشناس مسکن همچنین با افزایش اجاره‌بها نیز گفت: مسئله اجاره‌بها فقط از طریق افزایش عرضه مسکن حل خواهد شد و سیاست‌های کنترلی کوتاه‌مدت جوابگو هستند. تولید مسکن در کشور در دولت قبل به پایین‌تر از 350 هزار واحد رسیده است،‌ این در حالی است که توان تولید مسکن بیش از 2 میلیون واحد مسکونی در سال است.

او تاکید کرد که باید سامانه برای جمع‌آوری اطلاعات بازار مسکن راه‌اندازی شود. در سال 1394 تصویب شد که سامانه املاک و اسکان راه‌اندازی شود که هنوز شکل نگرفته است. و تا وقتی این سامانه‌ها وجود نداشته باشند، نمی‌توان نظارت دقیقی بر بخش مسکن و اجاره‌بها داشت.

«پایش» با اجرای مقداد خداداد و تهیه‌کنندگی سهیل سلیمانی در گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما تولید و هر سه‌شنبه حوالی ساعت 23 از این شبکه پخش می‌شود. بازبخش این برنامه چهارشنبه ساعت 16 است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha