کیفی‌سازی و دانش‌بنیان شدن حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی است/ دانش و علم در اراضی نیم هکتاری ورود نمی‌کند

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: کیفی‌سازی و دانش‌بنیان شدن فناوری‌های بخش کشاورزی حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی و منابع‌طبیعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)‌زنجان ،‌سیدمجتبی خیام‌نکویی ظهر روز چهارشنبه در جلسه ستاد توسعه کشت و ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان زنجان، با اشاره به تحولات اخیر جهان و جنگ روسیه و اوکراین، اظهار کرد: شاید در گذشته موضوع امنیت غذایی برای مردم قابل لمس نبود ولی امروز که موضوع سفره مردم و این‌که هرگونه تغییر جدید در حوزه اقتصادی کشور و جهان بر سفره آنان تأثیر می‌گذارد، موضوع امنیت غذایی است که باید به آن توجه جدی داشت.

با بیان این‌که ۸۰ درصد از نیاز غذایی کشور در داخل تولید می‌شود، افزود: برای تأمین مابقی نیاز غذایی کشور سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود؛ در صورتی که می‌توان بخش قابل توجهی از این ارز را با تولید بیشتر در کشور ذخیره کرد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با اشاره به افق ۱۴۳۰ در بخش کشاورزی، افزود: تا سال ۱۴۳۰ باید میزان تولید محصولات کشاورزی کشور به ۱۹۰ میلیون تن افزایش یابد، در حالی که امروز این میزان در حدود ۱۲۵ میلیون تن است و برای دست‌یابی به ۶۵ میلیون تن مابقی با وجود همه محدودیت‌ها به ویژه در حوزه آب، باید از ظرفیت بخش خصوصی و کشاورزی علمی و دانش‌بنیان استفاده کرد.

خیام‌نکویی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی جمعیت ۱۰۳ میلیونی برای کشور در افق سال ۱۴۳۰، بیان کرد: بخش کشاورزی کشور باید به فکر تأمین امنیت غذایی هم‌وطنان باشد و تربیت نسل جدید کشاورزان نیز باید بر پایه کاربرد علوم دانش‌بنیان در این صنعت باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور در حوزه کشاورزی مشغول به کار هستند افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود از جمله فارغ‌التحصیلان این حوزه تعداد شرکت های دانش بنیان در این حوزه را به ۱۳۰۰ شرکت افزایش دهیم.

این مسئول با بیان اینکه تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر افزایش یافته است‌ افزود : دلیل آن خرد شدن اراضی کشاورزی است و باید به این موضوع توجه داشت که دانش و علم در اراضی نیم هکتاری ورود نمی‌کند و باید اراضی یکپارچه شود.
خیام نکویی با بیان اینکه در بحث اراضی کشاورزی، نیازمند تصمیم حاکمیتی هستیم بیان کرد : باید قانون ارث که اجازه خرد شدن اراضی را می‌دهد، اصلاح شود؛ به طور مثال باید به اراضی کشاورزی همانند یک کارخانه نگاه شود که امکان خرد شدن آن وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای سند نظام کشت محصولات کشاورزی در سال اول اجرا برای حوزه زراعت خواهد بود و پس از آن در بخش‌های دیگر نیز اجرایی خواهد شد افزود: این سند مبتنی بر شرایط اقلیمی، استفاده بهینه از آب و خاک و رعایت مسائل زیست‌محیطی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: رویکرد اصلی برای نظارت بر تدوین الگوی کشت شامل کاهش آب مصرفی، حفظ ارتقاء تولید، صرفه‌جویی ارزی، افزایش ضریب نفوذ دانش، توسعه کشت در دیم‌زارهای کم بازده، توسعه کشت گیاهان علوفه کم آب‌بر، توسعه کشت دانه‌های روغنی، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ها است.

خیام‌نکویی با بیان این‌که با اجرای الگوی کشت مصرف آب سه میلیارد متر مکعب کاهش خواهد یافت، اظهار کرد: سطح زیرکشت در سال اول اجرایی شدن طرح به ۱۲ میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن الگوی کشت فقط در گندم ۶۹۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد، اذعان کرد: اگر همه اقدامات این طرح به درستی اجرا شود ۲.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و اگر محقق نشود به همین میزان صرفه‌جویی ارزی کاهش خواهد یافت.

این مسئول، با بیان اینکه حدود ۶ درصد از کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در بخش کشاورزی فعال‌اند، بیان کرد: مهمترین دلیل این امر عدم تمکن مالی و توانایی بهره‌برداران برای استفاده از فناوری است.

خیام نکویی با بیان اینکه اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان، دو مؤلفه مهم تولید ملی هستند، اذعان کرد: بررسی آمارهای اشتغال کشور نشان‌دهنده این است که بخش عمده مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می‌رود، متأسفانه نرخ عدم اشتغال هم بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه کیفی‌سازی و دانش‌بنیان شدن فناوری‌های بخش کشاورزی حلقه مفقوده بخش تولیدات کشاورزی و منابع‌طبیعی است، اظهار کرد: اگر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با رشد منطقی آنها در کنار صنایع بزرگ و کوچک نهادینه شود، بسیاری از معضلات بخش کشاورزی در حوزه‌ی بهره‌وری، کیفیت و بازاریابی قابل حل است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha