نیمی از املاک آموزش و پرورش فاقد سند مالکیت می باشند

وزیر آموزش و پرورش در سفر خود به استان کرمان، با اشاره به اینکه نیمی از املاک آموزش و پرورش در کشور سنددار نیستند، بیان کرد: بیشترین املاک بدون سند آموزش و پرورش در روستاها هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ یوسف نوری صبح امروز در همایش روسای ادارات حقوق، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش استان‌ های سراسر کشور که در سالن همایش شهید سپهبد قاسم سلیمانی دیوان محاسبات کرمان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، اظهار داشت: استان کرمان در بسیاری از برنامه‌ های وزارت آموزش و پرورش مبدع است، که این به دلیل وجود ذیجود شهید سلیمانی است.

وی با بیان اینکه امروز در دیار کریمان، دیار مقاومت، دیار شهید والامقام باهنر و سید شهدای مقاومت شهید سلیمانی حضور داریم تصریح کرد: کرمان در بسیارهای از اقداماتی که وزارت آموزش و پرورش می‌ خواهد اجرا کند پیشرو و مبدع است و در حوزه ماموریت حقوقی نیز نیاز به چرخش از یک نظام حقوقی پسینی به سمت نظامی حقوقی پیشینی و فعال هستیم و در این راستا باید ظرفیت‌ ها را بشناسیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه منابع محدود است و هر روز به دلیل تحریم ظالمانه منابع محدودتر می‌ شود، خاطرنشان کرد: باید در تامین منابع پیشرو باشیم و دیپلماسی فعال، جدی و موثر را در بحث‌ های حقوقی آغاز کنیم و مسائل حقوقی را نه تنها در اینجا بلکه در منطقه نیز بتوانیم پیگیری کنیم، زیرا در مدارس خارج از کشور نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

نوری با بیان اینکه باید به یک نظام حقوقی فعال تبدیل شویم و در این مسیر باید ظرفیت‌ های وزارت آموزش و پرورش شناسایی و احصا شود، افزود: املاک زیادی در روستاها داریم، که قانون هم به ما اجازه داده است که این املاک مولدسازی شوند.

وی با اشاره به اینکه نیاز است که با یک دیپلماسی فعال و جدی کار را آغاز کنیم تا مشکلات جاری برطرف شود، افزود: قوانین متضاد و مغایر زیادی داریم که حتی مانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این قوانین احصا شده و حتما به شورای انقلاب فرهنگی نیز ارسال می‌ شود، ادامه داد: ظرفیت‌ بسیار خوبی داریم که باید از آنها بهره‌ برداری شود.

نوری با اشاره به اینکه نیمی از املاک آموزش و پرورش در کشور سنددار نیستند، بیان کرد: بیشترین املاک بدون سند آموزش و پرورش در روستاها هستند.

وی با بیان اینکه هنوز نیمی از املاک این وزارتخانه را سنددار نکرده‌ایم و این ضعف بزرگی است، گفت: امضای تفاهمنامه (در زمینه مستندسازی املاک) گام موثری در این حوزه است که با اجرای آن بسیاری از املاک بدون سند در روستاها تعیین تکلیف می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه مستندات جهانی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف پیشرفت داشته و در بسیاری از موارد به خودکفایی رسیده است، گفت: متاسفانه حدود سه سال مدارس ما در دوران کرونا تعطیل شد و تعطیلی مدارس آسیب‌ های زیادی به سیستم آموزشی کشور زد.

نوری با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس در کرونا آسیب‌ های اجتماعی در کشور را افزایش داد، افزود: به محض باز شدن مدارس دوباره توطئه دیگری آغاز کردند تا مدارس و دانشگاه‌ ها تعطیل شوند، تعطیلی مدارس توطئه دشمن است و باید هوشیار بود و مراقبت کرد.
وی اظهار داشت: بعد از تعطیلی های دوران کرونا هیچ کدام از سازمان‌ های بین المللی هیچ اظهار نظری نکردند و به محض اینکه دانشگاه‌ ها و مدارس باز شد، دوباره این اتفاق افتاد و به بهانه دیگری کل نظام را هدف قرار دادند، اما یکی از جاهایی که آنها فکر می‌ کنند باید تعویق بیفتد تعلیم و تربیت در آموزش عمومی و عالی است، لذا باید مراقبت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هم‌ اینک نیز مطرح می‌ کنند مدارس را تعطیل کنید و به گونه‌ ای این موضوع را القا کردند، از اینرو به علت آنفلوانزا برای اولین بار در طول تاریخ آموزش و پرورش، امسال تعطیلی داشتیم، اما همه باید کمک کنند که مدارس حتما باز باشند و ما بتوانیم نظام تعلیم و تربیتمان را متحول کنیم.

نوری با بیان اینکه تولید واکسن کرونا یکی از دلایل عصبانیت دشمن است و آنها نمی‌ خواهند ما پیشرفت کنیم، گفت: در سال گذشته استان کرمان یکی از استان‌ هایی بود که بیشترین جهش را در دانش‌ آموزان المپیادی داشت و امیدواریم این موفقیت‌ ها بیشتر شود.

نوی با اشاره به ناکارآمدی نظام قانونگذاری و مقرره‌ گذاری در آموزش و پروش، گفت: قوانین مغایر، متضاد و مبهم زیادی در کشور داریم و در بعضی اوقات برای سند تحول بنیادین قانونی را نداریم و اینها را باید انجام دهیم، هم اینک مقرارت مورد نیاز این سند را باید در شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت و مجلس به تصویب برسانیم و سپس بعد از نگاشت قانونی، نگاشت نهادی هم باید داشته باشیم.

شایان ذکر است‌؛ شرکت در نشست تخصصی با روسای ادارات حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش استان های کشور و حضور در آیین انعقاد تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین وزارت آموزش و پرورش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مستند سازی املاک آموزش و پرورش و شرکت در جلسات کارگاهی از مهمترین برنامه های همایش روسای ادارات حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش استان های کشور در کرمان بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha