کد خبر: 190739
۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۷:۴۹
نقش تغذیه در باروری چیست؟

سازمان جهانی بهداشت، ناباروری را به عنوان یک بیماری که بر روی ۱۳ تا ۱۷ درصد زوج ها تاثیر می گذارد، نام برده است. در حالی که زوج ها نمی توانند همه علت های ناباروری را کنترل کنند، اما عواملی مانند شیوه زندگی، نوع تغذیه، اضافه وزن و میزان فعالیت قابل کنترل است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس،سازمان جهانی بهداشت، ناباروری را به عنوان یک بیماری که بر روی ۱۳ تا ۱۷ درصد زوج ها تاثیر می گذارد، نام برده است. در حالی که زوج ها نمی توانند همه علت های ناباروری را کنترل کنند، اما عواملی مانند شیوه زندگی، نوع تغذیه، اضافه وزن و میزان فعالیت قابل کنترل است. برای افزایش باروری در هر دو جنس توصیه به حفظ وزن سالم و رسیدن به وزن ایده آل می شود.

انجمن ملی ناباروری گزارش می دهد که ۳۰ درصد از موارد ناباروری به علت وزن زیاد است و می تواند سطح هورمون را در بانوان تغییر دهد و تخمک گذاری را مختل کند. به نحوی که برای بانوان دارای اضافه وزن، تنها ۵ درصد کاهش وزن می تواند باروری را بهبود بخشد. از سوی دیگر، طبق گفته انجمن پزشکی باروری، زنان لاغر، با شاخص توده بدنی زیر ۱۸ و نیم ممکن است دچار سیکل های قاعدگی نامنظم و یا توقف تخمک گذاری شوند. همچنین در مردان، چاقی ممکن است باعث کاهش تستوسترون، کاهش تعداد اسپرم و تحرک آن شود.

رژیم غذایی مناسب، یکی از عوامل مهم بر افزایش باروری است که حاوی مواد مغذی موردنیاز برای تولید هورمون های جنسی، سلامت اسپرم و تخمک و رشد جنین است.

توصیه های تغذیه ای مناسب برای افزایش باروری

· مصرف سالاد و یا سبزی ها در کنار هر وعده غذایی در طول روز

· استفاده از سه تا چهار عدد میوه تازه به عنوان میان وعده در طول روز

· استفاده از غذاهای غنی از آهن در زنان در سنین باروری مانند انواع لوبیا، تخم مرغ، عدس، اسفناج و غلات غنی شده

· اضافه کردن مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه هایی همچون مرکبات، فلفل و سبزی ها به وعده های غذایی برای افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی

· کاهش مصرف مواد غذایی چرب

· استفاده از روغن های مایع به جای روغن های جامد و حاوی اسید چرب ترانس بالا

· محدود کردن مصرف پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با ماهی، ترکیب حبوبات و غلات (مواد غذایی مانند عدس پلو و لوبیا پلو)

· کاهش مصرف گوشت های فرآوری شده مانند همبرگر، سوسیس و کالباس

· مصرف غلات کامل مانند نان سبوس دار به جای انواع بدون سبوس آن

· استفاده از لبنیات کم چرب به جای لبنیات پرچرب

· از آنجا که کمبود ویتامین D در هر دو جنس باعث کاهش باروری می شود، تامین سطح مناسب ویتامین D در بدن با نظر پزشک یا کارشناس تغذیه ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha