استفاده طولانی مدت از رایانه و تبلت، آسیب های اسکلتی و عضلانی جبران ناپذیری به همراه دارد

عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: نشستن های طولانی مدت و استفاده طولانی مدت از رایانه و تبلت می تواند آسیب های اسکلتی و عضلانی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد .

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سلمان نظری با بیان اینکه بی تحرکی در جامعه در حال گسترش است به گونه ای که سازمان جهانی بهداشت، یکی از بیماری هایی که در قرن 21 با آن باید مبارزه کرد را بیماری تنبلی عنوان نموده است خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی و افزایش کم تحرکی لازم است اقدامات پیشگیرانه در راستای افزایش سلامت اسکلتی و عضلانی و جلوگیری از آسیب های ناشی از آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده، در 30 سال گذشته، میانگین نشستن در جامعه به طور متوسط یک ساعت بوده که این رقم در حال حاضر به 8 تا 9 ساعت رسیده است تصریح کرد: در مطالعه که در کشور استرالیا بر روی 12 هزار نفر انجام شد نشان داد که" هر ساعت نشستن حدود 22 دقیقه امید به زندگی را کاهش می دهد و این در حالی است که یک سیگار 11 دقیقه امید به زندگی را کاهش می دهد" و این امر خطر نشستن های طولانی مدت را نشان می دهد.

عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهدبا اشاره به اینکه نشستن نادرست و استفاده از وسایل الکترونیکی می تواند به گردن، کمر و زانو آسیب جدی وارد کند تصریح کرد: در گذشته در کلینیک های فیزیوتراپی افراد سالمند برای مشکلات گردن و کمر مراجعه می کردند و این در حالی است که در حال حاضر جوانان به دلیل استفاده نادرست از وسایل الکترونیک با این مشکلات درگیر شده اند.

دکتر نظری با بیان اینکه باید برای پیشگیری از بروز آسیب های عضلانی و اسکلتی اقدامات موثری را انجام داد و با توجه به اینکه کشورمان به سمت سالمندی در حال حرکت است، سالمندان 30 سال آینده افراد ناتوان تری نسبت به سالمندان حال حاضر خواهند شد اظهار کرد: در حال حاضر میانگین ورزش در کشورمان نیم ساعت در هفته است و این در حالی است که ورزش نقش موثری در پیشگیری از بروز آسیب های عضلانی و اسکلتی دارد.

وی با بیان اینکه حداقل فعالیت بدنی مورد نیاز چهار بار در روز، هر بار نیم ساعت پیاده روی یا حداقل سه بار ، هر بار 20 دقیقه دویدن است، بیان کرد: اگر بتوانیم همزمان میانگین ورزش و تحرک جامعه را افزایش دهیم به میزان قابل توجهی آمار مبتلایان به بیماریهای عضلانی اسکلتی کاهش می یابد.

استادیار و عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: آگاهی رسانی به جامعه در خصوص نقش مخرب نشستن طولانی مدت ضرورت دارد چراکه در بسیاری از مواقع فرد با آسیب پارگی دیسک کمر مراجعه می کند این در حالی است که می توانست با آموزش های لازم تا آخر عمر با این مشکل روبرو نشود.

وی بیان کرد: تحرک و فعالیت زیاد در قالب برنامه گروهی باعث ایجاد نشاط و شادمانی برای فرد می شود، لذا در نظر گرفتن فعالیت های ورزشی مناسب برای تمام مقاطع سنی ضرورتی انکار ناپذیر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha