عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

تیم ملی ایران در اولین گام خود در جام جهانی 2022 قطر، متحمل شکست بسیار سنگینی شد که تابه‌حال در 5 دوره قبلی چنین باختی را تجربه نکرده بود.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت، همیشه بعد از تماشای شکست‌ سنگین تیم های آسیایی در ادوار جام جهانی با خودمان می‌گفتیم آیا ممکن است روزی تیم ملی ایران هم در جام جهانی به این وضع دچار شود و تن به شکست سنگینی دهد؟

تا پیش از این اگر باختی هم در کار بود معمولا خدا را شکر می‌کردیم که نتیجه ای دور از انتظار به دست نیامده است.

این همان ترسی بود که همواره علاقه‌مندان به فوتبال در ایران از تحقق آن می‌ترسیدند، بااین‌وجود می‌دانستیم فضای حاکم در رقابت‌های جام جهانی آن‌قدر سنگین است که هر بازی احتمال به وقوع پیوستن چنین شرایطی وجود دارد..

بالاخره دوشنبه 30 آبان 1401 این اتفاق فوق‌العاده تلخ برای فوتبال ایران بعد از 15 بازی و عبور از تیم هایی مثل هلند 1970، آلمان 1998، پرتغال 2006 و 2018 و آرژانتین 2014 و اسپانیا 2018؛ در رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر، مقابل یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال انگلیس در ورزشگاه خلیفه شهر دوحه رخ داد.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

این در حالی بود که پیش‌ازاین دیدار، سنگین‌ترین شکست تیم ملی در ادوار جام جهانی برمی‌گشت به جام جهانی آرژانتین 1978 و دیدار شاگردان حشمت مهاجرانی مقابل پرو با افسانه‌ای به نام "تئوفیلو کوبیاس.
انها توانستند تیم ملی ایران را با نتیجه 4 بر 1 شکست دهند، اما این نکته را هم فراموش نکنیم که در جام جهانی 1978 تیم ملی ایران، اولین حضورش را تجربه می‌کرد و شرایط قابل مقایسه با امروز نبود.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

بدون شک تحمل چنین شکستی آن‌هم در عرصه ملی خصوصاً در رقابت‌هایی در کلاس جام جهانی بسیار سخت است، ولی این اتفاقی است که می‌تواند برای هر تیمی در دنیا در هر سطح و لِول و بیفتد که شاید بارزترین آن، پیروزی تاریخی تیم ملی آلمان مقابل برزیل (پر افتخار ترین تیم جهان) در مرحله نیمه‌نهایی است که کارشناسان فوتبال دنیا از آن به‌عنوان فاجعه بلوهوریزنته یاد می‌کنند. تاریخ جام جهانی پُر است از این گونه نتایج که هر کدام از انها در اذهان مردم آن کشور به عنوان یک خاطره باقی مانده است.

این باخت می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که باید در جای خودش حتماً به آن پرداخته و بررسی شود، دلایلی فوتبالی و غیر فوتبالی که هرکدام از آن‌ها شاید توجیه قابل قبولی برای پذیرش این شکست باشد، اما امروز فرصت مناسبی برای پرداختن به آن‌ها نیست.

درواقع اگر اتفاق دقیقه 4 و برخورد سخت و تا حدی عجیب مجید حسینی و بیرانوند نمی‌افتاد، شاید هرگز شاهد چنین شکست سنگینی نبودیم.
انصافاً کمتر کسی می‌توانست مصدومیت زودهنگام بیرانوند (آن‌هم از ناحیه سر و بینی) و خروجش از زمین را پیش‌بینی کند،
بازیکنی که بدون شک یکی از مهره‌های قابل‌اتکای کارلوس کی روش محسوب می‌شود و در عین حال انگیزه بسیار زیادی برای حضور در این جام دارد.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

از همین رو باید به سید حسین حسینی حق داد. چراکه سید حسین فکرش را نمی کرد که به این سرعت نوبت به او برسد.چهره او هنگام گرم کردن و توصیه های مربی، بیانگر این است که او کاملا غافلگیر شده است.

کافی است در این لحظه به واکنش کارلوس کی روش نیز توجه کنیم تا هر چه بیشتر متوجه عمق فاجعه شویم. درواقع کی روش حاضر بود این اتفاق برای هر بازیکنی بیفتد به‌جز دروازه‌بان خوش روحیه‌اش.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

این از همان دست اتفاقاتی است که می‌تواند در جام جهانی یک تیم را به ورطه نابودی بکشاند و پر بیراه نیست اگر بگوییم تا به امروز تیم ملی ایران در ادوار جام جهانی با چنین چالش سختی مواجه نشده بود.

با توجه به آمادگی که از سید حسین حسینی در رقابت‌های لیگ سراغ داریم باید گفت، او امروز از لحاظ ذهنی به‌هیچ‌وجه آماده ایستادن در درون دروازه تیم ملی در چنین دیدار حساسی نبود و این در حالی است که گل زودهنگام "بلینگهام" ستاره جوان تیم ملی انگلیس نیز، عملاً هیچ مهلتی به حسینی نداد تا خودش را به جو بازی وفق دهد و به نوعی همه چیز به بدترین نحو خودش پیش رفت . اساسأ اگر بخواهیم او یا هر بازیکن دیگری را، مسبب شکست مقابل انگلیس بدانیم سخت در اشتباهیم.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

پیش از شروع این دیدار به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان این دوره از رقابت‌ها با 5 دوره قبلی تفاوت‌های بارزی دارد و این نتیجه مقابل شاگردان "گرت ساوت گیت" خودش بیانگر این مطلب است که با یک جام جهانی متفاوت نسبت به سایر ادوار گذشته روبرو هستیم و باید هرچه زودتر در کمترین فرصت ممکن خودمان را با این شرایط وفق دهیم.

این نتیجه هرچقدر هم تلخ است و بی‌سابقه، اما به‌نوعی بیانگر فاصله فوتبال ما با فوتبال روز دنیا است. اگر واقع‌گرا باشیم باید بپذیریم این‌گونه نتایج می‌توانست خیلی زودتر برای فوتبال ایران در جام جهانی رخ دهد، اما جذابیت‌های فوتبال مانع از به وقوع پیوستن چنین شرایطی می‌شد، همان جذابیت‌هایی که به‌تبع آن هنوز به صعود از این گروه امیدواریم.

 عبور از فاجعه - بیایید از امید حرف بزنیم

کی روش بلافاصله پس از پایان دیدار با ایجاد یک حلقه اتحاد متشکل از همه بازیکنان و اعضای کادر فنی و سرپرستی سعی کرد به شاگردانش بفهماند که باید همه آنچه در ورزشگاه الخلیفه رخ‌داده است را به باد فراموش بسپارند والا امکان دارد با پذیرش یک شکست دیگر برخلاف صعود زودهنگام این بار نیز زودتر از هر تیمی تکلیفمان مشخص شود و به تهران برگردیم..

منبع:ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha