حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب دیده اولویت مهم قوه قضائیه و مجریه

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و مأموریت ۵ سند تحول و تعالی قضایی و آیین‌ نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌ دیده و در معرض آسیب یکی از اولویت‌ های قوه قضائیه و مجریه در سطح کشور می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان، سید مهدی قویدل، در جلسه هم‌ اندیشی بررسی نحوه تعامل دستگاه‌ ها در خصوص رسیدگی به وضعیت مددجویان اورژانس اجتماعی بر ضرورت توجه مسئولین به نقش بسیار مهم اورژانس اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه تاکید کرد.

نقش مهم اورژانس اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی

وی افزود: ظرفیت بالای خدمت‌ رسانی اورژانس اجتماعی به مردم به‌ ویژه نقش آن در کاهش آسیب‌ های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌ رود، تا نیروهای این واحد با انسجام و همدلی بیشتر با سایر دستگاه‌ ها و انجام اقدامات تخصصی، خدمات شایسته‌ ای را به افراد در معرض مخاطره و آسیب ارائه نمایند.

این مقام قضایی اضافه کرد: این نهاد بر اساس وظایف قانونی خود باید در موضوعات مربوط به اطفال و نوجوانان به‌ ویژه کودک‌ آزاری به‌ فوریت مداخله نماید.

قویدل؛ اظهار داشت: همکاری و تعامل دستگاه‌ ها و نهادها به‌ ویژه نیروی انتظامی، علوم پزشکی، شهرداری و آموزش‌ و پرورش می‌ تواند این نهاد را در راستای انجام صحیح مأموریت های حساس خودیاری کند.

ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌ دیده و چالش های آن

وی بیان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی و مأموریت ۵ سند تحول و تعالی قضایی و آیین‌ نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌ دیده و در معرض آسیب یکی از اولویت‌ های قوه قضائیه و مجریه در سطح کشور می باشد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان، با اشاره به وظایف قانونی دستگاه‌ ها در خصوص خدمات‌ رسانی به اطفال و نوجوانان، خاطرنشان ساخت: ضعف مدیریت، عدم همکاری و تعامل ادارات و نهادها، پاسخگو نبودن مسئولین در قبال وظایف قانونی و عدم اختصاص بودجه کافی از مهم‌ ترین چالش‌ های پیش روی عملیاتی شدن آیین‌ نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در استان کرمان می باشد.

قویدل، در ادامه بیان کرد: مطابق ماده ۵۰ آیین‌ نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان‌ ایجاد هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این آیین‌ نامه بر عهده کارگروه فرهنگی اجتماعی، زنان و خانواده و سلامت است. این کارگروه باید توسط دفتر امور بانوان و دفتر امور اجتماعی استانداری تشکیل و وظایف دستگاه‌ ها و اقدامات آنها پیگیری شود.

حمایت از کودکان و نوجوانان آسیب دیده اولویت مهم قوه قضائیه و مجریه

توجه به کودکان و نوجوانان در معرض آسیب، اولویت اول تمامی دستگاه ها

وی، عنوان کرد: با توجه‌ به اینکه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و نیز آیین‌ نامه اجرایی ماده ۶ آن قانون با تعیین سهم و نقش هر یک از دستگاه‌ ها از طریق این معاونت در سال گذشته به مسئولین ذیربط ابلاغ و مطالبه‌ گری شده است، لذا مسئله مهم اطفال و نوجوانان در معرض آسیب می‌ بایست در اولویت کاری همه دستگاه‌ ها و نهادها و همچنین سازمان‌ های مردم‌ نهاد قرار گیرد.

این مقام مسئول اذعان داشت: دستگاه ها علاوه بر انجام وظایف قانونی به‌ حکم شرع و اخلاق نیز توجه خاصی به این موضوع نمایند، بی‌ توجهی به کودکان باعث تشکیل پرونده‌ های زیادی در محاکم قضایی و به دنبال آن افزایش جمعیت کیفری در زندان‌ ها و کانون اصلاح و تربیت می‌ شود و به نوعی حضور نوجوانان بزهکار در کانون اصلاح تربیت آیینه تمام‌ نمای عملکرد دستگاه‌ ها است.

بی توجهی به کودکان و نوجوانان زمینه ساز آسیب های اجتماعی و امنیتی

قویدل، افزود: کودکان و نوجوانان از آینده‌ سازان جامعه هستند و بی‌ توجهی به آنها می‌ تواند باعث بروز و ظهور بحران‌ های اجتماعی و حتی چالش‌ های امنیتی در جامعه شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: علاوه بر حمایت دستگاه‌ ها و نهادهای دولتی، باید از ظرفیت مردم به‌ ویژه سازمان‌ های مردم‌ نهاد نیز در زمینه شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره‌آمیز یا بزه‌ دیده و همچنین بازگشت به آغوش جامعه و عدم تکرار جرم استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha