تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کرمان گزارش نشده است

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان درباره احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هشدار داد و گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده است، اما جهت پیشگیری ناظرین بهداشتی کشتارگاهها، نظارتهای بهداشتی خود را در این خصوص تشدید نمایند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر حسین رشیدی درباره احتمال بروز و شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هشدار داد و گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان گزارش نشده است.

وی افزود: مراقبت‌های لازم در سطح مرغداری‌های سنتی در سطح روستاها، واحدهای پرورش طیور بومی و تالاب‌ها در حال انجام می باشد و دامپزشکی و محیط زیست بازدیدهای مستمر از تالاب ها و آبگیرهای نواحی مختلف استان را انجام می دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، با اعلام اینکه لازم است اتحادیه های ذینفع صنعت طیور هر گونه تلفات غیر عادی و افت تولید را از طریق مسئول فنی بهداشتی واحد خود گزارش دهند، افزود: کلیه واحدهای مرغداری اجداد، مادر و تخم گذار استان موظف به واکسیناسیون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در واحدها می باشند.

دکتر رشیدی تصریح کرد: اتحادیه و تعاونی های مرغداران نظارت و کنترل لازم بر تهیه جوجه یک روزه گوشتی و تخم گذار و پولت از واحدهای واکسینه شده کشور را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه ناظرین بهداشتی کشتارگاهها، نظارت های بهداشتی خود را در این خصوص تشدید می نمایند، افزود: اتحادیه های مرغداران در خصوص رعایت میزان جوجه ریزی با ظرفیت واحدها و نیز حذف گله های با سن بیش از دوره پرورش مجاز تعیین شده اقدام می نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان، با بیان اینکه لازم است بیمه تکمیلی گله های صنعتی اعم از نیمچه های گوشتی و پولت های تخم گذار تجاری در دستور کار قرار گیرد، مطرح کرد: این اداره کل با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، اطلاع رسانی و آموزش جهت تولیدکنندگان و ذینفعان از طریق رسانه ها و جراید را انجام می دهد.

دکتر رشیدی، اظهار کرد: ضوابط امنیت زیستی واحدهای مرغداری از سوی این اداره کل به تمامی اتحادیه مرغداران ارسال شده است.

وی بیان کرد: از روستائیان درخواست داریم؛ که برای جلوگیری از تماس پرندگان وحشی با مرغ های بومی حتی المقدور مرغ های خود را در مکان های سرپوشیده نگه داری نمایند، ضمن اینکه در صورت مشاهده تلفات غیر عادی طیور بومی به ادارات دامپزشکی اطلاع دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان ضمن تاکید بر هماهنگی بین بخشی بین دستگاه های ذیربط در خصوص پیش گیری از این بیماری در استان، اعلام کرد: جهت ورود و خروج محموله های غیر مجاز کود مرغی و طیور و فراوردهای خام طیور، کنترل و ممانعت لازم توسط نیروی انتظامی صورت خواهد پذیرفت، ضمن اینکه اداره کل آب منطقه ای، در صورت مشاهده هر گونه تلفات پرندگان وحشی مجاور سدهای اصلی استان گزارش به سازمان محیط زیست و اداره کل دامپزشکی گزارش های لازم را ارسال خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha