قرص های بدون مجوز و دست ساز لاغری می تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد

عضو هیات علمی گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: قرص های لاغری دست ساز عوارض زیادی را می تواند به همراه داشته باشد، بخصوص در برخی از موارد که این قرص ها با ترکیبات مسموم آمفتامین و متامفتامین است، می تواند خطرات جانی به همراه آورد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر علیرضا قاسمی طوسی، د گفت: برخی از افراد با تصور اشتباه که در عین پرخوری می توان با مصرف داروها و قرص ها به وزن ایده آل رسید به داروهای لاغری رو می آورند این درحالی است که برخی از این داروها به ویژه داروهای دست ساز آلوده به مواد مخدر آمفتامین و متامفتامین هستند که می تواند خطرات جانی به همراه اورد.

وی خاطر نشان کرد: بهترین راهکار برای کنترل وزن، تغذیه مناسب و متعادل و تحرک و ورزش روزانه منظم است؛ متابولیسم بدن توسط غده تیروئید کنترل می شود و این قرص های لاغری نمی توانند این متابولیسم را تغییر دهند.

دکتر قاسمی طوسی با بیان اینکه قرص های لاغری در بهترین حالت که دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو باشند فقط می توانند بر کنترل اشتها موثر باشند ، تصریح کرد: عوارض این قرص ها به مراتب از مزایای آن بیشتر است بنابراین برای رسیدن به وزن ایده ال در قدم اول باید سبک زندگی فرد اصلاح شود و در مرحله بعدی با مشورت پزشک متخصص تغذیه و کاهش مصرف چربی و کربوهیدرات ها به وزن دلخواه نزدیک شد.

عضو هیات علمی گروه سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد برخی افراد سودجو از میل انسان به داشتن تناسب اندام سوء استفاده کرده و با تبلیغات نادرست در شبکه های مجازی و ماهواره با هزینه های هنگفت داروهایی در اختیار افراد قرار می دهند که شاید در روزهای ابتدایی موثر باشد اما در بلند مدت خطرات بسیاری با خود به همراه دارد.

وی بیان کرد: روزانه با تعداد قابل توجهی از بیماران روبروهستیم که با عوارض کبدی و کلیوی شدید و با حال بد به مراکز درمانی مراجعه کردند زیرا دمنوش های لاغری و قرص های بدون مجوز معتبر در بسیاری از موارد حاوی مقادیری شیشه هستند که باعث کاهش وزن فرد می شوند اما برای برخی افراد با یکبار مصرف این محصولات عوارض جبران ناپذیری بروز می کند.

وی با اشاره به اینکه قرص متفورمین نیز که برخی برای کنترل وزن از آن استفاده می کنند در واقع برای بیماران دیابت و کاهش گلوکز خون مورد استفاده قرار می گیرد ، گفت: این دارو باعث کاهش جذب گلوکز در کبد میشود و از این طریق باعث لاغری می شود که برای موارد مصرف آن حتما پزشک معالج باید نظر دهد.

دکتر قاسمی طوسی با بیان اینکه دمنوش چای سبز در برخی موارد باعث کاهش اشتها می شود بنابراین توصیه اصلی بر کنترل رژیم غذایی مناسب است، ابراز کرد: در برخی از باشگاه های ورزشی مواد مخدر شیشه را برای کنترل وزن توصیه می کنند این در حالی است که این مواد در کوتاه مدت و دراز مدت مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد می کند از همین رو توصیه اصلی ،مراجعه به متخصص تغذیه و رعایت اصول تغذیه و ورزش منظم است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha