دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزبان یازدهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان در روزهای ۹ و ۱۰ آذر

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از برگزاری یازدهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان در روزهای نهم و دهم آذر امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «کامران باقری لنکرانی» در نشست با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بسیج، با اشاره به آغاز به کار یازدهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان در شیراز، همزمان با ولادت حضرت زینب (س) گفت: تا کنون ۲۴۳ مقاله برای شرکت در این سمینار ارسال شده و ۱۱۱ مورد از آن پذیرفته شده است.

او با بیان اینکه میزگردهای مختلفی در طول این رویداد علمی برگزار می شود، افزود: در این زمینه برگزاری میزگرد با موضوع ارتباط با سلامت زنان و سلامت مادران باردار؛ پزشکی راه دور؛ تغذیه در پساکرونا؛ چالش امنیت غذایی به ویژه در گروه های آسیب پذیر؛ باورهای غلط مانند خرید مکمل های گران قیمت؛ عوارض جسمی پساکرونا و چالش های ناشی از آن؛ ارائه تجربه تحقیقاتی در مورد عوارض ریوی کرونا در بیماران؛ راهکارهای ارتقای سلامت روان بانوان در دوران کرونا و پساکرونا؛ فرسودگی شغلی؛ درس آموخته های مربوط به پیامدهای کرونا بر آسیب های جسمی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، پیش بینی شده است.

بررسی علمی تجربه زیسته همسران جانبازان در یازدهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان

دکتر باقری لنکرانی برگزاری میزگرد علمی پیرامون سلامت زنان در جامعه ایثارگری، تجربه زیسته همسران جانبازان از آسیب ‌های اجتماعی در خانواده، نقش زنان در مدیریت خطر حوادث و بلایا و مروری بر شاخص های سلامت و بهره مندی از خدمات در زنان ایثارگر، با همکاری مرکز تحقیقات سلامت جانبازان کشور به عنوان دیگر برنامه این سمینار خبر داد.

او با اشاره به تداوم این سلسله سمینارها حتی در بحران کرونا، بر اهمیت تلاش برای ارتقای سلامت زنان در ابعاد مختلف تاکید کرد و انجام پژوهش هایی در این زمینه به ویژه در بحران کرونا و پسا کرونا را تلاشی در این زمینه عنوان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در پژوهش های حوزه زنان، افزود: با تلاش اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پژوهش های بسیاری درباره سلامت زنان انجام شده که می تواند بسیار گره گشا باشد.

او با تاکید بر اینکه با توجه به کاهش آمار کرونا در جامعه باید خود را برای عوارض طولانی مدت آن آماده کنیم، اضافه کرد: طبق بررسی های انجام شده پس از ابتلای افراد به کووید-۱۹، با عارضه کووید در حدود ۶۰ درصد افراد روبرو هستیم که این عارضه در زنان حدود ۲۵ درصد بیشتر از آقایان شایع تر است و علاوه بر آسیب های جسمی، بخشی از این عوارض مربوط به صدمات روحی بوده است.

پیامدهای منفی کرونا بر سلامت جسمی و روحی افراد

دکتر باقری لنکرانی افزایش افسردگی و شیوع فرسودگی شغلی در پرستاران و کارکنان نظام سلامت را از دیگر پیامدهای دوران کرونا برشمرد و ادامه داد: شرایط سخت و بحران ها در اغلب افراد منجر به افسردگی و فرسودگی شغلی و کاهش سلامت روان می شود، اما عده ای نیز در این شرایط با تاب آوری، موجب رشد و توسعه مناسبات سلامت روان خود می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه با اشاره به اصل بیست و یکم قانون اساسی که می‌گوید «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین نماید»، گفت: در بندهای مختلف این اصل آمده که دولت موظف به ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد و شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او؛ حمایت مادران به ویژه در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست؛ ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده و ایجاد بیمه خاص بیوه گان و زنان سالخورده و بی سرپرست است که این اصل اختصاصی بر اهمیت و نقش زنان در جامعه تاکید دارد و در قانون جمهوری اسلامی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه کارنامه جمهوری اسلامی در طی چهار دهه گذشته کارنامه درخشانی محسوب می شود، ارتقای شاخص «امید به زندگی» از سن ۵۴ سال در سال ۱۳۵۵ به ۷۸ سال در سال ۱۳۹۵ را نمودی بارز در این زمینه دانست و افزود: این آمار در متوسط کشورهای دنیا ۷۵ سال، در جهان عرب ۷۴ سال و در کشور عراق ۷۰ سال است.

دکتر باقری لنکرانی ادامه داد: ۹۰ درصد بانوان در کشور ایران، بیش از ۶۵ سال عمر می کنند که این آمار در جهان عرب ۸۱ درصد و در متوسط دنیا نزدیک به ۸۲ درصد است که این شاخص مهمی برای نشان دادن پیشرفت های کشور است.

انجام ۹۵ درصد زایمان ها به صورت بهداشتی در ایران

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: از شاخص های مهم دیگر در زمینه سلامت بانوان می توان به زایمان های بهداشتی اشاره کرد که ۹۵ درصد زایمان ها در کشور ما در شرایط بهداشتی انجام می شود؛ دیگر شاخص های مهم، کاهش مرگ و میر مادران باردار است که سریع تر از اهداف توسعه پایدار، در سال ۲۰۰۹ میلادی به آن دست یافتیم؛ به نحوی که مرگ و میر مادران باردار پیش از انقلاب در جمعیتی نزدیک به ۳۵ میلیون نفر، بیش از پنج هزار مورد بود و هم اکنون این آمار به ۳۰۰ مورد در سال رسیده که خود شاخص قابل افتخاری است.

او رشد ۵۰ برابری حضور پزشکان زن در بخش بهداشت و درمان کشور با افزایش تعداد بانوان پزشک متخصص از ۵۹۷ نفر در ابتدای انقلاب به ۳۰ هزار نفر را از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان برشمرد و گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون، تعداد پزشکان زن متخصص از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد و تعداد پزشکان زن فوق تخصص از ۹ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و نسبت پزشکان زن متخصص در حوزه زنان و زایمان نیز از ۱۶ درصد به ۹۸ درصد افزایش یافته است.

رشد چشمگیر حضور زنان در عرصه های علمی و تحصیلی

دکتر لنکرانی با اشاره به رشد چشمگیر حضور زنان در عرصه های علمی و تحصیلی در سال های پس از انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان ما بانوان هستند؛ در بین اساتید دانشگاه های علوم پزشکی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۱۴۰۰، سهم زنان در عضویت هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ۳۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با وجود پیشرفت هایی که در حوزه زنان شاهد هستیم، اما چالش ها و نیازهایی همچون افزایش فرسودگی شغلی و افسردگی زنان نسبت به آقایان به ویژه در بحران کرونا را نیز شاهد هستیم که در طول برگزاری این سمینار به این موضوع پرداخته می شود.

او با اشاره به بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری می فرمایند: «انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی عمل می شمارد، اما به هیچ بهانه ای از ارزش هایش که به حمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی گیرد.» گفت: در این سلسله نشست ها تاکید بر این است که اگر نقاط ضعفی وجود دارد، آنها را شناسایی کرده و با راه حل های مناسب مطابق با باورهای ملی دنبال کرده و در این راستا گام برداریم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه با بیان اینکه این سمینار در چند سال اخیر از حمایت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو) برخوردار بوده و امسال نیز با همکاری این سازمان برگزار می شود، از قرائت پیام مدیرکل این سازمان در آئین آغاز به کار سیمنار خبر داد.

یازدهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان در روزهای نهم و دهم آذر، با محوریت سلامت بانوان و تغذیه، سلامت باروری، سلامت روان در بانوان، نقش سیاستگذاری های کشوری در ارتقای سلامت بانوان، اثرات پاندمی کووید-۱۹ بر سلامت بانوان و اثرات پاندمی کووید-۱۹ بر سلامت مادران باردار، در مجتمع فرهنگی ورزشی ولایت برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha