افتتاح اولین هیئت تخصصی صلح اتاق بازرگانی استان کرمان

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به راه اندازی اولین هیئت صلح در اتاق بازرگانی استان کرمان، گفت: در آینده نزدیک شاهد افتتاح شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در آیین افتتاحیه راه اندازی هیات صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، گفت: راه اندازی هیات صلح اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان یک کار خیر است و امیدواریم ثمرات و برکات آن برای مردم و فعالان اقتصادی روز افزون باشد.

وی افزود: گام بعدی پس از تاسیس هیات صلح، تاسیس شورای حل اختلاف در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان خواهد بود و در آینده نزدیک شاهد افتتاح شعبه تخصصی حل اختلاف ویژه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان خواهیم بود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به آمادگی دستگاه قضایی برای ایجاد صلح یاری ها و میانجی گری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان، عنوان کرد: امید است که در آینده نزدیک بتوانیم دادگاه های تجاری را در استان راه اندازی کنیم و با مجموعه این اقدامات امنیت قضایی را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارتقاء خواهیم بخشید.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: دستگاه قضایی بیش از گذشته حامی اقتصاد و عرصه تولید در استان کرمان خواهد بود تا جهشی در حوزه اقتصاد و تولید در این استان ایجاد گردد.

وی با اشاره به این مطلب که فرهنگ صلح و سازش، یک فرهنگ بسیار غنی و از آموزه های مورد تاکید دین مبین اسلام است، تاکید کرد: تاکید دین اسلام و خداوند بر این است که دعاوی و اختلافات بین افراد با صلح و سازش خاتمه یابد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، ادامه داد: ایجاد اختلاف در بین مردم امری کاملا طبیعی است و برای حل این اختلافات، صلح و سازش در اولویت کار است.

حجت الاسلام حمیدی، اظهار داشت: رسیدگی های قضایی با وجود اهمیت خود در درجه دوم اولویت رفع اختلافات قرار دارد و اولویت نخست در این حوزه مربوط به صلح و سازش است.

وی، با طرح این سوال که آیا باید به هر نوع اختلاف، رنگ و بوی قضایی داد؟ و یا اینکه راهکارهای دیگری نیز وجود دارد؟ تاکید کرد: در دین مبین اسلام تاکید اصلی در مسیر حل اختلافات بر رسیدگی های قضایی نیست و بر صلح و سازش تاکید شده است و این موضوع تا جایی مورد تاکید قرار داشته که خداوند پیامبران و ائمه اطهار(ع) را به این کار مامور کرده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که سازش همراه با عدالت مورد تاکید است، بیان کرد: سازشی که بخواهد عدالت را زیر پا بگذارد، ارزشی ندارد و عدالت در سازش به معنای آن است که فردی که حق او ضایع شده، حق وی استیفاء شود.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: واقعیت جامعه این است که هر موضوعی با مردم داری، ریش سفیدی و و مصالحه و سازش حل شده است، به صورت ریشه ای برطرف شده است و این در حالی است که در رسیدگی های قضایی، اختلافات به صورت ریشه ای حل نمی شود و ممکن است در آینده در شکل دیگری خود را نشان دهد.

وی صلح و سازش را مصداق برد – برد دانست و تاکید کرد: در صلح و سازش حاکم و محکوم وجود ندارد و هر دو طرف به حقوق خود رسیده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، تصریح کرد: ترویج فرهنگ صلح و سازش از اولویت های امروز دستگاه قضایی به شمار می رود، زیرا بسیاری از نارسایی ها و مشکلات امروز در دستگاه قضایی و ضابطان را برطرف می کند.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ سال قبل شوراهای حل اختلاف، هیات های صلح، داوری و ... به منظور ترویج و صلح و سازش تشکیل شده اند، که آیین نامه های آنها به صورت قانونی و رسمی در حال اجرا هستند.

وی اذعان داشت: در سایه حل اختلاف در نهادهای اقتصادی می توان به ثمرات و برکات زیادی دست یافت، زیرا کار در حوزه اقتصادی بسیار حساس است و توسعه اقتصادی، نیاز جدی به امنیت اقتصادی دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان، ابراز داشت: اگر در مرحله اول به اختلافات حوزه اقتصادی رنگ و بوی قضایی و انتظامی دهیم، موجب کاهش انگیزه فعالان و بنگاه های اقتصادی می شود.

حجت الاسلام حمیدی، بیان کرد: فعال اقتصادی به دنبال فضای امن اقتصادی و سرمایه گذاری آسان است و در صورت مزاحمت های مختلف سرمایه خود را در سایر کشورها سرمایه گذاری خواهد کرد.

وی؛ بر پیش بینی، تدبیر و مدیریت امور مربوط به اختلافات مربوط به نهادهای اقتصادی و فعالان اقتصادی تاکید و خاطرنشان کرد: هرگونه ادعای مربوط به فعالان اقتصادی باید در هیات ها و نهادهای صلح که خانه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری است، مورد بررسی قرار گیرد و در این زمینه، صلح و سازش در اولویت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha