مقابله با مقاومت ضد میکروبی یک مسئولیت همگانی است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت هفته آگاه سازی از مقاومت میکروبی، مقابله با مقاومت ضد میکروبی را یک مسئولیت همگانی عنوان و تاکید کرد: تجویز غیر منطقی داروهای ضد میکروبی، مصرف خودسرانه یا نادرست این داروها، انباشت آنها در منازل از مشکلاتی است که باید بیش از پیش مورد توجه مردم و ارائه دهندگان خدمات سلامت قرارگیرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، متن پیام دکتر حسین فرشیدی به شرح زیر است:

سال های طولانی است که داروهای ضد میکروبی شامل داروهای ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد تک یاخته‌ها به عنوان یک ابزار بسیار مهم و کارساز برای درمان بیماری‌های عفونی در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان به کار رفته است ولی آنچه این موفقیت بشر را تحت الشعاع قرارداده نگرانی از مقاومت میکروبی است.

زمانی که مقاومت میکروبی اتفاق می افتد میکروارگانیسم دیگر به داروها پاسخ نمی دهد. در این زمان عفونت هایی سخت‌تر و مقاوم به درمان ایجاد شده، خطر انتشار ، شدت و مرگ ناشی از بیماری افزایش می‌یابد. برطبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2019 حدود 1.27 میلیون نفر جان خود را در اثر مقاومت به داروهای ضد میکروبی از دست داده اند. این سازمان معضل مقاومت میکروبی را به عنوان یکی از ده عامل اصلی تهدید کننده سلامت بشری اعلام کرده است. اهمیت این موضوع تا حدی است که شاخص های ارزیابی میزان مقاومت ضد میکروبی در چارچوب اهداف توسعه پایدار گنجانده شده است.

برای کنترل و مهار مقاومت به آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای ضد میکروبی در شصت و هشتمین گردهمایی سازمان جهانی بهداشت در ماه می سال 2015 برنامه عملیاتی جهانی طراحی شد. یکی از اهداف کلیدی این برنامه افزایش آگاهی در خصوص پدیده مقاومت دارویی است. مسئولیت همگانی، مشارکت اجتماعی با رویکرد یکپارچه به سلامت از ارکان این حرکت به شمار می رود. یکپارچه بودن به آن مفهوم که دست اندرکاران در حوزه سلامت انسان، دام و محیط در قالب یک برنامه جامع مشترک اقدام نمایند.

هفته جهانی آگاه سازی مقاومت میکروبی یک بسیج اطلاع رسانی فراگیر است که به صورت سالانه برگزار می‌شود و عموم مردم، سیاستگذاران و کلیه دست اندرکاران را برای همیاری در این امر مهم تشویق و ترغیب می‌کند. شعار این هفته در سال جاری "همه با هم برای پیشگیری از مقاومت به داروهای ضدمیکروبی" است. آموزش، افزایش آگاهی و فرهنگ سازی باید مورد توجه قرار گیرد. رسالت رسانه ها بسیار کلیدی و مهم است. ضروری است رسانه‌ها با برنامه واحد و همگام با مسئولین پویایی این حرکت را تداوم بخشند.

از آنجائی که در این حرکت محیط زیست سالم حائز اهمیت است، مدیریت کلیه پسماندها اعم از پسماندهای پزشکی، کشاورزی، صنعتی و خانگی باید مورد توجه مسئولین قرار گرفته و آحاد مختلف جامعه نیز دعوت به مشارکت شوند.

تجویز غیر منطقی داروهای ضد میکروبی، مصرف خودسرانه یا نادرست این داروها، انباشت آنها در منازل از مشکلات مهم در این امر است که می بایست بیش از پیش مورد توجه مردم و ارائه دهندگان خدمات سلامت قرارگیرد.

پژوهش های کاربردی در رابطه با اثرات مقاومت ضد میکروبی، پیامد ها و نحوه مقابله با آن در کنترل این فوریت گام موثر و اساسی خواهد بود.

مقابله با مقاومت ضد میکروبی یک مسئولیت همگانی است. برای مسئولین، ارائه دهندگان خدمات سلامت و همه آحاد جامعه که در این امر خطیر بهداشتی می کوشند توفیق روزافزون خواستارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha